کد خبر: ۲۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 13
رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: ما بر تمام فعالیت‌های مدارس بین‌الملل نظارت داریم و هیچ فعالیتی در این مدارس بدون هماهنگی با ما صورت نمی‌گیرد.

لغوآزمون‎اعزام‎معلم‎به‎خارج‎ازکشورتااطلاع‎ثانویبه گزارش تابناک؛ غلامرضا کریمی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رئیس مدارس خارج از کشور در پاسخ به این پرسش که برخی گزارش‌ها مبنی بر عدم نظارت بر مدارس بین‌الملل داخل کشور به گوش می‌رسد، نظارت بر این مدارس چگونه است؟ با بیان اینکه اکنون ۴۷۰ هزار نفر از دانش آموزان کشورهای مختلف در مدارس ایران تحصیل می‌کنند و برخی از آنها در مدارس بین‌الملل به تحصیل مشغول هستند، بیان کرد: نظارت ما بر مدارس بین‌الملل کامل و جامع است اما استلزامات نظارت بر این مدارس با مدارس دیگر کشور، متفاوت است. ساختار مدارس بین‌الملل کاملاً متفاوت از مدارس داخلی است و نظام آموزشی خاصی دارند مانند اینکه تمام دروس در این مدارس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: ما بر تمام فعالیت‌های مدارس بین‌الملل نظارت داریم و هیچ فعالیتی در این مدارس بدون هماهنگی با ما صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که امکانات خوبی در این مدارس وجود دارد از جمله زمین‌های ورزشی بزرگ مانند زمین تنیس و…، آیا این مدارس مجاز هستند این امکانات را در اختیار افراد غیر محصل قرار دهند، بیان کرد: مدارس تا ساعت ۲ بعد از ظهر عموماً دایر هستند و مدرسه می‌تواند از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب این امکانات را در اختیار مردم محله بگذارد. در واقع این زمین گسترده و امکانات مدارس را نباید بلااستفاده بگذاریم. پول دریافتی بابت اجاره هم به حساب درآمدهای مشخص شده وزارتخانه واریز می‌شود و حساب و کتابش مشخص است اما در ساعات آموزشی حق استفاده از امکانات برای غیر از دانش آموزان مجاز نیست.

کریمی در ادامه درباره آزمون استخدامی اعزام معلمان به خارج از کشور و اعتراض‌هایی که در این بخش مطرح شد و به طور کلی درباره وضعیت این آزمون و وضعیت اعزام معلمان به خارج از کشور با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای اظهار کرد: ساز و کار آزمون استخدامی بسیار مشخص است و تا کنون ۱۰ بار این آزمون برگزار شده است. در دوره اخیر اتفاقاً آزمون سخت‌تری گرفتیم و هر معلم بین ۴۵ تا یک ساعت تحت آزمون‌های سخت روان شناختی قرار گرفت. معلمانی که این آزمون را دادند می‌توانند شهادت دهند که چنین فضای سختگیرانه ای وجود داشته است.

وی اضافه کرد: جواب‌های آزمون هم خیلی روشن و دقیق مشخص شده و عده‌ای از پذیرفته شدگان اعزام شدند و برخی هم برای اعزام‌های نوبت بعد مانده‌اند. طبیعی است وقتی هزار نفر برای یک آزمون شرکت می‌کنند و مثلاً ۱۰۰ نفر قبول می‌شوند عده زیادی معترض باشند.

کریمی گفت: ما تا اطلاع ثانوی که وضعیت بودجه‌ای امان بهبود پیدا کند، آزمون اعزام معلم به خارج از کشور برگزار نمی‌کنیم و نمی‌توانم پیش بینی کنم تا چه زمانی این وضعیت ادامه دارد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در پایان بیان کرد: امسال تعداد معلمان اعزامی به خارج از کشور را کاهش دادیم و از نیروهای محلی جایگزین استفاده کردیم.

اکنون در ۵۵ کشور و ۸۵ شهر، ۱۱۲ مدرسه ایرانی فعال است و قریب به ۱۳ هزار دانش‌آموز در خارج از کشور در این مدارس تحصیل می‌کنند که حدود ۳ هزار نفر آنها ایرانی نیستند. با توجه به محدودیت‌های پرداخت ارزی به معلمان خارج از کشور در حال حاضر این تعداد معلمان به ۲۷۶ نفر کاهش پیدا کرده است و ۲۱۴ تبعه فرهنگی نیز حقوق ریالی دریافت می‌کنند. ۱۱۴ تبعه غیرفرهنگی نیز حقوق ریالی دریافت می‌کنند. دریافتی ۲۷۶ معلم اعزامی ارز بگیرد نیز بین ۴ تا ۶ هزار یورو در ماه است.

همچنین آموزش و پرورش به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها اعلام کرد معلمانی که ۲ سال خدمت آنها خارج از کشور به پایان رسیده امسال به جای اول مهر ماه باید خردادماه به ایران بازگردند تا به این ترتیب بنا به اعلام وزارت آموزش و پرورش ۵.۲ میلیون یورو به دنبال بازگشت ۱۵۰ نیروی اعزامی، صرفه‌جویی شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار