تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 01
آخرین وضعیت تعداد دامنه‌های اینترنتی فارسی در کشور از ثبت تعداد یک میلیون و ۶۳ هزار و ۹۰۲ سایت‌ ایرانی تا خردادماه سال ۹۸ حکایت دارد.
به گزارش آی تابناک : مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در جدیدترین آمار خود، تعداد سایت‌های ایرانی که در داخل کشور از سوی کاربران به ثبت رسیده است را منتشر کرد.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از تعداد دامنه‌های اینترنتی، پسوند دات آی آر (ir.) بیشترین پسوند سایت‌های ایرانی را به خود اختصاص داده است.

آمار تعداد سایت‌های ایرانی و دامنه‌های اینترنتی تا خردادماه سال ۹۸ نشان می‌دهد که یک میلیون و ۶۳ هزار و ۹۰۲ دامنه اینترنتی از سایت‌های متعلق به ایران، از سوی کاربران به ثبت رسیده است. این در حالی است که تا آذرماه سال ۹۷ تعداد یک میلیون سایت و تا پایان سال ۹۶، تعداد ۹۶۷ هزار و ۹۸۹ دامنه به نام ایران ثبت شده بود. این آمار در مقایسه با سال ۹۷ از ثبت بیش از ۶۰ هزار پسوند جدید اینترنتی در ۶ ماه حکایت دارد.

بر مبنای این آمار، پسوند دات ir همچنان در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را در میان سایت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی از تعداد سایت‌های ایرانی نشان می‌دهد که هم اکنون یک میلیون و ۵۵ هزار و ۳۸۶ دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را در میان وب‌سایتهای ایرانی شامل می‌شود.

از سوی دیگر شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۳۹۷۶ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند فارسی ایران ۱۸۷۹ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود ۱۳۳۵ دامنه فعال اعلام شده است. تعداد سایت‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۲۲ دامنه است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۲۶۲ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ۳۰۱ و id.ir بالغ بر ۵۰۸ دامنه برآورد می‌شود. تاکنون ۳۳ پسوند اینترنتی نیز با net.ir به ثبت رسیده است.

گفته می‌شود که ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است؛ بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم عبور کرده و با رشد سالانه ۴۵ درصدی، در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.




منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار