کد خبر: ۲۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 09
سایت پرتابی بوکاچیکای شرکت اسپیس ایکس ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته و دارای برج‌های آبی است.
به گزارش آی تابناک : شرکت اسپیس ایکس به مدیریت ایلون ماسک برای ساخت و پرتاب موشک و کپسول‌های فضایی خود از سایت‌های پرتابی مختلف از جمله کیپ کاناورال استفاده می‌کند، اما مشهورترین سایت پرتابی این شرکت درمنطقه بوکاچیکای boca chica جنوب تگزاس و درساحل اقیانوس قرار دارد.
 

این سایت پرتابی وسعتی فراوان افزون بر ۱۰۰ هکتار و در نزدیکی مرز با کشور مکزیک قراردارد. یکی از چالش‌های پیش روی ماسک، نزدیکی سایت به ساحل اقیانوس و وجود مقادیر فراوان شن و ماسه در آنجاست، شن و ماسه حالتی پیش رونده دارند و می‌توانند سبب اختلال در عملکرد تجهیزات و نیاز به پاکسازی روزانه سایت پرتابی شوند، همچنین به دلیل اینکه زیر سایت پرتابی پوشش شن و ماسه دارد احتمال فرونشت سایت وجود دارد.
 
از جمله دیگر مشکل‌های اسپیس ایکس، ورزش باد‌های بسیار شدید منطقه تگزاس است که تاکنون چندین بار سبب به تعویق افتادن پرتاب موشک‌های فضایی شده است.
 
اهالی منطقه بوکاچیکا از ورود مهمان ناخوانده به این منطقه آرام راضی نیستند و اعلام کرده اند صدای غرش پرتاب موشک‌ها و نیز حمل و نقل کامیون‌های حامل سوخت و سایر تجهیزات درکنار انعکاس نور بدنه موشک‌های فضایی سبب برهم خوردن زندگی آنها دراین منطقه آرام و دور افتاده شده است.
 

تاکنون چندین بار در اثر پرتاب موشک پنجره خانه اهالی منطقه شکسته و آنها مجبور به تحمل آلودگی صوتی شده اند، اسپیس ایکس ابتدا قرار بود به مدت یک سال از این سایت پرتابی استفاده کند، اما پس از اتمام ساخت سایت درسال ۲۰۱۴، بیشتر فعالیت‌های علمی و ساخت تجهیزات در این منطقه انجام می‌شود.
 
یکی از مهمترین پروژه‌های درحال ساخت درسایت بوکاچیکا موشک فضایی استارشیپ است، این موشک پس از اتمام ساخت در پروژه ارسال فضانوردان به سیاره مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
فضاپیمای استارشیپ قابلیت حمل حدود ۱۰۰ فضانورد به فضا را دارد و می‌تواند محموله‌ای به وزن ۱۵۰ تن را به فضا ارسال کند، ارسال سفینه فضایی با استفاده از موشک فضایی سوپرهوی در دو مرحله انجام می‌شود، ابتدا با استفاده از موشک سوپرهوی، فضاپیما به ارتفاع مناسب حمل شده است و سپس با استفاده از موتور‌های پرقدرت رپتور به حرکت به سوی سیاره سرخ ادامه خواهد داد.
 

ایلون ماسک و تیم همراه او در نظر دارند برای بازگشت سفینه فضایی به همراه فضانوردان به زمین از منابع موجود در سیاره مریخ شامل، گازمتان و اکسیژن استفاده کنند، از جمله دلایل انتخاب این سایت پرتابی به وسیله اسپیس ایکس نزدیکی آن به خط استواست، موشک‌های فضایی که از مناطق نزدیک خط استوا به فضا پرتاب می‌شوند با سرعت بالاتری به فضا می‌رسند و میزان کمتری سوخت مصرف می‌کنند که سبب صرفه جویی فراوان در هزینه‌ها می‌شود.
 
به دلیل ارزان بودن قیمت زمین این منطقه ایلون ماسک و شرکای تجاری آن این منطقه را انتخاب کرده اند، اسپیس ایکس قرار است حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج توسعه این سایت پرتابی کند، یکی از طرح‌های در دست اجرای اسپیس ایکس در سایت پرتابی ساخت برج آبی با ظرفیت افزون بر ۲۵۰ هزار گالن آب است تا در زمان پرتاب موشک‌های فضایی بتواند در صورت انفجار ناگهانی موشک به سرعت آن را خاموش و جان فضانوردان را نجات دهد.
 
شرکت اسپیس ایکس به گروهی از ساکنان محلی وعده داده است تا خانه و مزرعه‌های آن‌ها را بخرد و صرف توسعه سایت پرتابی خود کند که با واکنش منفی اهالی مواجه شده است.




منبع : بیزینس اینسایدر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار