کد خبر: ۲۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 09
یکی از چالش‌های بسیار مهم و و اساسی در مبارزه با سرطان در جلوگیری از متاستاز یا همان گسترش توده‌های سرطانی در بدن تعریف می‌شود. در جدیدترین مقاله‌ای که در ژورنال معتبر یاخته (Cell) به چاپ رسیده بالاخره یک راه امیدوارکننده برای حل این معضل یافت شده است.
به گزارش تابناک؛ عده‌ای پژوهشگر اهل سوییس توانستند یک نوع سد را در سلول‌ها رویت کنند تا جلوی متاستاز سلولی گرفته شود. این سد توسط پروتئینی به نام اکتیوین B و گیرنده‌ای به نام ALK7 ساخته می‌شود. این ترکیب به نظر می‌رسد نقش اساسی در جلوگیری از روند تومورزایی از خود نشان می‌دهد.

پروتئین‌های اکتیوین که اکتیوین B نیز عضوی از این خانواده به شمار می‌رود، نقش مهمی در اندام‌های بدن جهت رشد و تکثیر سلولی، متابولیسم و واکنش ایمنی بدن و همچنین تنظیم چرخه قاعدگی زنان ایفا می‌کند. تیم پژوهشی در تحقیق خود روی سرطان پستان و اختلالات نورواندوکرینی پانکراسی در مدل‌های موش سوری مشغول بودند. در نتیجه این پژوهش مشخص شد میان حضور ALK7 و کاهش بازگشت سرطان رابطه‌ای وجود دارد.

متاستاز

ظاهرا اکتیوین B و گیرنده ALK7 زمینه را برای آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی فراهم می‌کند تا سلول وارد فاز سرطانی نشود. این سد فعلا در موش‌های سوری کشف شده و با این حال می‌تواند کور سوی امیدی به ریشه‌کن سازی سرطان در دل بیماران زنده کند. داگلاس هاناهان، یکی از پژوهشگران این مقاله اذعان داشته آپوپتوز نقش کلیدی در تومورزایی بازی کرده و می‌توان از این فرآیند طبیعی بدن جهت جلوگیری از بدخیمی و متاستاز استفاده کرد.

اما برای اینکه جلوی سرطان گرفته شود گیرنده ALK7 و اکتیوین B باید پشت سر هم فعال شوند. پژوهشگران دریافتند در افراد مبتلا به سرطان، این دو فاکتور غیرفعال خواهند شد.

گیرنده ALK7 در گذشته نیز مورد توجه دانشمندان حیطه سرطان و انکولوژی قرار گرفته بود اما با کشفیات جدید به نظر می‌رسد دوباره تمام توجه‌ها جهت پیدا کردن راه حلی برای ریشه‌کن‌سازی سرطان به این فاکتور برمی‌گردد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار