کد خبر: ۲۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 23
طبیعت بکر، فرهنگ غنی، حیات‌وحش و حیات دریایی، اقامت ارزان، نزدیکی به سایر جزایر خلیج فارس و... جزیره‌ی قشم را به مقصدی ایده‌آل برای هر گردشگری تبدیل می‌کند.

به گزارش تابناک؛ وقتی صحبت از ایران می‌شود، معمولاً‌ کسی فکرش را هم نمی‌کند که جزیره‌ای در این کشور وجود داشته باشد؛‌ اما واقعیت این است که چندین جزیره در خلیج فارس وجود دارد. بزرگ‌ترین آن‌ها جزیره‌ی دلفین شکل قشم است که به نام «جزیره عجایب هفتگانه» مشهور است. در این مقاله قصد داریم به ۱۳ ویژگی منحصربه‌فرد این جزیره‌ی زیبا اشاره کنیم تا حتماً آن را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

طبیعت بکر

جزیره قشم

غارها، دره‌ها،‌ جنگل‌ها و گذرگاه‌های باریک دست‌نخورده و بکر برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است،‌ البته به شرط آنکه تحمل آفتاب سوزان و هوای شرجی جزیره‌ی قشم را داشته باشد. قشم برای علاقه‌مندان به طبیعت قطعاً تکه‌ای از بهشت است.

فرهنگ

جزیره قشم

فرهنگ بخش‌های جنوبی و جزایر ایران با بخش‌های دیگر کشور متفاوت است. آنچه که در همان ابتدا توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند،‌ پوشش زنان است. اغلب زنان در قشم از دو نوع نقاب استفاده می‌کنند که ریشه مذهبی ندارد و یک سنت تاریخی است. یک نوع از این نقاب‌ها از دور شبیه ابروهای قطور و سبیل به‌نظر می‌رسد و در گذشته از آن برای گمراه کردن مزاحمان احتمالی استفاده می‌کردند تا آن‌ها را با مردان اشتباه بگیرند. نقاب مستطیلی شکل دیگری نیز پوشیده می‌شود که همه صورت به غیر از چشم‌ها را می‌پوشاند و محافظی در برابر باد، شن و نور خورشید است. چادر سیاه به ندرت در این مناطق دیده می‌شود و اکثر زنان لباس‌های رنگارنگ و گلدار دارند.

موسیقی بندری و دیگر موسیقی‎های محلی جنوبی نیز منحصربه‌فرد و متمایز از سایر نقاط ایران هستند. این موسیقی شاد مخصوص جشن‎ها و عروسی‌ها است و معمولاً با رقصی خاص همراه می‌شود.

مردم

جزیره قشم

تنوع قومیتی در ایران موج می‌زند و این موضوع را نیز می‌توان به‌وضوح در جزیره‌ی قشم مشاهده کرد که شامل جمعیت عرب و ایرانیان آفریقایی‌تبار می‌شود که اصالت آفریقایی دارند و قرن‌ها قبل به‌عنوان برده به ایران آورده شدند و همینطور مهاجرانی که برای اشتغال به کار ملوانی پا به ایران گذاشتند.

عدم نیاز به ویزا

جزیره قشم

قشم به‌عنوان منطقه‌ای آزاد، نیاز به ویزا ندارد و برای ساکنان حوزه‌ی خلیج فارس که دوست دارند با فرهنگ و مهمان‌نوازی ایرانی آشنا شوند، ایده‎آل به‌نظر می‌رسد.

گوشه‌ای دنج

جزیره قشم

اگر زمانی احساس کردید به خلوت و تنهایی نیاز دارید،‌ قشم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برایتان باشد. چنانچه از مراکز خریدی که شلوغ و پرازدحام هستند، صرف‌نظر کنید،‌ باقی نقاط قشم به‌حدی دنج هستند که می‌توانید احساس کنید کل جزیره متعلق به شما است. می‎توانید تنهایی به دیدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی جزیره بروید، بدون اینکه با کس دیگری روبه‌رو شوید. همینطور وقتی در ساحل نشسته‎اید، به غیر از چند شتری که در حال چریدن و خوردن بوته‎ها هستند، احتمال دارد حتی هیچ‌کس را نبینید.

مقرون‌به‌صرفه

جزیره قشم

قشم، محل ارزانی برای مسافرت به‌حساب می‌آید. بازدید از برخی جاذبه‌ها رایگان است، درحالی‌که برای بقیه باید مبلغ اندکی بپردازید. به‌طورکلی در سفر به این جزیره متوجه می‌شوید که اینجا ارزان‌تر از بسیاری از شهرهای ایران است و درعین‌حال به همان اندازه جای دیدنی و جذاب را پیشکش گردشگران می‌کند.

میراث فرهنگی غیرملموس یونسکو

جزیره قشم

یونسکو، هنر لنج‌سازی (قایق‎های چوبی کوچک) را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس قرار داده است و بهترین مکان برای تماشای این هنر زیبا، کارگاه کشتی‌سازی نزدیک روستای لافت است. گردشگران می‌توانند فازهای مختلف ساخت این کشتی‌های ماهیگیری و رنگ‌آمیزی آن‌ها را به نظاره بنشینند.

جزیره اسرارآمیز

جزیره قشم

قشم، جزیره‌ای اسرارآمیز است. جزر و مدهای جزیره‌ی ناز غیرقابل پیش‌بینی هستند و به‌همین دلیل می‌تواند هر گردشگر یا فرد بومی را گرفتار کنند. جنگل حرا نیز وضعیت مشابهی دارد. علاوه‌براین افسانه‌ها حاکی از آن است که دره‌ی ستارگان محل سکونت اجنه‌ها است. درواقع فیلم «اژدها وارد می‌شود» از مانی حقیقی به کنکاش و بررسی در برخی از اسرار این جزیره پرداخته است.

اقامت در روستای محلی

جزیره قشم

امکان اجاره اتاق به همراه صبحانه و سکونت در خانه‎های محلی جزیره‌ی قشم میسر است و بسیاری از آن‌ها بازدید از نقاط دیدنی جزیره را نیز در دستور کار خود دارند.

حیات‌وحش و حیات دریایی

جزیره قشم

در صورتی که اوایل صبح به جزیره‌ی هنگام بروید،‌ احتمالاً می‌توانید بازی دلفین‌ها را از نزدیک ببینید. پیاده‌روی در اطراف جزیره نیز امکان برخورد با گوزن‌های بومی را برای شما فراهم می‌کند که مشغول کندن زمین با شاخ‌هایشان برای پیدا کردن آب تازه هستند. خلیج فارس هم مملو از ماهی‌های گرمسیری رنگارنگ و لقمه‌ماهی‌ها است؛ در جنگل حرا با خرچنگ‌ها، پلیکان‌ها و لک لک‌ها برخورد خواهید کرد. در کل جزیره شاهد حرکت آزادانه‌ی گله‌ی شترها خواهید بود که معمولاً در کنار ساحل می‌ایستند یا در آب زانو زده‌اند و به دریا خیره شده‌اند.

رفتن به سایر جزایر

جزیره قشم

جزیره‌ای با وسعت ۱,۲۹۵ کیلومتر مربع قطعاً می‌تواند شما را سرگرم نگه‌دارد؛ اما نزدیکی آن به سایر جزایر خلیج فارس، امکان بازدید از مکان‌های زیبایی نظیر جزیره‌ی هرمز را فراهم می‌کند که سرزمینی با پدیده‌های جغرافیایی شگفت‌انگیز است و معروف‌ترین آن‌ها را می‌توان دره‌ی رنگین‌کمان نامید. گردشگران همچنین می‌توانند با لنج به بندرعباس بروند و از این بندر جنوبی ایران دیدن کنند.

بندر تاریخی لافت

جزیره قشم

بندر تاریخی لافت در بخش شمالی جزیره‌ی قشم را از دست ندهید. بی‌دلیل نیست که اینجا را بندر بادگیرها می‌دانند،‌ اگر بر بلندای تپه‌ای بایستید،‌ با منظره‌ای خیره‌کننده از بادگیرها مواجه خواهید شد که تعدادشان حتی از شهر یزد هم بیشتر است. چاه‌ها و آب انبارهای سنتی نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه به‌شمار می‌روند.

مساجد

جزیره قشم

مساجد بزرگ اصفهان با کاشی‌کاری‌های زیبا اصلاً قابل مقایسه با مساجد ساده‌ی قشم نیستند. یکی از مهم‌ترین تفاوت این مساجد را می‌توان در تک مناره‌ی آن‌ها دانست. اکثر مردم جزیره مسلمان سنی هستند و مساجد آن‌ها ازنظر معماری کلی و تعداد مناره‌ها متفاوت است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار