کد خبر: ۲۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 18
با گذشت2 هفته از وقوع سیل در لرستان، آرامش نسبی در مناطق سیلزده پلدختر و معمولان تا حدودی برقرار شده، اما اکنون نیاز سیلزدگان تغیییر یافته و امروز مشکل اصلی آنان تامین لوازم خانگی و اسباب زندگی است.

به گزارش تابناک؛ موج همدلی مردم سراسر ایران در روزهای نخستین پس از وقوع حادثه، مردم سیلزده را در آغوش گرفت و اقلام امدادی از جای جای ایران روانه لرستان شد.
کمک های نقدی، موادغذایی، بهداشتی، پوشاک، چادر، آب معدنی و حتی چکمه برای تردد میان گل و لای بجا مانده از سیل از نظر خیبران کوچک و بزرگ پنهان نماند، مردم نوع دوستی که فکر همه چیز را کرده بودند و موج سخاوت آنها در تک تک خانه های ویران سیلزده جاری شد.
تا امروز نیز کمک های مردمی به سیلزدگان لرستان ادامه دارد و مردم ایران هرکدام به نوعی و در حد توان خود قدمی هرچند کوچک اما تاثیرگذار برداشته اند تا سیلزدگان این دیار بدانند اگر سیل همه هستی شان را با خود برد اما دریایی از سخاوت و مهربانی را برای انها به بارآورده است.
امروز که تاحدودی زندگی عادی در حال شکل گیری مجدد است نیاز مردم پلدختر و معمولان تغییر یافته، زنان دیگر خواستار غذای حاضری نیستند بلکه وسایلی می خواهند تا همچون گذشته تنور خانه گرم باشد و عطر غذای خانگی در خانه نیمه فروریخته شان بپیچد.
حتی برخی از خانوارهایی که به دلیل شدت تخریب در چادر هستند خواستار وسایل ابتدایی طبخ غذا شدند، شاید از نظر روحی می خواهند بازگشت به زندگی را باور کنند و اینگونه شروع مجدد پس از سیل را آغاز نمایند.
پلدختر جنوبی ترین شهر لرستان و همسایه خوزستان است که گرمای هوا را از هم اکنون تجربه می کند و یکی دیگر از ملزومات و خواسته های مستمر سیلزدگان پلدختر تامین وسایل سرمایشی و خنک کننده است.
علاوه بر ضرورت وسایل سرمایشی، یخچال در شرایط فعلی و با ورود به روزهای گرمتر بسیار مورد نیاز است چراکه دمای هوای پلدختر تا 40 درجه افزایش می یابد که در این شرایط، استفاده از آب گرم و مواد غذایی خارج از یخچال خود موجب بروز بیماری ها و شاید اپیدمی های عفونی و گوارشی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان می گوید: تامین مواد غذایی برای سیلزدگان استان شرایط مطلوبی دارد و اکنون اولویت کمک های مردمی و خیران تهیه وسایل زندگی برای آنان است.
گودرز امیری در کفت و گو با ایرنا افزود: در نخستین روزهای وقوع سیلاب توجه مردم و خیران به سمت و سوی تامین مواد غذایی معطوف شد و به همین دلیل در حال حاضر مشکلی در خصوص اقلام خوراکی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: مردم و خیران دقت کنند اقلام مورد نیاز کنونی سیلزدگان وسایل زندگی، فرش، پوشاک و ولوازم سرمایشی است.
وی با تقدیر از همکاری مردم در تامین مایحتاج اقلام مورد نیاز سیلزدگان تصریح کرد: باید کمک های مردمی هدفمند شود تا بتوان بخشی از وسایل زندگی سیلزدگان را از این طریق تامین نمود.
به هر حال امروز آنچه امروز برای بازگشت به زندگی سیلزدگان بیش از غذا نیاز است، لوازم ابتدایی معیشت است تا اکنون که چهره شهر از گل و لای پاک شده بتوان رنگ زندگی و جنب و جوش را به شهر پاشید.
بر پایه تازه ترین آمار و برآوردها سیل دوازدهم فروردین جاری سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شهرستان پلدختر شد.
سیل همچنین 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی وارد کرد.
حجم کلی خسارت و زیان های ناشی از سیل در استان لرستان نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و پیش بینی می شود تا 10 هزار میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار