کد خبر: ۲۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 10
یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید کودی برای جذب فسفر در راستای افزایش رشد گیاه و کیفیت آن شده است.
به گزارش آی تابناک : دکتر سمیه رحیمی دکتری اکولوژی و کنترل بیولوژیک و مدیر بازاریابی منطقه‌ای یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده کودها و آفت کش‌های بیولوژیک در حاشیه نمایشگاه اینوتکس به خبرنگار مهر گفت: ما در این شرکت کودها و آفت کش‌هایی را به تولید می‌رسانیم که به طور طبیعی در داخل خاک و ریشه گیاه وجود دارد اما در اثر مصرف بیش از حد ترکیبات شیمیایی از بین می‌روند.

وی افزود: فسفر به عنوان یکی از سه عنصر اساسی نقش برجسته ای در افزایش رشد و عملکرد گیاهان ایفا کرده و به ویژه برای گلدهی میوه و دانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این عنصر در خاک‌های اسیدی با عناصری مانند آلومینیوم و آهن در خاک‌های قلیایی با کلسیم به سرعت تشکیل باند داده و علیرغم عبور فیزیکی در خاک برای گیاه غیرقابل استفاده می‌شود.

این محقق با بیان اینکه ما یکی از کودها را با عنوان بایوفسفات تریپل به تولید رساندیم، گفت: این یک کود زیستی مبتنی بر فسفر معدنی و باکتری حل کننده فسفات است که علاوه بر تأمین فسفر فرم‌های تثبیت شده این عنصر را به فرم‌های قابل استفاده برای گیاه تبدیل می‌کند.

به گفته رحیمی، در این روش کود به طور یکنواخت در سطح مزرعه پخش و با خاک مخلوط می‌شود.

وی با بیان اینکه از این کود می‌توان برای درختان میوه و فضای سبز استفاده کرد، گفت: این محصول بر پایه مجموعه‌ای از باکتری‌های حل کننده فسفات و به صورت گرانول، فرموله شده است.

رحیمی تاکید کرد: استفاده از این کود در خاک‌هایی که از کمبود فسفر رنج می‌برند توصیه می‌شود زیرا محتوای فسفر معدنی آن نیاز گیاه به عنصر فسفر را برطرف کرده و باکتری‌های موجود در آن از تشکیل باند بین فسفر و سایر کانی‌های خاک و تبدیل آن به فرم‌های غیرقابل استفاده برای گیاه ممانعت می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده این کود قبل از بیدار شدن درخت به صورت چال کود توصیه می‌شود، گفت: در این محصولاتی که به تولید رسانده‌ایم معجزه گری کوچکی وجود دارد که باعث افزایش سیستم ریشه‌ای جذب گیاه می‌شود.

به گفته رحیمی، استفاده از این کودها و آفت کش‌ها باعث افزایش عملکرد گیاه و از بین بردن بیماری‌های آن می‌شود و هیچ ضرری برای محیط زیست، انسان و حشرات مفید آن محیط ندارد.

وی تاکید کرد: معمولاً کمبود فسفر در خاک گیاهان وجود ندارد اما مشکل جذب فسفر در گیاه دیده می‌شود به همین دلیل استفاده از این کود بایوفسفات تریپل توصیه می‌شود.

این محقق تاکید کرد: از این کود می‌توان در تمام فضای گلخانه‌ای و مزرعه‌ای استفاده کرد.

رحیمی افزود: این محصول اکنون به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شده است.

این شرکت دانش بنیان مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته و اکنون در نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۱۹ حضور دارد.



منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار