کد خبر: ۲۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 20
ساخت یک ربات پرنده که شبیه حشرات باشد کار سختیست زیرا معمولا ربات های پرنده با چهار بال وزن زیادی دارند، در عین حال مدل های مجهز به دو بال هم پروازشان منظم نیست. اما محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحقق این رویا یک قدم نزدیک تر شده اند. آنها رباتی چهار باله به نام +Bee ساخته اند که با چابکی و وقار حشرات واقعی پرواز می کند و وزنش هم از 0.085 گرم فراتر نمی رود. بله درست خواندید، این ربات کمتر از 0.1 گرم وزن دارد.
به گزارش تابناک؛ قدم بعدی ساخت رباتی با این وزن و قابلیت حمل بار است

راز موفقیتشان هم کنار گذاشتن محرک های بیمورف قدیمی بود از از کانسترهایی متشکل از دولایه ماده پیزوالکتریک به همراه یک لایه غیر فعال بینشان بود. به جای راه حل قبلی محققان از یونیمورفهایی با تنها یک لایه پیزوالکتریک استفاده کردند. همه چهار کانستر روی هم به اندازه نصف بیومورف ها هم وزن ندارند و با سنگینی تنها 0.056 گرم، بار وارده بر بال ها را به طرز چشمگیری کاهش داده و کنترل ربات را ساده تر می کنند.

ربات پرنده کوچک

مدل چهار باله جدید کنار مدل دو باله قدیمی که کنترلشان دشوار بود

این ربات پرنده کوچک قادر است مسیرهای مشخص را طی کند، از موانع دوری کند و با امنیت فرود آید. البته هنوز کارهای زیادی باید انجام شوند تا این ربات های کوچک برای سرویس دهی مناسب باشند؛ برای مثال طراحان برای آزادی عمل بیشتر از جای دادن باتری در آن صرف نظر کردند و فعلا ربات به شکل سیمی پرواز می کند. علاوه بر این، با اینکه این ربات پرنده ابعادی به اندازه یک سکه دارد همچنان از بسیاری حشرات واقعی بزرگ تر و سنگین تر است.

البته این راهکار فعلا چندتا از مشکلات اصلی ربات های پرنده کوچک را حل می کند. علاوه بر این با وجود اینکه اندازه این ربات ها هنوز ایده آل نیست در شرایط مختلفی مانند مناطق سمی یا پیدا کردن بازمانده ها در یک ساختمان تخریب شده قابل استفاده اند. چالش اصلی طراحی رباتی است که با وجود کوچک بودن قادر به حمل محموله در فضاهای بسیار تنگ باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار