تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 11
موجودی را تصور کنید که هم به یک دایناسور شباهت باشد و هم به یک خفاش. در چند روز گذشته یک تیم باستان شناس چینی رسما اعلام کرد گونه جدیدی از دایناسورها را کشف کرده که به خفاش شباهت زیادی دارند.
به گزارش تابناک؛ این دایناسور با نام علم Ambopteryx longibrachium در حدود ۱۶۳ میلیون سال گذشته می‌زیسته. مین وانگ، باستان‌شناس دانشکده علوم و تحقیقات در چین اولین بار فسیل این دایناسور را به همراه تیمش در استان لیائونینگ واقع در چین کشف کرد. جالب است که آنها فکر می‌کردند فسیل یک نوع پرنده معمولی را پیدا کرده بودند.

بد نیست بدانید پرنده‌ها از دایناسورها مشتق شدند و در طول سالیان متمادی تکامل یافتند. به همین خاطر بین گروه‌ دایناسورها و پرندگان وجه اشتراک‌های زیادی وجود دارد. اما چه چیز باعث شد این تیم باستان‌شناس با قاطعیت اعلام کنند فسیل‌های کشف شده متعلق به یک گونه دایناسور است؟

این تیم پس از بررسی‌های مختلف دریافته گونه آمبوپتریکس، انگشتان بسیار بلندی داشته که این ویژگی در گونه پرندگان وجود ندارد. همچنین دکتر وانگ و تیمش بقایای بافت نرم در ناحیه دست و بدنه اصلی دایناسور یافتند. بر اساس بقایای باقی مانده حدس زده می‌شود این دایناسور به یک خفاش شباهت دارد. اما جالب است بدانید این دایناسور اولین نوع در گونه‌اش نیست که کشف شده.

در سال ۲۰۱۵ میلادی محققین اولین فسیل دایناسور خفاشی را پیدا کرده بودند که نتایج حاصل از این اکتشاف در ژورنال معتبر Nature به چاپ رسید. پژوهشگران این موجود را «کی» نامیدند و با این حال سایر باستان‌شناس‌ها نسبت به ماهیت این نوع دایناسور دید شکاکانه‌ای داشتند و تصور می‌کردند دایناسورهای خفاشی وجود خارجی ندارند.

با کشف حال حاضر که مثل بمب در دنیای باستان‌شناس‌ها ترکیده، بین این دو نوع دایناسور وجه اشتراک‌های زیادی وجود دارد و انکار این مسئله که این دو دایناسور با هم در ارتباط نیستند، کار سختی است. البته دانشمندان همچنان درگیر این موضوع هستند چطور آمبوپتریکس‌ها با انگشتان بلندشان قابلیت پرواز داشتند؟ آیا واقعا با استفاده از بال‌های خود پرواز می‌کردند؟