کد خبر: ۲۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 09

به گزارش تابناک؛ ناسا سال ۲۰۱۵ میلادی مسابقاتی برای طراحی زیستگاه انسان در مریخ برگزار کرد تا بدین شکل بهترین روش را برای طراحی و تولید چنین زیستگاه‌هایی پیدا کند. حال این آژانس فضایی سه فینالیست اصلی این مسابقات را اعلام نموده و تنها یک طرح از میان آنها قرار است برنده‌ی جایزه اصلی ۸۰۰ هزار دلاری باشد.

نکته جالب و چالش برانگیز متخصصان این بود که آنها باید زیستگاه‌هایی طراحی می‌کردند که تولید و توسعه‌ آنها در کره مریخ با استفاده از پرینتر‌های سه بعدی امکان پذیر باشد.

آژانس فضایی آمریکا با همکاری دانشگاه بردلی ایالت ایلینوی آمریکا به بررسی ۱۸ مدل پرداخته که توسط تیم‌های مختلف با استفاده از نرم افزاری مخصوص طراحی شده بود. ناسا از میان تمامی این طرح‌ها، ۵ مورد به خصوص را انتخاب کرد و به آنها ۲۰ هزار دلار جایزه داد.

پس از آن قرار شد دل‌های کوچکتری از طرح این پنج تیم یاد شده پرینت شود تا مشخص گردد طرح کدامیک از آنها می‌تواند در سطح مریخ کارايی بیشتری از خود نشان دهد. باهم نکته‌های جالب این طرح‌ها را مرور می‌کنیم؛

طرح SEArch+/Apis Cor

اکنون پس از بررسی این نمونه‌ها ناسا سه تیم را انتخاب کرده و میان آنها ۱۰۰ هزار دلار تقسیم کرده است. بر اساس اعلامیه این آژانس فضایی، طرح گروه SEArch+/Apis Cor مقام اول را کسب کرده است. این سیستم نور گیر بود و می‌توانست در برابر تشعشعات مختلف از خود مقاومت نشان بدهد.

طرح Zopherus

مقام دوم از آن طرح Zopherus بود. بر اساس این طرح، پرینتر‌های سه بعدی به خصوصی در سطح مریخ پیاده خواهند شد  و به عمیلات خود حتی در طوفان‌های شدید هم ادامه خواهند داد. کاوشگر‌های موجود در سطح مریخ به جمع‌آوری متریال برای ساخت و ساز می‌پردازند و پرینتر یاد شده از همان مصالح برای تولید ساختمان‌ استفاده خواهد کرد.

طرح Mars Incubator

مقام سوم نیز از آن Mars Incubator شد که به زیستگاه‌های دایره‌‌ای شکل متصل به هم اختصاص داد که سقفی شبیه به توپ فوتبال دارند و پجره‌های تعبیه شده روی قسمت‌های این سقف موجب می‌شوند که نور طبیعی مناسبی جذب شود.

ناسا اعلام کرده، این سه تیم قرار است تا اوایل اردیبهشت ماه، ارائه دقیقتری از طرح‌های خود آماده کنند و در فینال اصلی این مسابقات آن را به نمایش بگذارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار