کد خبر: ۲۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 26
یک بازرس قطعه‌های تجهیزات موشک‌های فضایی سر اسپیس ایکس گذاشته و سبب به خطر افتادن تعداد زیادی از ماموریت‌های فضایی و حتی نابودی ماهواره‌های در فضا شده است.
به گزارش آی تابناک : در تازه‌ترین جنجال خبری، کارشناسان اعلام کرده اند که یکی از مهندسان شرکت PMI Industries که در زمینه بازرسی فعال هست، برای اسپیس ایکس گزارش‌های جعلی و ساختگی صادر کرده است.
 
این مهندس با نام جیمز اسمالی James Smalley، مسئول بررسی تضمین کیفی قطعه‌های موشک‌های فضایی شرکت اسپیس ایکس به ویژه قطع‌های موشک‌های فالکون ۹ و فالکون هوی بوده است.
 
اسمالی که قرار است درجلسه دادگاه حضور یابد، متهم به جعل امضا بر روی گزارش‌های کاذب و غیر واقع شرکت اسپیس ایکس است.
 
 
چندی پیش نیز یکی از پیمانکاران ناسا متهم به ساخت قطعه‌های معیوب برای آژانس فضایی آمریکا در سال‌های متمادی و ایجاد خسارت و پرتاب ناموفق برخی از پروژه‌های گرانقیمت موشک‌های فضایی شده بود.
 
با توجه به قرارداد بین ناسا با اسپیس ایکس در برخی ماموریت‌های فضایی، مسئولان ناسا اعلام کرده اند مقام‌های اسپیس ایکس باید در رابطه با وجود نقص در گزارش‌های قطعه‌های ارسالی در موشک‌های فضایی و ماموریت‌های آتی این شرکت پاسخگو باشند.
 
جیمزاسمالی متهم به ایجاد ۳۸ گزارش بازرسی اشتباه و جعل شده برای شرکت اسپیس ایکس درطول سال‌های اخیر بوده و دادستانی همچنین دریافته است، حدود ۷۶ قطعه در جریان بازرسی‌ها مردود شده یا هرگز بازرسی نشده اند، اما هنوز در ساخت موشک‌های شرکت اسپیس ایکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

تلسکوپ فضایی تس  و چالش گزارش غلط قطعات

به تازگی مقام‌های شرکت اسپیس ایکس پس از متوجه شدن این موضوع که گزارش‌های کیفیت قطعه‌ها دارای خطا و جعل شده است ارتباط کاری خود با شرکت PMI Industries را متوقف کرده بود.
 
مقام‌های ناسا اعلام کرده اند امکان دارد بازرسی‌های جعلی یا ناکافی قطعه‌ها بر کارایی تلسکوپ فضایی TESS که آپریل سال ۲۰۱۸ با استفاده از موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد نیز اثر بگذارد.
 
ماهواره ۳۳۷ میلیون دلاری TESS روز ۱۸ آپریل به وسیله فالکون ۹ راهی فضا شده است، این ماهواره گرانقیمت دارای ۴ دوربین است که به آن امکان رصد ۸۵ درصد از کل آسمان را می‌دهد و  این رصدخانه فضایی می‌تواند به جست و جو ستاره‌های سیاره‌هایی با فاصله کمتر از ۳۰۰ سال نوری با زمین بپردازد.
 
اسمالی در دفاع از خود اعلام کرده است می‌خواسته محصول بیشتری برای ارسال به فضا دراختیار اسپیس ایکس قرار دهد، در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ موشک‌هایی که از سوی ناسا به فضا پرتاب شدند هر دو ناموفق بودند و شرکت Sapa Profiles پیمانکارناسا به مدت ۲۰ سال در گزارش‌ها دستکاری می‌کرده است.
 
موشک Taurus XL، موشکی چهارمرحله‌ای با سوخت جامد بود که قادر به حمل ۱.۳۵ تن بار به مدار‌های پایینی کره زمین است، شکست پروژه ژرتابموشک زمانی روی داد که منبع‌های سوختی موشک به درستی عمل نکردند. 
 
وجود گزارش های جعلی و وجود عیب در قطعه های  ماهواره ها و سفینه های فضایی اسپیس ایکس با تحقیق بازرس کل ناسا، FBI و دفتر تحقیقات ویژه نیروی هوایی کشف شده است و اکنون اسپیس ایکس باید به وزارت دفاع آمریکا درباره استفاده ازتجهیزات غیراستاندارد در موشک های خود پاسخگو باشد.
 
درصورت محکومیت اسمالی، به گفته کارشناسان امکان دارد او به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۵۰ هزاردلار محکوم شود.
منبع:theverge
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار