کد خبر: ۲۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 09
آخرین محصول مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ شامل تعداد زیادی امکانات منحصربه‌فرد است. این سیستم‌عامل در سال اول تولید به صورت رایگان به کاربران ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱ ارائه شد و به مدت ۱۰ سال از طرف مایکروسافت پشتیبانی خواهد شد.

به گزارش آی تابناک :  تغییرات زیادی که این سیستم‌عامل نسبت به برادران بزرگ‌تر خود دارد آن را از سایر محصولات مشابه متمایز کرده است. در ادامه نگاهی به چند ترفند در ویندوز ۱۰ می‌اندازیم که کمک می‌کنند تجربه‌ای جدید داشته باشید.

ویندوز ۱۰ همانی باشد که شما انتظار دارید

علاوه‌بر کنترل پنل، ویندوز ۱۰ بخش تنظیمات‌ (Setting) نیز دارد که انجام تغییرات در این بخش به مراتب ساده‌تر است. از این بخش می‌توان تغییراتی مانند تنظیمات شبکه، مدیریت سیستم، تنظیمات برنامه‌ها، تغییرات در بخش مدیریت اینترنت، تغییرات در بخش تنظیمات حریم خصوصی در ویندوز ۱۰، مدیریت دستگاه‌های متصل شده به ویندوز، شخصی‌سازی سیستم‌عامل، مدیریت حساب کاربری، تنظیم زبان و زمان و مدیریت بخش به‌روز رسانی ویندوز را انجام داد.

باز کردن تنظیمات شخصی توسط میان‌برهای دسکتاپ

ممکن است تعدادی از تنظیمات ویندوز را به‌صورت روزانه استفاده کنید، بهترین روش برای دسترسی سریع به آن‌ها ایجاد یک میان‌بر روی دسکتاپ یا اضافه کردن یک گزینه‌ی جدید در منوی کلیک راست دسکتاپ است. این‌کار توسط یک سری دستورات متنی انجام می‌شود که به آن‌ها «URI» گفته می‌شود. برای دیدن فهرست URI ها و این‌که هر کدام چه وظیفه‌ای دارند این‌جا را کلیک کنید.

ایجاد میان‌بر روی دسکتاپ

روی دسکتاپ کلیک راست کنید و از منوی New گزینه‌ی Shortcut را انتخاب کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود URI مورد نظر خود را وارد کنید.

پس از فشردن دکمه «Next» یک نام مناسب انتخاب کنید.

میان‌بر مورد نظر شما روی دسکتاپ ایجاد می‌شود. حالا با راست کلیک روی آن و انتخاب گزینه‌ی «Properties» و سپس انتخاب «Web document» یک آیکون مناسب هم برای آن انتخاب کنید تا همه چیز کامل شود.

اضافه کردن یک گزینه‌ی جدید در منوی راست کلیک دسکتاپ

برای این‌کار نیاز به اضافه کردن URI مورد نظر در قسمت رجیستری ویندوز است. به قسمت جستجوی ویندوز رفته و با استفاده از Regedit پنجره‌ی رجیستری ویندوز را باز کنید و مسیر زیر را پیدا کنید:

HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell

اکنون با کلیک راست روی Shell و انتخاب New و سپس Key، یک نام مناسب انتخاب کنید. با دوبار کلیک روی Default value of command می‌توانید URI مورد نظرتان را وارد کنید.

مرورگر اینترنت اج

مرورگر اج بیشتر از آن چیزی است که ظاهرش نشان می‌دهد. این مرورگر از یک قلب تپنده‌ی «EDGEHTML» بهره می‌برد تا تجربه‌ای بهتر و روان‌تر را برای کاربر به ارمغان آورد.

برای مطالعه‌ی ترفندهای مایکروسافت اج این‌جا کلیک کنید.

استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰

هرچند مرورگر پیش‌فرض در ویندوز ۱۰، مایکروسافت اج است ولی شاید بعضی از کاربران همچنان علاقه به استفاده از اینترنت اکسپلورر داشته باشند. برای این‌کار کافیست از قسمت جستجو در نوار ابزار، عنوان «Internet Explorer» را جستجو کنید و برای استفاده‌های بعدی نیز با کلیک راست روی نتیجه‌ی جستجو و انتخاب «Pin to Start» یا «Pin to taskbar» آن را در دسترس خود قرار دهید.

برای این‌که اینترنت اکسپلورر را به مرورگر پیش‌فرض تغییر وضعیت دهید، مسیر «Internet Options>Programs tab>Internet programs>Set programs» را دنبال کنید. اکنون باید پنجره‌ی کنترل پنل باز شده باشد. در قسمت «Set your Default Programs» اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.

استفاده از کورتانا در ویندوز ۱۰

کورتانا به عنوان دستیار مجازی در ویندوز ۱۰ آمده است تا از طریق فرمان‌های صوتی به جای تایپ کردن، کارهایی مانند جستجو و جمع آوری اطلاعات را انجام دهد؛ چیزی شبیه Siri در محصولات اپل.

تعداد بسیار زیادی ترفند در مورد کورتانا وجود دارد که از حوصله‌ی این مقاله خارج است. کسانی که علاقه‌مند به این موضوع هستند می‌توانند مطالب تکمیلی را از این‌جا مطالعه کنند.

به اشتراک گذاشتن مطلب

اکنون ویندوز ۱۰ این اجازه را به شما می‌دهد تا فایل‌های خود را از طریق برنامه‌هایی مانند توییتر، فیسبوک، وان‌نوت، پیام رسان‌ها و… به اشتراک بگذارید.

با کلیک راست روی فایل (یا فایل‌های) مورد نظر و انتخاب گزینه «Share» منوی اشتراک‌گذاری باز می‌شود که می‌توانید لیستی از برنامه‌هایی که قابلیت اشتراک‌گذاری دارند را مشاهده کنید. با انتخاب هر کدام می‌توان به راحتی فایل‌ها و مطالب خود را با دیگران شریک شد.

راه‌‌اندازی ویندوز در حالت Safe Mode

برای انجام این کار، می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد.

۱: نگه داشتن دکمه Shift و انتخاب گزینه Restart از منوی استارت

در این حالت ویندوز راه‌اندازی مجدد می‌شود و قبل از اجرا، وارد منوی «Advanced Startup Options» می‌شود که از آن‌جا می‌توانید گزینه‌ی Safe Mode را انتخاب کنید.

۲: با فشردن کلیدهای Win+X پنجره‌ی Run باز می‌شود

کلمه‌ی «msconfig» را وارد کنید تا پنجره‌‌ی جدیدی باز شود. از برگه‌ی «Boot» گزینه‌های «Safe Boot» و «Minimal options» را انتخاب کنید و ویندوز را مجدداً راه‌اندازی کنید.

بازگرداندن ویندوز به نسخه‌ی قبل

در این‌جا لازم است از مایکروسافت به‌ خاطر قراردادن چنین ویژگی جذابی تشکر کنیم. اگر شما ویندوز خود را به‌روزرسانی کرده‌اید و به هر دلیلی مایل به بازگشت به نسخه‌ی قبل هستید فرصت دارید از زمان به‌روزرسانی به مدت یک ماه، این‌کار را انجام دهید.

از طریق بخش تنظیمات وارد پنجره‌ی «Update & Security» شوید. از فهرست سمت چپ گزینه‌ی Recovery را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه‌ی دوم از قسمت سمت راست می‌توانید نسخه‌ی قبلی را بازگردانید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، می‌توان به ویندوز ۸.۱ بازگشت.

هنوز از Screen Saver استفاده می‌کنید؟

با وارد کردن واژه‌ی «Screen saver» در قسمت جستجو در نوار وظیفه می‌توان به قسمت تنظیمات این بخش دسترسی پیدا کرد. راه دیگری که می‌توانید استفاده کنید، رفتن به بخش تنظیمات صفحه نمایش از طریق کلیک راست روی دسکتاپ و انتخاب گزینه‌ی «Personalize» است. سپس از سمت چپ پنجره‌ی تنظیمات گزینه‌ی «Lock Screen» را انتخاب کنید و از پایین قسمت سمت راست، گزینه‌ی «Screen Saver Setting» را انتخاب کنید.

تغییر برنامه‌‌های پیش‌فرض

از مرورگر پیش‌فرض راضی نیستید؟ اصلا جای نگرانی نیست. به دو روش می‌توان برنامه‌های پیش‌فرض، مانند مرورگر، پخش کننده‌ی موسیقی و ویدیو، تقویم و… را در ویندوز ۱۰ عوض کرد. روش اول از طریق تنظیمات است که ساده‌تر اما با توانایی‌های کمتر است و روش دوم استفاده از کنترل پنل است که فهرست بیشتری از برنامه‌ها را در خود جای داده است.

تغییر برنامه‌های پیش‌فرض از طریق بخش تنظیمات

وارد بخش تنظیمات در ویندوز ۱۰ شوید و با انتخاب گزینه‌ی System وارد آن شوید. فهرست سمت چپ را به پایین حرکت دهید تا بتوانید گزینه‌ی «Default Apps» را انتخاب کنید. از صفحه‌ی سمت راست هر برنامه‌ای را که می‌خواهید می‌توانید انتخاب و حالت پیش‌فرض را برای برنامه‌ی دیگری فعال کنید.

تغییر برنامه‌‌های پیش‌فرض از طریق کنترل پنل

در صورتی که برنامه‌ی مورد نظر خود را در بخش تنظیمات پیدا نکردید، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی «default programs» در کنترل پنل این‌کار را انجام دهید. با انتخاب اولین آیتم یعنی «Set your default programs» وارد این بخش شوید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید ویندوز فهرستی از تمام برنامه‌هایی که روی سیستم شما نصب شده است را تهیه می‌کند که می‌توانید با انتخاب هر کدام و انتخاب گزینه‌ی «Set this program as default» آن را به برنامه‌ی پیش‌فرض ویندوز تغییر دهید.

این‌ها ترفندهایی بودند که کاربرانی که تازه به ویندوز ۱۰ مهاجرت کرده‌اند می‌توانند از آن‌ها برای سادگی کار خود استفاده کنند. اگر شما نیز از ترفندهای کاربردی دیگر که برای مبتدیان لازم هستند اطلاع دارید، آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.



منبع : the windows club 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار