کد خبر: ۲۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 01
چندی پیش گروهی از دانشمندان سوار بر قایقی بادبانی به نام تارا عازم یک سفر دریایی شدند تا نخستین پژوهش جهانی در مورد تنوع زیستی ویروس ها در بستر اقیانوس را انجام دهند.
به گزارش تابناک؛ در طول این سفر تیم پژوهشگران بالغ بر ۲۰۰ هزار گونه ویروس دریایی را شناسایی کرد که افزایشی قابل توجه را نسبت به ۱۵ هزار گونه شناخته شده قبلی نشان می داد. آنها در جریان این پژوهش همچنین بالغ بر دو هزار ژنوم را هم شناسایی کردند که از ویروس های کشت یافته ی میکروب ها به دست آمدند.

دانشمندان معتقدند که این یافته ها نقش بسزایی را روی مسائل شناختی زمین شامل تکامل و تغییرات آب و هوایی خواهند داشت.

در این بررسی دانشمندان بالغ بر دویست هزار گونه ویروس دریایی را از پنج محدوده اکولوژیکی مشخص در سراسر اقیانوس جمع آوری کردند. آنها در ادامه خاطر نشان کردند که علیرغم الگوی رفتاری اورگانیسم های بزرگ تر که براساس آن، تنوع گونه های جانوری در نزدیکی استوا بیشتر و در نزدیکی قطب ها کمتر است، شمار زیادی از ویروس های کشف شده اخیر در قطب شمال حضور داشتند و این یعنی قطب شمال محدوده ای بسیار مهم از نظر تنوع زیستی است.

اغلب این ویروس ها در محدوده قطب شمال کشف شدند

دانشمندان نمونه های مورد نیاز خود را بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در چهارچوب برنامه Tara Oceans جمع آوری کردند که در سال ۲۰۰۶ میلادی کلید خورده بود. در این طرح، یک تیم گردشی از دانشمندان با صرف زمان روی عرشه کشتی اقدام به جمع آوری نمونه های آبی از اعماق مختلف مناطق جغرافیایی اقیانوس کردند. آنها بعد از جمع آوری این نمونه ها آنها را فیلتر کردند و به دوازده آزمایشگاه مختلف انتقال دادند تا مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

۲۰۰ هزار ویروس

محققان درون آزمایشگاه در ادامه نمونه ها را برای پیدا کردن انواع ویروس و میکروب مورد آزمایش و تحلیل قرار دادند. اورگانیسم های زنده موجود در این آب ها ابعاد مختلفی داشتند که از یک ویروس تا تخم ماهی را شامل می شد. همین حالا که این مطلب را می خوانید تلاش جمعی این دانشمندان برای کشف ترکیبات میکروبی برخی گونه های یافت شده در اقیانوس ادامه دارد.

محققان اعلام کرده اند که تهیه تصویر کامل از توزیع ویروس اقیانوسی و فراوانی آنها درکی کلی از نوع ویروس هایی که باید رویش تمرکز داشته باشند را در اختیارشان می گذارد تا پژوهش های آتی خود را بر پایه آنها استوار نمایند. نقشه های ساخته شده با این تحقیق همچنین به مبنایی برای بررسی های آینده تبدیل خواهند شد و امید می رود که به لطف این امر پاسخی مناسب در مورد چگونگی تغییر سطوح میکرو اورگانیزم های بستر اقیانوس بر اثر گذر زمان پیدا شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار