کد خبر: ۲۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 11
وجود جوی اسیدی و درجه حرارتی بسیاربالا سبب شده تا دانشمندان برای مطالعه درباره نزدیک ترین سیاره به زمین با چالش های جدی مواجه شوند.
به گزارش آی تابناک : سیاره زهره یا ناهید به دلیل شباهت فراوان از نظر جرم ، چگالی و اندازه به خواهر دوقلوی زمین مشهور است. امروزه بیشتر توجه دانشمندان در سازمان های پیشروی فضایی بر شناسایی اسرار سیاره مریخ، کره ماه و دیگر سیاره های منظومه شمسی و حتی سیاره های فراخورشیدی است و پژوهش چندانی درباره سیاره سوزان زهره انجام نمی‌گیرد.
 
 
بر اساس آمار‌ در طول ۶۵ سال اخیر، آژانس فضایی آمریکا، NASA بیش از کاوشگر قمری و حدود هشت مریخ نورد و ماه نشین به سوی سیاره مریخ ارسال، اما تنها ۲ کاوشگربه سوی سیاره زهره ارسال کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهند از سال ۱۹۹۴ تا کنون هیچ کاوشگری به سوی سیاره مریخ ارسال نشده است. از اوایل دهه ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۳۰ طرح پژوهشی از سوی کارشناسان به مدیران ناسا برای پژوهش درباره سیاره زهره ارسال که هیچ یک مورد تایید قرار نگرفته و به فاز اجرایی نرسیده اند.

کارشناسان اعتقاد دارند مطالعه درباره سیاره دوقلوی زمین اهمیت فراوان دارد واینکه با وجود داشتن جو سوزان و اسیدی امکان یافت حیات درآن وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهند دمای سطح سیاره زهره به بیش از ۴۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. فشار زیاد جو این سیاره کافی است تا کلیه تجهیزات و ابزار‌های علمی کاوشگر‌ها را نابود کند، همچنین وجود ابر‌هایی از ماده شیمیایی اسید سولفوریک می‌تواند سبب ذوب و نابود شدن وسایل علمی شود.


دانشمندان اعلام کرده اند میلیاردها سال پیش جو سیاره زهره با وضعیت امروزی اش متفاوت بوده است و به احتمال فراوان درآن اقیانوس هایی بزرگ وجود داشته که برای زندگی مناسب بوده و جوی مشابه زمین داشته است.
 
دانشمندان هندی سازمان ISRO به تازگی اعلام کرده اند درحال ساخت نوعی کاوشگر قمری برای مطالعه درباره سیاره زهره هستند واین کاوشگر درحدود سال های ۲۰۲۳ماموریت خود را شروع خواهد کرد.
 
کارشناسان امیدوارهستند با توجه به تجربه کم سازمان ISRO در زمینه ارسال کاوشگر به مریخ و کره ماه، ماموریت ارسال کاوشگر قمری به سیاره زهره موفقیت آمیز باشد.
 
منبع:Nature
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار