کد خبر: ۲۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 16
محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف گفت: ما باید به واقعیت بپردازیم. امسال ضمن رکود، تورم نیز داریم که بدترین نرخ اقتصاد در جامعه است؛ از دیگر سو مصوب می کنیم مالیات باید از توزیع و تولید دریافت شود؛ اما اقتصادهای پنهان که پدرخوانده اقتصاد ایران هستند اجازه ورود به این مسئله را نمی دهند. با کسی تعارف نداریم و باید واقعیات را به مردم بگوییم.

به گزارش تابناک؛ نشست گفتگوی اقتصادی با موضوع سال رونق تولید موانع، چالش ها و راهکارها در حوزه نظام مالیات ستانی از تولیدکنندگان روز دوشنبه 26 فروردین ماه در رادیو گفتگو با حضور دکتر محسن مولایی دبیر کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران و دکترای اقتصاد، محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف، دکتر محسن ابراهیمی معاون حسابرسی مالیاتی شهر استان تهران، دکتر محمود شکری رئیس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس، کارشناس مسائل اقتصادی و مجری مهندس علی مسعودی و خبرنگار جام جم آنلاین برگزار شد.

دکتر محسن مولایی دبیر کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران و دکترای اقتصاد ، کاهش نرخ مالیات و اعطای تسهیلات به مودیان را اقدامی تئوریک در کشور دانست و افزود: در ایران نهاد سیاست گذاری برای تصمیم گیری درباره کاهش نرخ مالیات و یا بازگشت بخشی از وجه به منظور سرمایه گذاری وجود ندارد.

وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد نهاد بالادستی برای تعیین مصادیق قانونی و اجرایی از سوی اتاق ایران گفت: مجلس نیز پیگیر ایجاد چنین نهادی است و لذا این اختیار قانونی باید دیده شود.

مولایی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و تنها قانون دیکته شده مجلس را اجرا می کند، خاطرنشان ساخت: به سازمان مالیاتی اختیار داده نشده که در صورت تشخیص خود، نظر سازمان را تعدیل نماید و نیاز به چنین نهادی خاصه در دوران رکود احساس می شود.

وی افزود: بسیاری نمایندگان در کمیسیون اقتصادی درپی کاهش نرخ مالیات مستقیم از ۲۵ به ۲۰ درصد هستند و این اتفاق باید در اقتصاد کشور پویایی خود را بدست آورد و هرگاه تشخیص داده شد، نهاد بالا دستی دستور کاهش یا افزایش نرخ را در حدی متعارف ارائه دهد.

مولایی گفت: یک بنگاه اقتصادی از نظر رقابت پذیری دچار مشکل است و تقاضای داخلی کاهش یافته؛ لذا سرمایه گذاری مجدد در رقابت پذیری کمک کننده است.

دبیر کمیسیون مالیات اتاق ایران در بخشی دیگر از این گفت وگوی اقتصادی اظهار کرد: مالیات به دو نوع مستیم و غیر مستقیم است و مالیات مستقیم به درآمد و دارایی افراد اصابت می کند، لذا انگیزه ای برای کاهش سرمایه گذاری است و به همین جهت تئوری ها ما را به سمت مالیات غیر مستقیم رهنمون می کند.

مولایی مالیات بر فروش یا ارزش افزوده را دو نوع مالیات غیر مستقیم دانست و افزود: مالیات بر فروش تورم را فزونی می دهد ولی مالیات بر ارزش افزوده اثر تورمی ناچیز داشته و به مصرف کننده نهایی منتقل می شود و در این راستا بسیار توصیه می شود.

وی با ابراز تاسف از زمینه سازی اشتباه برای مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: بعد از اینکه این قانون تصویب شد، شش ماهه اجرایی شد که خلل بسیاری در حوزه تولید ایجاد کرد.

مولایی ادامه داد: تولید کننده ها با فروش نسیه نمی توانستند مبالغ خود را دریافت کنند ولی سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات می کرد که موجب می شد تقاضای داخلی در برابر تولیدات خارجی از دست برود.

وی با اشاره به پیش بینی قانون گذار برای اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت ۵ سال تصریح کرد: امسال در سال دهم هستیم ولی اصلاحات به تصویب مجلس نرسیده است.

مولایی گفت : سیاست گذاران باید بگونه ای فعالیت کنند که کارهای اقتصادی از زیر زمینی بودن به سمت شفافیت حرکت کند ولی متاسفانه فعالان اقتصادی شناسنامه دار امروز جور افراد غیر شفاف را می کشند و میزان سهم مالیاتی این افراد پرداخت نمی شود. در ادامه محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف، با اشاره به گروه بندی مودیان مالیاتی بر اساس رده های درآمدی گفت: مالیات را سر وقت دریافت می کنیم و بدون دریافت یک ریال هزینه، مالیات را اخذ می نماییم.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان ملزم به بازگشایی دفاتر شفاف مالیاتی هستند، اظهار کرد: تا سال ۹۷، مالیات گروهی که دفاتر نداشتند به صورت علی الراس محاسبه می شد و قانون گذار در این راستا صراحت دارد.

جعفریان در خصوص مشکلات تولید در حوزه مالیات ستانی گفت: بیشترین مشکل عدم وجود نقدینگی است؛ لذا در وام گرفتن از تولید بهره ۳۴ درصد باید پرداخت که در همین یک قلم هم نمی توان با سایر کشورها رقابت کرد.

وی یادآور شد: رهبری فرمودند رونق تولید بستر است که نیازمند زیرساخت می باشد؛ اما با سیل کنونی هزینه ها و برآوردهای اولیه صورت گرفته که در ادامه حجم سرمایه ای ایران را می بلعد.

جعفریان از تنگناهای واردات ماشین آلات تولیدی گلایه کرد و ادامه داد: ما باید همه دست به دست هم دهیم در جهت رونق تولید بکوشیم که به معنای حل شدن مسائل است، اما مالیات یکی از شقوق مشکل تولید است.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تولید و توزیع را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و افزود: ما با مقررات مشکل داریم، نمایندگان محترم مجلس که نرخی را برای سازمان مصوب می کنند، پاسخ دهند چگونه می توان در راستای تولید یا توزیع حرکت کرد؟

جعفریان ادامه داد: ما باید به واقعیت بپردازیم. امسال ضمن رکود تورم نیز داریم که بدترین نرخ اقتصاد در جامعه است؛ از دیگر سو مصوب می کنیم مالیات باید از توزیع و تولید دریافت شود؛ اما اقتصادهای پنهان که پدرخوانده اقتصاد ایران هستند اجازه ورود به این مسئله را نمی دهند. با کسی تعارف نداریم و باید واقعیات را به مردم بگوییم.

وی با اشاره به ماده ۳ قانون مالیات اظهار کرد: در بخش تولید و توزیع چیزی اضافه بر آنچه قانون گفته است، نمی خواهیم. باید به مردم اعتماد کنیم و واقعیت را به آن ها بگوییم و مالیات را نیز بدرستی از مردم دریافت کنیم.

منبع:جام جم آنلاین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار