کد خبر: ۲۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 14
یک نماینده ارشد پارلمان لهستان گفت که کشورش ممکن است بیش از یک تریلیون دلار به عنوان غرامت جنگی از آلمان به خاطر خسارات ناشی از جنگ جهانی دوم مطالبه کند.

به گزارش تابناک؛ «آکادیوش مولارچیک»(Arkadiusz Mularchyk)رئیس کارگروه غرامت جنگی پارلمان لهستان در گفت و گو با هفته نامه Sieci متعلق به محافظه کاران این کشور، گفت اسناد جمع آوری شده توسط این کارگروه شامل «ارزیابی جامع خسارت های لهستان در جنگ جهانی دوم» است.
بر اساس گزارش راشاتودی، این مقام لهستانی تمایلی به افشای مجموع خسارت های محاسبه شده در گزارش ارزیابی کمیته پارلمانی متبوعش را نداشت.
وی با این حال اشاره کرد که این مقدار به شکل قابل توجهی بیشتر از میزان محاسبات اولیه بعد از پایان جنگ است و محاسبه های کنونی نشان می دهد که می تواند از یک تریلیون دلار فراتر برود.
راشاتودی توضیح داد : در سال 1947 گزارش دفتر ارزیابی خسارت جنگی لهستان میزان خسارت های این جنگ را 48 میلیارد دلار ارزیابی کرد که به نرخ امروز 850 میلیارد دلار می شود.
حزب حاکم «قانون وعدالت» لهستان موسوم به PiS بررسی دوباره خسارت جنگی را در کانون دستور کار برنامه سیاسی ناسیونالیستی اش قرار داده است.
مولارچیک گفته است که گزارش جدید ارزیابی پارلمانی در روزهای آتی به منظور بررسی در اختیار مقام های ارشد دولتی از جمله «آندری دودا» رئیس جمهور و «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد اکنون باید پرسید مقامات ارشد به عنوان گام بعدی چه اقدامی را بکار خواهند بست.
این مقام پارلمانی لهستان همچنین گفت که این گزارش از اول سپتامبر (شهریور) و به مناسبت هشتادمین سالگرد تهاجم «آدولف هیتلر» (رهبر آلمان نازی) در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
راشاتودی افزود: یونان نیز درخواست غرامت جدید از آلمان به دلیل جنایت های دوران نازی ها را مطرح کرده است.
پارلمان یونان ماه گذشته به آغاز تلاش های دیپلماتیک به منظوراعمال فشار برای دریافت غرامت جنگی از آلمان رای مثبت داد اما برلین بارها با این خواسته مخالفت کرده و گفته است زمان زیادی از این مساله گذشته و چنین غرامتی قابل توجیه نیست.
راشاتودی نوشت: با وجود این که آلمان این پرونده را مختومه اعلام کرده اما بعید به نظر می رسد که از این مساله رها شود زیرا مقامات حزب حاکم لهستان خواستار بحث و گفت وگو برای بازگشایی دوباره این پرونده هستند.
دسامبر گذشته دودا، رئیس جمهور لهستان در گفت گو با روزنامه «بیلد» آلمان گفت، خسارتی که آلمان برای این کشور بر جای گذاشت، هرگز جبران نشده است.
وی با توجه به میزان خرابی های ورشو (پایتخت لهستان)گفت، موضوع دریافت غرامت عادلانه مساله ای است که به حقیقت و مسئولیت پذیری مربوط می شود.
در مقابل فشارهای لهستان برای دریافت غرامت از آلمان، خبرگزاری فرانس پرس روز دوشنبه از تصمیم لهستان برای لغو سفر هیات صهیونیستی به این کشور خبر داد و نوشت: لهستان به دنبال مطرح شدن موضوع غرامت خواهی دوران جنگ جهانی دوم از سوی طرف اسرائیل سفر هیات صهیونیستی به این کشور را لغو کرد.
وزارت خارجه لهستان با صدور بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: «لهستان پس از آنکه طرف اسرائیلی در آخرین دقایق بر این موضوع اشاره کرد که هیات اسرائیلی در مذاکرات بر مساله مرتبط با غرامت دارایی های یهودیان متمرکز خواهد شد، تصمیم گرفت تا دیدار با مقامات اسرائیلی را لغو کند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار