کد خبر: ۲۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 15
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته مسائل منطقه ای و سردبیر روزنامه 'رای الیوم' روز چهارشنبه نوشت: آمریکا با حمله به ایران؛ چه به صورت محدود وچه گسترده، درهای جهنم را به روی خود و متحدان عربش در منطقه خواهد گشود.

به گزارش تابناک؛ به نقل از تارنمای روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» چاپ لندن، عطوان سرمقاله این روزنامه را به شرح زیر آغاز کرد: هفت پهپاد یمنی، آسمان عربستان را شکافتند و دو ایستگاه پمپاژ نفت در استان های «الدوادمی» و «عفیفه» در غرب این کشور را هدف قرار دادند، به آتش کشیدند و موجب شدند، منطقه خلیج (فارس) یک موج جدید از افزایش تنش ها را تجربه کند، اقدامی که شاید آغاز یک جنگ بزرگتر است که زبانه های آن هر روز بیشتر و بیشتر می شود.
پس از آن که چهار سال از بمباران و محاصره همه جانبه ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه انصارالله گذشت، اینک این گروه می تواند زمام امور را در دست گیرد و به خلق اقدامات غافلگیرکننده دست بزند.
نخستین اقدام شگفت انگیزی که انصارالله دست به آن زد شلیک 120 موشک بالستیک بود که روانه پایتخت عربستان؛ ریاض و شهرهای مهم این کشور شامل «جده»، «طائف»، «جیزان»، «خمیس مشیط (مرکز استان عسیر) کرد، اما چون این موشک ها، فاقد هرگونه کلاهک انفجاری بودند، تنها از بعد روحی برای این گروه اهمیت داشت.
دومین اقدام شگفت انگیز حوثی ها که نشان از یک پیشرفت فزاینده و حساس تری دارد، همین حمله پهپادی روز گذشته به تاسیسات نفتی عربستان است.
این مساله از آن جهت اهمیت دارد که این اهداف توسط پهپادها با دقت بالایی هدف قرار گرفته، همچنین مراکز اقتصادی استراتژیک مورد حمله واقع شد، افزون بر آن که این امر نگرانی بخش نفت در داخل و خارج عربستان را در پی داشت.
این حمله سر و صدای زیادی را در بازارهای جهانی نفت بوجود آورد و حتی موجب شد که یک درصد به قیمت طلای سیاه افزوده شود.
علاوه بر این خط لوله نفت عربستان معروف به «پترولاین» را به تعطیلی کشاند، همان خطوط نفتی که روزانه حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه را از بندر ینبع در سواحل خلیج (فارس) به غرب این کشور انتقال می دهد.

**حساسیت حمله اخیر انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان
نخست: این حمله دو روز پس از آن صورت گرفت که چهار نفتکش بزرگ در نزدیکی بندر الفجیره امارات در خلیج عمان دچار آتش سوزی شد که شامل دو نفتکش عربستانی، یک نفتکش نروژی و دیگری اماراتی بود که در این میان نفت کش های سعودی بیشترین خسارت را متحمل شدند.
دوم: پهپادهای انصارالله نشان داد که دارای قدرت تخریبی بسیار دقیقی هستند و می توانند مواضعی را در فاصله یکهزار کیلومتری یمن هدف قرار دهند و بدون آن که در طول مسیر ، رصد، شناسایی و سرنگون شوند، مسیر (ماموریت) را طی کنند.
سوم: قیمت هر یک از این پهپادهایی که تاسیسات عربستان با آن هدف قرار گرفت، به 300 دلار نمی رسد، درحالی که ارزش هر فروند موشک « پاتریوت » به عنوان ابزاری برای سرنگونی پهپاد، 4 میلیون دلار یا حتی بیشتر است.
افزون بر این، براساس نظر کارشناسان نظامی، سرنگونی یک پهپاد نیازمند شلیک چندین فروند موشک پاتریوت است و یک فروند برای سرنگونی کافی نخواهد بود.
چهارم: عربستان صدها میلیارد دلار را خرج خرید سلاح های مدرن کرد، اما حمله اخیر نشان داد که رقیب آنها (انصارالله) با کمترین امکانات توانست با توسعه سلاح های جایگزین و بسیار ارزان قیمت، موجب شود که رادارهای پیشرفته و مدرن سعودی ها در شناسایی و سرنگونی پهپادهایش ناتوان بمانند.
پنجم: یک منبع نظامی حوثی به ما گفته است که جنبش انصارالله این توانایی را دارد که ده ها پهپاد را همزمان به پرواز درآورد، اقدامی که سخت بتوان آن را شناسایی و پهپادها را سرنگون کرد.
وی بدون اشاره دقیق به اقدام غافلگیرکننده آینده انصارالله گفته است که از این پهپادها می توان برای حمله به اهداف دیگری در داخل و خارج عربستان استفاده کرد.
این امر نشان داد که ما در ابتدای فصل جدیدی از جنگ نفتی قرار داریم و این مساله را باید مورد توجه قرار داد که اکنون تمرکز این حملات با حملات سهمگین به ابعاد اقتصادی متمرکز است و در صورتی که جنگ وسیع تر شود و شدت آن افزایش یابد، احتمالا در حملات آینده دیگر مراکز حیاتی غیر نفتی مانند فرودگاه، بنادر و کارخانه های سعودی نیز در تیررس حملات پهپادی انصارالله قرار بگیرند.
نمی توان در بحبوحه افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا، حملات پهپادی به تاسیسات عربستان و حمله به نفتکش ها در بندر الفجیره را از هم جدا دانست، و شاید بتوان حمله هواپیماهای بدون سرنشین را تنها پشت صحنه سلاح ها و ابزارهای جنگی دیگری دانست که در صورت بروز جنگی بزرگ ظاهر می شوند.
ایران بازوان قدرتمندی دارد که از تنگه هرمز گرفته تا نواحی جنوبی لبنان و نیروهای الحشد الشعبی عراق و گروه های مقاومت در نوار غزه را شامل می شود.
35 سال پیش و در جریان درگیری نفت کش ها که در سال 1984 و در جریان جنگ ایران و عراق، رخ داد و بیش از 500 نفتکش و کشتی منهدم شد و از کار افتاد، ایران کشور قوی تر در آن زمان نبود، اما اینک با توجه به دارا بودن قدرت موشکی پیشرفته در تمامی زمینه ها، (باید دید) در صورتی که جنگ جدید نفتی رخ دهد، شرایط چگونه خواهد بود؟
پیام پهپادهای انصارالله به آمریکا و متحدان آن این است که ایران شاید نیازی به بستن تنگه هرمز یا حتی استفاده از موشک برای حمله به نفتکش های کشورهای دیگر نداشته باشد، بلکه می تواند دریانوردی بین المللی را با پهپادهایی ارزان قیمت متوقف کند که هریک 300 دلار بیشتر هزینه ندارد، گذشته از این خدا می داند که نیروهای یمنی چه اقدامات غافلگیرانه ای را تدارک دیده اند.
این حمله انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان، احتمالا موجب تشدید بمباران هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان و کشته شدن غیرنظامیان بیشتری خواهد شد (درحالی که حمله پهپادهای یمنی، حتی جان یک غیرنظامی را نگرفت، اما سوالی که مطرح می شود، این است که دیگر نقطه ای در یمن وجود ندارد که ائتلاف آن را بمباران نکرده باشد و بمباران مناطق تازه یمن از سوی عربستان کجا خواهد بود؟
«جان ابی زید» ژنرال و فرمانده پیشین ارتش آمریکا و سفیر کنونی ایالات متحده در ریاض در واقع نقشه نظامی آمریکا را ترسیم کرد، زمانی که گفت: ما نیازمند یک تحقیقات کافی هستیم تا بدانیم چه اتفاقی برای نفتکش ها در بندر الفجیره افتاده و چرا این اتفاق روی داده است و سپس واکنش منطق در حدی کمتر از جنگ انجام دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار