کد خبر: ۲۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 19
ساعتی قبل نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند.
به گزارش تابناک؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یک شنبه مواد ۴ و ۵ طرح ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند. طبق ماده ۴ واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف می‌باشند.

دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم کند. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده ۳ این قانون تأمین می‌شود.

طبق مصوبه مجلس در ماده ۵، وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۶/ ۱۱/ ۱۳۹۰ مکلف است در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خوردوسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های فعال موجود فراهم سازد.

آئین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت ۳ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق‌ها و انجمن‌های تخصصی تولید ذیربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

این در حالیست در آخرین روز خرداد ماه سال گذشته، واردات خودرو به طرزی ناگهانی و برق آسا ممنوع اعلام شد. ممنوعیتی که تا امروز ادامه پیدا کرده است و باعث بیکاری چندین هزار نفر و برهم خوردن نظم بازار شده است.
‏‌‎از سوی دیگر چندی پیش، سید مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تاکید کرد: به هیچ عنوان واردات خودرو در سال ٩٨ در دستور کار قرار ندارد. بنابراین در چنین شرایطی کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی عملا دردی را از کسی دوا نمی کند.

البته از سال ۹۷ نزدیک به ۱۵هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و ورودشان به کشور ممنوع شده است. این ١۵هزار خودرو در گمرکات خاک می‌خورد، درحالی‌که با محاسبه نرخ ارز روز حدود ۸ هزار میلیارد تومان خودرو در گمرک حبس شده که همه آن‌ها متعلق به مردم است.»

واردات خودرو
‏‌‎

به گفته نیازی، بیش از ۵ هزار خودروهای دپو شده در گمرک تا کنون ثبت سفارش شده‌اند که در مراحل مختلف این پروسه قرار دارند و از نظر وزارت صنعت مشکلی برای ترخیص ندارند. همچنین نیازی در خاتمه تاکید کرد به هیچ عنوان برنامه ای برای واردات خودرو در دستور کار نیست و واردات خودرو کماکان ممنوع است.
اکنون اشتغال در این بخش از ۱۵ هزار نفر به کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین ۱۵ هزار نفر مشتری به مدت بیش از یک ‎سال ‎و نیم است که معطل دریافت خودروهایشان هستند. این در حالی است که خودروهای یاد شده زیر باد، آفتاب و باران در گمرکات در حال از بین رفتن هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار