کد خبر: ۲۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 18
مدیر کل دفتر توانمنسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به تصویب لایحه اعطای تابعیت و احتمال تایید شورای نگهبان و تصویب قانون، یقینا به آمار جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش تابناک؛ فریبا درخشان نیا افزود: لازم است معاونت اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به شدت پیگیر تصویب قانون اعطای تابعیت است، پیش بینی های لازم را انجام داده باشد.
وی تاکید کرد: اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد و مشکل فرزندان آن ها با موضوع اعطای اقامت قابل حل بود.
مدیر کل دفتر توانمنسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: موضوع اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از زنان ایرانی و مردان غیرایرانی از سال 96در دست اقدام قرار گرفت و اخیرا درمجلس شورای اسلامی تصویب شد، هر چند نظرات موافق و مخالف بسیاری داشت. به نظر من این تصویب، با استفاده از قدرت رسانه و البته لابی موافقان صورت گرفت اما تبعات منفی احتمالی نیز خواهد داشت.
درخشان نیا ادامه داد: موافقان به موضوع حقوق بشر، عدالت جنسیتی و ارتقای شان زن ایرانی اشاره کردند اما این موضوع بدون در نظر گرفتن سایر عوامل می تواند منجر به تشدید فقر در مناطق مرزی و سوء استفاده از زن ایرانی به ویژه در مناطق مرزی شود.
وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت مرزهای شرقی ایران که ظاهرا سیاست انسداد مرزها هم وجود ندارد بسیاری از مردان غیر ایرانی وارد کشور شده و با استفاده از این قانون رسما از زنان ایرانی بهره کشی خواهند کرد. براساس بررسی ها و گزارش ها متاسفانه در حال حاضرهم خانواده های به شدت فقیر، دختران خود را با کمترین بها (ثمن بخس) به مردان غیرایرانی می فروشند براین اساس پیش بینی می شود ازدیاد این خرید و فروش ها که نه تنها به عدالت جنسیتی منتهی نمی شود بلکه بهره کشی و سوء استفاده از زن ایرانی را به همراه خواهد داشت.
مدیر کل دفتر توانمنسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: این موضوع از سوی دیگر در آینده می تواند به چالش های امنیتی قابل توجه منجر شود و شاید مشکل کودکان با موضوع اعطاء اقامت قابل حل باشد.
درخشان نیا اضافه کرد: در ماده 6 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که چند ماهی است در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در حال حاضر در دست بررسی شورای نگهبان است، به موضوع اقامت و اعطای اوراق هویتی کودکانِ بلاتکلیف تاکید شده است که یقینا با تصویب آن، بخش زیادی از مشکل هویت کودکان مورد نظر برطرف می شد.
وی گفت: هر چند با تمام وجود معتقدم اگر نظام های رفاهی و اقتصادی، کارآمد باشد و از طرفی موضوع اصلاح ساختارهای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد نیاز به تدوین قوانین متعدد و متنوع در این حوزه نباشیم چرا که حمایت واقعی لزوما تنها با تصویب قوانین محقق نخواهد شد.
درخشان نیا افزود: به نظر می رسد، قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از زنان ایرانی و مردان غیر ایرانی بار مالی و سیاسی زیادی را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر به نظر می رسد این روزها لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گویا دیگر مورد توجه پژوهشگران و فعالان اجتماعی نیست در حالی که نیازمند توجه ویژه است.
وی تاکید کرد: به طور قطع اهمیت این لایحه کمتر از لایحه اعطای تابعیت نیست. لایحه ای که بیش از 13 سال است در انتظار تصویب است و امیدوارم شورای نگهبان نسبت به اعلام نظر و تایید آن سرعت بیشتری داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار