تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 08
آلودگی صوتی یکی از بزرگترین مشکلات جوامع مدرن است و محققان به دنبال راهی برای غلبه بر آن هستند. با ایجاد موانع فیزیکی می توان تا حدودی از حجم صدا کاهش داد اما خود این موانع هم مشکلاتی مثل ممانعت از عبور هوا و نور در پی دارند؛ حالا اما یک محقق ایرانی ماده ای آکوستیک توسعه داده که در عین عبور نور و هوا، مانع انتقال صوت می شود.
به گزارش تابناک؛ «رضا غفاری وردوق»، دانشجوی دکترای دانشگاه بوستون آمریکا با همکاری «شین ژانگ» پس از محاسبات دقیق و شبیه سازی رایانه ای ماده ای آکوستیک با ساختار سه بعدی را توسعه داده اند که با جلوگیری از ارتعاش هوای اطراف، موج صوتی را به سمت منبع باز می گرداند.
آلودگی صوتی
نمونه اولیه این ماده که شبیه یک دونات با حفره ای در میان آن است اجازه عبور هوا را می دهد اما ساختار مارپیچی سه بعدی تا حد زیادی مانع انتقال صدا می شود. این مدل در آزمایشات صورت گرفته تا ۹۴ درصد از صدای خروجی یک اسپیکر را کاهش داده است.

این میزان برای یک مدل اولیه بسیار نوید بخش به نظر می رسد اما رضا غفاری و همکارش به دنبال افزایش کیفیت و کارایی آن هستند. از سوی دیگر لزومی نیست که ساختار ماده دایره ای باشد و به گفته غفاری با تولید بلوک های مکعبی یا شش ضلعی از آن می توان دیواره های با کیفیت بسیار بالا برای غلبه بر آلودگی صوتی تولید کرد.

همچنین از طریق چاپ سه بعدی می توان مدل های سفارشی از این ماده آکوستیک را تولید کرده و در ابزارهای پر و سر صدا تعبیه کرد. برای مثال می توان به اسکنرهای MRI اشاره کرد که اغلب صدای آزار دهنده ممتدی را تولید می کنند که باعث آزار بیماران می شود. با تعبیه این ماده بین کویل های مغناطیسی اسکنر و بیمار می توان محیط آرام و اطمینان بخشی را برای آنها فراهم کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار