کد خبر: ۲۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 13
این نسل جدید مرسدس بنز GLE است. پاسخ مرسدس به ب ام و X5 هم‌اکنون وارد چهارمین نسل خود شده و ما برای اولین بار پشت فرمان نسخه‌ی پایه‌ی آن یعنی GLE 300d نشسته‌ایم.


به گزارش تابناک؛ این نسخه از کوچک‌ترین پیشرانه‌ی 4 سیلندر خانواده سود برده و بالاتر از آن مدل‌های 350d و 400d و مدل بنزینی GLE 450 قرار می‌گیرند. هر سه خودروی یاد شده دارای پیشرانه‌های 6 سیلندر 3 لیتری توربو هستند. همچنین مدل‌های پلاگین هیبریدی هم در راه‌اند و البته نباید مدل‌های داغ AMG را از یاد برد. GLE 53 هیبریدی ملایم و نسخه‌ی 8 سیلندر GLE 63 قطعاً جذابیت‌های زیادی خواهند داشت اما در واقعیت، آیا باید به سراغ 300d رفت؟


از نظر تجهیزات بکار رفته، این خودرو تفاوت زیادی با نسخه‌های مجهزتر ندارد زیرا در بریتانیا فول ترین مدل همان AMG Line است. از جمله تجهیزات استاندارد این شاسی‌بلند لوکس می‌توان به رینگ‌های 20 اینچی، چراغ‌های جلوی LED، پایش نقاط کور و تشخیص علائم ترافیکی و جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس اشاره کرد.


در این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX از یک جفت صفحه‌نمایش 12.3 اینچی تشکیل شده است. هر دو صفحه‌نمایش که در کنار یکدیگر قرار دارند از گرافیک تیز و شفافی برخوردار می‌باشند. پشت آمپرهای دیجیتالی این خودرو نیز از سه بخش قابل تنظیم تشکیل شده که ترکیبی از اطلاعات رانندگی، موزیک و مدیا و نقشه می‌باشد.


صفحه‌نمایش اصلی کاملاً به لمس دست حساس بوده هرچند می‌توان با استفاده از دکمه‌ها یا تاچ پد نیز آن را کنترل کرد. البته سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس به اندازه‌ی iDrive ب ام و خلاق یا نوآورانه نیست اما خب در مقایسه با طراحی چند نمایشگر آئودی کمتر باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. موقعیت بالاتر صفحه‌نمایش مرسدس به همراه کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع این موضوع را به خوبی نشان می‌دهند.


با سفارش پکیج تکنولوژی 1495 پوندی شما شاهد سیستم واقعیت مجازی‌ای خواهید بود که اولین بار در A کلاس جدید معرفی شد. همچنین ارتباط گوشی هوشمند و کنترل حرکتی هم در این بسته قرار دارند. هدآپ دیسپلی این پکیج نیز همانند پشت آمپرها به سه بخش متفاوت تقسیم می‌شود تا اطلاعات موردنیاز راننده را نشان دهد.


با وجود رقبای زیادی که آرایش هفت‌نفره در کابین را ارائه می‌کنند، مرسدس نیز ردیف سوم را به GLE جدید اضافه کرده است. تا زمانی که از ورزش‌هایی همچون یوگا خوشتان نیاید، هرگز از ردیف سوم صندلی‌ها احساس راحتی و رضایت نخواهید داشت. ردیف سوم آئودی Q7، ولوو XC90، لندروور دیسکاوری و تسلا مدل X جادارتر و راحت تر هستند. اگر خواهان یک مرسدس با سه ردیف صندلی هستید بهتر است منتظر نسل جدید GLS بمانید.


با تا کردن این صندلی‌ها می‌توانید یک شاسی‌بلند 5 نفره ی جادار را در اختیار بگیرید. نیمکت میانی خودرو فضای سر و پای زیادی داشته و این صندلی‌ها را می‌توان به‌صورت الکتریکی تنظیم کرد تا راحتی بیشتری داشت. محفظه بار نیز فضای 630 لیتری دارد که بیشتر از نیازهای اکثر خریداران است. البته فضای صندوق X5 حدود 20 لیتر بیشتر می‌باشد.


GLE جدید در روی جاده کار معقولی برای پنهان کردن طول 5 متری و پهنای 2 متری بدنه انجام می‌دهد. این خودرو در مقایسه با ابعاد بزرگ خود مانور پذیری قابل قبولی داشته و برای مثال شعاع گردشی آن 80 سانتی‌متر بهتر از لندروور دیسکاوری می‌باشد؛ اما خط بالای داشبورد روی میدان دید جلوی خودرو تأثیر گذاشته و GLE جدید از این نظر به خوبی برخی رقبا نیست.


نسخه‌های بریتانیایی GLE 300d با فنرهای فولادی عرضه می‌شوند اما خودروی حاضر در تست از سیستم تعلیق بادی سود می‌برد که منحصراً برای مدل‌های قوی‌تر در نظر گرفته شده است. به این ترتیب به سختی می‌توان قضاوت دقیقی از سواری و هندلینگ این مدل داشت اما حداقل می‌توان بر حس پایداری و پیش‌بینی پذیر بودن آن صحه گذاشت. پاسخ کند فرمان شاید گاهی اوقات باعث شود احساس خوبی نداشته باشید.


شکل GLE با در نظر گرفتن استانداردهای خاص شاسی بلندها بسیار صیقلی و نرم بوده و راندمان آئرودینامیکی آن باعث ایجاد کمترین صدای باد شده است. تنها موضوعی که جای شرمساری دارد ورود صدای جاده به کابین است.

پیشرانه‌ی 2 لیتری دیزلی این خودرو را می‌توان با ب ام و X5 xDrive 30d مقایسه کرد هرچند که این پیشرانه در مرسدس تنها 4 سیلندر دارد. گشتاور 500 نیوتون متری این قلب آهنین با حریف هم‌وطن برابر بوده اما ب ام و قدرت بیشتری دارد. پرفورمنس GLE هنوز هم برای جاده کفایت می‌کند. گیربکس نیز نرمی منحصربه‌فردی داشته اما گاهی اوقات در زمان سبقت‌گیری باید خودتان دست‌به‌کار شوید.


افرادی که خواهان شاسی‌بلندی با قدرت حمل افراد و وسایل زیاد هستند بهتر است مدل GLE 350d را انتخاب کنند. این نسخه‌ی 6 سیلندر 100 نیوتون متر گشتاور بیشتری داشته و این گشتاور تنها از دور 1200 پیشرانه در دسترس است. به لطف پکیج یدک کشی سفارشی، ظرفیت بکسل این نسخه به 3500 کیلوگرم رسیده که 800 کیلوگرم بیشتر از ظرفیت یدک کشی مدل حاضر در تست می‌باشد. قیمت مدل GLE 350d از 61955 پوند آغاز می‌شود که حدود 6 هزار پوند بیشتر از مدل GLE 300d می‌باشد.

در کل قیمت نقدی این خودروها خیلی اهمیت ندارد زیرا اکثر خریداران به دنبال طرح‌های لیزینگی خواهند بود. اینجا شاهد عملکرد خوب مرسدس هستیم. با سپرده‌ی 6 هزار پوندی، می‌توان این خودرو را با اقساط ماهانه‌ی 763 پوندی برای 4 سال لیزینگ کرد که 26 پوند در ماه کمتر از ب ام و X5 xDrive 30d M Sport می‌باشد.


نسل جدید مرسدس GLE چیزهای دوست‌داشتنی زیادی دارد. کابینی زیبا، تکنولوژی‌های مدرن و پیشرانه‌ی 4 سیلندر دیزلی نرم و آرام از جمله فاکتورهای مطرح این خودرو هستند. البته در چند بخش مرسدس راه را گم کرده است. ب ام و X5 کمی سریع‌تر و کاربردی‌تر بوده ولی باید منتظر سواری 300d با فنرهای فولادی استاندارد باشیم تا بتوانیم نظر نهایی را درباره‌ی سواری این خودرو بدهیم.

مشخصات مرسدس بنز GLE 300d AMG Line

  • قیمت: 55685 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/500 نیوتون متر
  • گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار