کد خبر: ۲۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 14
وزیر نیرو گفت: برآوردها حاکی از آن است که بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات کشور بر اثر سیل خسارت وارد شده است.

به گزارش تابناک؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره علت وقوع سیل‌های اخیر در کشور اظهار داشت: همانگونه که خشکسالی نشانه کمبود بارش است، سیل هم در اثر بارش‌های شدید اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا این اتفاق رخ می‌دهد و در برخی نقاط جهان تلفات جانی و خسارت‌های عمده‌ای را در بر داشته است.

وی ادامه داد: البته ما در تلاش هستیم به مدد دانش و اطلاعات و همچنین تجربیات موجود خسارات ناشی از سیل را کاهش دهیم.

وزیر نیرو بیان کرد: سه عامل منجر به وقوع سیل می‌شود که در مواقعی بر اثر شدت بارش این واقعه رخ می‌دهد. گاهی اوقات طول مدت بارش در شکل گیری سیل تأثیر دارد و گاهی مواقع هم وسعت بارندگی منجر به این مساله می‌شود که هر سه عامل در کشور ما رخ داد یعنی شدیدترین بارش‌ها در طولانی‌ترین مدت و در وسیع‌ترین پهنه اتفاق افتاد و ۲۳ استان کشورمان درگیر سیل شدند.

اردکانیان اظهار داشت: بارندگی دو هفته اول فروردین ماه سال گذشته حدود سه میلیمتر بود اما بارش‌های امسال در دو هفته اول فروردین ماه ۱۹ برابر یعنی ۵۷ میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش بینی‌هایی درباره تغییرات اقلیمی کشور مطرح می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس ما ممکن است خشکسالی‌های شدیدی داشته باشیم به همین دلیل باید در زمان ترسالی حداکثر استفاده از سیل‌ها ببریم تا این آمادگی را در زمان خشکسالی برای عبور از مشکلات داشته باشیم.

وی متذکر شد: فراموش نکنیم در اثر بارش‌های اخیر بیش از ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شدند در حالی که تابستان سال گذشته بسیاری از شهرهای کشور درگیر تنش آبی بودند و نتیجه کمبود آب منجر به مشکلاتی مانند کمبود برق و همچنین ریزگردها شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که از ثمرات سیل نهایت استفاده را ببریم چرا که اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: البته ما نباید فراموش کنیم بسیاری از مشکلات صورت گرفته در مناطق سیل زده به دلیل حجم وسیع سیل و محدودیت مخازن بوده که مشکلاتی را در نقاط پایین دست به وجود آورد که لازم است پس از عبور از این بحران و امداد و نجات مردم مناطق سیل زده به صورت کارشناسی شده این مساله مورد بررسی قرار گیرد و همه جنبه‌های آن تحلیل کارشناسی شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سازمان‌های اجرایی توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و تلاش کردند شرایط به سمت مطلوب‌تر شدن حرکت کند، تصریح کرد: برای مثال برق بیش از دو هزار روستا در اثر وقوع سیل قطع شده بود اما در حال حاضر فقط ۳۵ روستا برق شأن قطع است و همچنین مشکل آب همه بخش‌ها حل شده و تنها ۱.۵ درصد روستاها مشکلاتی درباره برقراری شبکه آبی دارند که درصدد آن هستیم مشکلات این بخش‌ها را هم مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه برآوردها حاکی از آن است که بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات بر اثر وقوع سیل خسارت وارد شده است، گفت: همچنین امیدواریم به لایروبی توجه ویژه شود و در این کار تسریع شود و همچنین باید به این نکته توجه شود که موضوع سیلاب مانند مدیریت آب بحثی چند منظوره است و نمی‌توان صرفاً یک دستگاه را نشانه گرفت چرا که با پرداختن به یک وجه حل این مشکل امکان پذیر نیست.

اردکانیان متذکر شد: ما در بهمن ماه و در جلسات شورای عالی آب پیش بینی‌های سازمان هواشناسی را مورد بررسی قرار دادیم که پیش بینی‌های آنها حاکی از آن بود که سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت از لحاظ بارش شرایط نرمال است.

علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات اردکانیان با بیان اینکه پس این پیش بینی دقیق نبوده است، گفت: لازم است مساله لایروبی مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گیرد چرا که احتمال دارد ترسالی ادامه یابد و بر این اساس برنامه خود را به مجلس ارائه دهید که می‌خواهید چه اقداماتی در این زمینه انجام دهید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار