کد خبر: ۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 06
از روز 8 مارس به بعد شرکت های آمریکایی برای هر گونه صادرات و ارسال محصولات به شرکت ZTE نیازمند دریافت گواهینامه صادراتی خواهند بود که این موضوع در ارتباط با تنبیه های در نظر گرفته شده برای این شرکت به خاطر تخطی از قواعد تجارت با ایران است.

شرکت های چینی معمولا با مصیبت ها و محدودیت های زیادی برای تجارت با ایالات متحده روبرو هستند که بخش مهمی از این محدودیت ها مربوط به مسائل و نگرانی های ناشی از جاسوسی است. اما گویا قرار است این محدودیت ها و مصائب برای شرکت های چینی از این هم بدتر شود.

بر اساس گزارشی که منابع مطلع در خبرگزاری رویترز منتشر کرده اند، وزارت بازرگانی ایالات متحده در پی ایجاد محدودیت های بسیار جدی بر سر راه شرکت چینی ZTE است. این محدودیت ها شامل وارداتی است که این شرکت از تامین کنندگان قطعات خود در ایالات متحده خواهد داشت.

بر این اساس از روز 8 مارس به بعد این شرکت ها برای هر گونه صادرات و ارسال محصولات به شرکت ZTE نیازمند دریافت گواهینامه صادراتی خواهند بود که این موضوع در ارتباط با تنبیه های در نظر گرفته شده برای این شرکت به خاطر تخطی از قواعد تجارت با ایران است.

با توجه به اسنادی در وزارت بازرگانی ایالات متحده که توسط منابع رویترز مشاهده شده است این محدودیت ها از روز سه شنبه عملیاتی خواهد شد و شامل هر شرکتی در هر کجای دنیا که خواهان ارسال محصولات و تجهیزات به ZTE است، میشود.

یک مقام ارشد در وزارت بازرگانی ایالات متحده در این رابطه به خبرگزاری رویترز گرفته است: این اقدام یک محدودیت مهم در تجارت با ZTE است. وی در این باره که آیا ایالات متحده اقدامات تنبیهی بیشتری را برای ZTE در نظر دارد یا نه، اظهار نظر نکرده است. هنوز مقامات شرکت ZTE در باره این اقدام وزارت بازرگانی آمریکا اظهار نظر نکرده اند.

این در حالی است که سازندگان محصولات تکنولوژی در آمریکا از جمله مایکروسافت، IBM، Oracle و Dell همگی اظهار کرده اند که از قراردادهای ZTE با ایران مطلع نبوده اند و مشخص نیست که آیا این شرکت ها هنوز هم با ZTE همکاری میکنند یا نه.

افشای اسناد سری تجارت ZTE با ایران و اقدام وزارت بازرگانی آمریکا


دولت واشنگتن از مدتها پیش محدودیت های زیادی را برای صادرات تکنولوژی به ایران وضع کرده است. اکنون وزارت بازرگانی ایالات متحده در پی آن است که آیا شرکت ZTE با در اختیار گرفتن محصولات و تکنولوژی های ایالات متحده آنها را به ایران صادر کرده است یا نه.

گویا وزارت بازرگانی آمریکا به اسنادی دست یافته است که از سوی شرکت ZTE با عنوان فوق سری طبقه بندی شده است و حکایت از تخطی از قواعد و محدودیت های پیش گفته برای صادرات محصولات به ایران دارد. خبرگزاری رویترز اشاره کرده است که منابع اش برخی از این اسناد را رویت کرده اند.

پیش از این در سال 2012 و با شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران، مقامات شرکت ZTE عنوان کرده بودند که به تمامی تجارت خود با ایران خاتمه داده اند و در بیانیه ای عنوان کردند که ZTE به دنبال هیچ مشتری در ایران نیست و با مشتریان فعلی نیز کسب و کار و مراودات خود را به شدت محدود کرده است.

همچنین آنگونه که رویترز عنوان کرده سندی وجود دارد که به تایید مقامات حقوقی ZTE نیز رسیده است و بر اساس آن این شرکت اقدام به صادرات محصولات آمریکایی مشمول تحریم – احتمالا به ایران – به وسیله شرکت های واسطه و برای جلوگیری از لو رفتن میکرده است.

این سند همچنین در بخش دیگری عنوان کرده است که پروژه تجارت این شرکت با ایران ریسک بالایی در بر دارد و میتواند منجر به اضافه شدن ZTE به فهرست سیاه ایالات متحده شود.

شرکت ZTE یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تولید محصولات تلکام است که در بیش از 160 کشور فعالیت میکند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار