به گزارش تابناک؛
البته این کمپانی در سالهای آینده تغییر خواهد کرد زیرا آمادهی عرضهی
محصولات تمام الکتریکی زیادی میشود. آئودی e-tron اولین خودروی الکتریکی
این برند بوده اما بجای آنکه بگوییم آئودی الکتریکی میشود باید گفت
الکتریکی آئودی میشود. خب آیا e-tron جدید میتواند قواعد بازی را تغییر
دهد؟
آئودی
e-tron بر پایهی نسخه اصلاح شده از پلتفرم MLB بکار رفته در طیف وسیعی از
شاسی بلندهای آئودی ساخته شده و در ابتدا با یک نوع قوای محرکه عرضه خواهد
شد. یک پیشرانهی الکتریکی 168 اسبی در جلو و واحد الکتریکی 188 اسبی در
عقب که کل مجموعه با یک باتری 95 کیلووات ساعتی در ارتباط است. کل خروجی
این مجموعه به 302 اسب بخار میرسد هرچند تا 8 ثانیه میتوان قدرت
پیشرانهها را به 402 اسب بخار رساند. این خودرو را میتوان با شارژر سریع
150 کیلوواتی هم شارژ کرد که این امر باعث میشود 80 درصد باتری را در نیم
ساعت شارژ نمود. البته این شارژرها فعلاً در بریتانیا موجود نیست.
اگرچه
استفاده از این نوع قوای محرکه یک اتفاق جدید برای آئودی است اما طراحی آن
اینگونه نیست. اگرچه جگوار آی پیس از طراحی متمایزی برخوردار است اما
میتوان e-tron را با Q5 اشتباه گرفت. تفاوت این دو خودرو در طول و ارتفاع
است.
داخل
کابین هم همین داستان برقرار است. همانند اکثر محصولات جدید آئودی،
داشبورد در اختیار سه صفحهنمایش بوده که دو نمونهی آن برای داشبورد و
دیگری برای راننده است. کاکپیت مجازی قابل شخصیسازی آئودی ارتباط بین
پیشرانهها و ترمز احیا شونده را نشان داده و سیستم ناوبری نیز مکان
شارژرهای عمومی را به راننده اعلام میکند. اگر نیاز به شارژ باشد این
سیستم بهصورت خودکار مسیرها را نشان خواهد داد. شاید برخی افراد ظاهر مینی
مالیستی تسلا مدل X را ترجیح دهند اما آئودی کاملاً بالغتر احساس شده و
از نظر کیفیت نیز در سطح بالایی قرار دارد.
احساس
بالغ بودن e-tron در جاده هم ادامه مییابد. این یک خودروی بزرگ و سنگین
است که 2.5 تن وزن داشته و همین امر با نقاط قوت و ضعف همراه میباشد. یکی
از بزرگترین نقاط قوت این خودروی الکتریکی راحتی آن میباشد. با استفاده
از سیستم تعلیق بادی تطبیقی، e-tron در سطوح ناهموار عملکرد بسیار خوبی
دارد. خودرو بهصورت استثنایی ساکت بوده و به ندرت صدای جاده یا لاستیکها
را خواهید شنید. خودروی حاضر در تست به شیشههای جانبی آکوستیک 525 پوندی
مجهز بوده اما بدون آنهم با یک شاسیبلند بسیار ریلکس طرف هستیم.
پیشرانهی
الکتریکی اینجا به کمک میآید و صدای بسیار کمی دارد. این صدا حتی در زمان
شتاب گیری سنگین و ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.7 ثانیهای (در
حالت بوست) نیز به گوش نمیرسد. اینجاست که تحویل قدرت خودرو ما را تحت
تأثیر قرار میدهد. نیازی به منتظر ماندن برای تعویض دنده گیربکس نبوده و
اگرچه پاسخ پدال گاز همانند تسلا تیز نیست اما سرزندهتر و خطیتر از شاسی
بلندهای درونسوز آئودی میباشد.
جدای
از اینها، e-tron قطعاً اسپورت نیست. وزن بالای خودرو تأثیر خود را در
پیچها نشان میدهد. بخش اعظم وزن شاسیبلند الکتریکی آئودی در ارتفاعی
پایین قرار گرفته بنابراین پایداری آن هرگز زیر سؤال نیست اما خب خودرو
علاقهای به تغییر سریع جهت حرکت خود ندارد. فرمان نیز نسبتاً کند است اما
خب ماهیت ریلکسی دارد.
در
موقع کاهش سرعت تمامی آن میزان انرژی جنبشی که ارائه میشود به انرژی
الکتریکی تبدیل خواهد شد. سیستم ترمز احیا شونده در زمان ترمز گرفتن وارد
کار شده و البته این کار را میتوان از روی پدالهای موجود در غربیلک فرمان
هم انجام داد. به این ترتیب در زمان حرکت در سرپایینی یا رسیدن به
تقاطعها، میتوان شارژ باتری را حفظ کرد.
طراحی
قوای محرکه و باتری به گونهای بوده که کابینی جادار ایجاد شود. فضای پای
صندلی عقب در حد و اندازههای لیموزین بوده و کف صاف خودرو نیز باعث شده
فضای زیادی برای سه نفر ایجاد شود. صندوق 660 لیتری نیز کاملاً پاسخگوی
نیازها بوده و در بخش جلو هم فضای 60 لیتری برای نگهداری کابلهای شارژ
تدارک دیده شده است.
دو
تریم برای e-tron وجود دارد. مدل استاندارد بهای 71520 پوندی داشته و با
رینگهای 20 اینچی، چراغهای جلوی LED و تریم چرمی و صندلیهای برقی عرضه
میشود. مدل لانچ ادیشن با قیمت 82270 پوندی در دسترس بوده و از جمله
تجهیزات آن میتوان به رینگهای 21 اینچی، دوربین 360 درجه، چراغهای
ماتریکس و سیستم تهویه مطبوع و صندلیهای گرم شونده اشاره کرد. البته به
لطف مشوق 3500 پوندی دولتی، قیمت این دو نسخه ارزانتر خواهد بود.
آئودی
میگوید این خودرو با ضریب درگ 0.27 آئرودینامیک ترین خودروی کلاس است.
صفحات نمایش OLED خودرو نیز به خوبی کار کرده ولی جایگیری آنها هنوز جای
کار دارد زیرا به نظر میرسد یکی از آنها در ارتفاع بسیار پایینی قرار
داشته و نگاه کردن به آن خیلی آسان نیست.
آئودی انتظار دارد استقبال خوبی از این خودرو به عمل آید و ارزش
باقی ماندهی e-tron نیز همین موضوع را نشان میدهد. احتمالاً مدل سه و نیم
سالهی این خودرو 65 درصد از ارزش اولیه خود را حفظ خواهد کرد که بیشتر از
رقبایی همچون تسلا مدل X و جگوار آی پیس میباشد.
آئودی قبلاً خود را در بازار شاسی بلندها تثبیت کرده اما e-tron
بازی را وارد سطح دیگری کرده است. به لطف قوای محرکهی الکتریکی، این خودرو
آرامتر، راحتتر و جادارتر از Q5 میباشد. استایل خودرو شاید کمی
محافظهکارانه باشد اما فاقد هرگونه ویژگی بصری عجیب رقبا بوده و قطعاً
میتواند افراد زیادی را به خود جذب کند.
مشخصات آئودی e-tron 55 کواترو