تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 13
کاوشگر «برشیت» اسرائیل که قرار بود برای مأموریت چند روزه تصویربرداری و آزمایش میدان مغناطیسی روی سطح ماه فرود بیاید، در مراحل پایانی کاهش ارتفاع دچار نقص فنی شد و به احتمال زیاد سقوط کرد.
به گزارش تابناک؛ برشیت در فاز نهایی فرود با استفاده از موتور اصلی خود در حال کاهش ارتفاع بود که به دلیل بروز یک نقص فنی، موتور آن خاموش شد. البته تیم پشتیبان کاوشگر توانستند موتور آن را دوباره روشن کنند اما ارتباط با برشیت قطع شد که این موضوع، احتمالاً به دلیل برخورد کاوشگر رباتیک اسرائیل با سطح ماه اتفاق افتاده است.
پروژه ساخت و پرتاب برشیت 90 میلیون دلار هزینه داشته است

برشیت (در زبان عبری به معنی آغاز) در اصل برای رقابت در مسابقه Lunar X گوگل طراحی شده بود اما از آنجایی که هیچ شرکت کننده ای نتوانست قبل از تاریخ مورد نظر (31 مارس 2018) کاوشگر خود را روی ماه فرود بیاورد، مسابقه بدون برنده پایان یافت؛ اما مسئولین شرکت خصوصی SpaceIL (سازنده برشیت) توسعه کاوشگر خود را ادامه دادند و در نهایت آن را با استفاده از یک راکت فالکون 9 که به صورت اشتراکی با چند شرکت دیگر اجاره شده بود، به فضا پرتاب کردند.

اسرائیل

آخرین عکس ارسالی توسط برشیت

کاوشگر برشیت پس از خروج از جو، در مدار بیضوی بلندی به دور زمین قرار گرفت و پس از 60 روز، وارد محدوده گرانشی ماه شد. این فضاپیمای رباتیک کوچک سپس تغییر جهت داد و با شعله ور کردن موتور اصلی، فاز فرود را آغاز نمود. این موتور قرار بود سرعت کاوشگر را از 6000 کیلومتر در ساعت به صفر برساند اما در ارتفاع 7 کیلومتری از سطح ماه خاموش شد و نتوانست از برخورد برشیت با ماه و ایجاد یک گودال جدید جلوگیری کند.

گفتنی است SpaceIL هزینه پروژه را 90 میلیون دلار عنوان کرده که تنها 2 میلیون دلار آن توسط نهادهای دولتی تأمین شده و مابقی مبلغ را بخش خصوصی پرداخت کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار