کد خبر: ۲۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 26
باکو شهری تاریخی و زیبا است و در گوشه و کنار آن، آثار معماری به سبک‌های مختلف غربی و اسلامی و حتی آثار معماری مدرن دیده می‌شود.
به گزارش تابناک؛ باکو از نظر تاریخی و فرهنگی، یک مقصد گردشگری ایده آل است.

اگر از علاقه‌مندان به معماری باشید، در باکو از گشت و گذار در محله‌های قدیمی لذت می‌برید. آثار تاریخی و مدرن در فواصل کوتاهی از هم قرار دارند و این شهر، ترکیبی جالب از ساختمان‌های قدیمی و جدید است.

ایچری شهر، محله قدیمی باکو

باکو

قدمت این منطقه از شهر به قرن دوازدهم برمی‌گردد. در این منطقه می‌توانید آثار معماری به سبک اسلامی، مساجد قدیمی، حمام‌های سنتی و کاخ‌های باشکوه را ببینید. کوچه‌ها و خیابان‌های این منطقه در دامنه‌ی تپه‌‌ای قرار دارند. فروشندگان، سوغات محلی و فرش‌های سنتی آذرباجیان را در فروشگاه‌ها می‌فروشند.

تا قرن نوزدهم میلادی، بیشتر جمعیت شهر در محوده دیوارهای این این قلعه زندگی می‌کردند. صنعت نفت، باکو را برای همیشه تغییر داد.

 

کاخ اسماعیلیه

باکو

وقتی باکو بخشی از امپراتوری روسیه شد، اکتشاف نفت، مردم را ثروتمندتر کرد.

ثروتمندان با ساختن عمارت‌ها و کاخ‌های بزرگ، ثروت خود را نشان می‌دادند. بارون موسی نقی اف از این قاعده مستثنی نبود. البته داستان بنای کاخ اسماعیلیه، غم‌انگیز است. پسر او از دنیا رفت  و بارون تصمیم گرفت تا یک عمارت باشکوه برای یادبود پدرش بسازد و دستور ساخت این عمارت را دارد.

آکادمی ملی اپرا و تئاتر باله آذربایجان

باکو

این بنا با معماری تیپیکال روسی سلطنتی ساخته شده و نمایی زرد و مشکی و متمایز دارد. نمای داخلی و بیرونی این مجموعه، بسیار چشمگیر و زیبا و همراه با جزییات است. این مجموعه به درخواست برادران میلوف و با کمک مالی نیکوکار آذربایجانی به نام زین‌العابدین تقی‌یف بنیان‌گذاری شده ‌است.

کاخ سعادت

کاخ سعادت، عمارتی به سبک نئوگوتیک است و نمونه‌ی خوبی از نمایش تاثیر نفت بر معماری آذربایجان. ساخت این مجموعه فقط ۹ ماه طول کشید و در سال ۱۹۱۲ ساخته شد. امروزه این ساختمان پنج طبقه‌ی تاریخی به عنوان کاخ ثبت ازدواج مورد استفاده قرار دارد.

خانه دولت

باکو

این عمارت در مرکز باکو قرار دارد. معماری آن به سبک باروک است و بعد از تاریک شدن هوا، با وجود نورپردازی‌های زیبا، خیره‌کننده‌تر از همیشه، خودنمایی می‌کند. ساخت این عمارت در سال ۱۹۵۲ به پایان رسید. امروزه این عمارت یکی از جذابیت‌های معماری در باکو است.

کلیسای ساویر، باکو

قدمت این کلیسای سه طبقه به قرن نوزدهم برمی‌گردد. در زمان شکوفایی نفتی در این شهر، اروپاییان زیادی از جمله آلمانی‌ها به این شهر نقل مکان کردند و این کلیسا را ساختند. این کلیسا بعدا به تالار کنسرت تبدیل شد.

برج‌های شعله

باکو

تاریخ و فرهنگ آذربایجان با آتش گره خورده است. اگر دوست دارید معماری مدرن باکو را از نزدیک ببینید،  برج‌های شعله باکو را حتما در فهرست دیدنی‌ها قرار دهید. طراحی این برج شبیه به شعله‌های آتش طراحی شده است. این برج‌ها روی تپه‌ای قرار دارند و بلندترین آن ۱۸۲ متر ارتفاع دارد. این بر هم نمادی از باکو و هم بلندترین آسمان‌خراش در آذربایجان است. زیبایی این مجموعه را شب‌ها می‌توانید نظاره کنید وقتی نورپردازی آن به زیبایی تمام، می‌درخشد.

مرکز فرهنگی حیدر علیف

باکو

مرکز فرهنگی حیدر علیف، نماد مدرنیته در باکو است. مرکز فرهنگی را از روی نام رئیس جمهور سابق آذربایجان، نام‌گذاری کرده‌اند. ساخت این مجموعه در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و معمار آن زها حدید جوایز زیادی را به خاطر این طراحی خلاقانه از آن خود کرد. فضای داخلی این مجموعه شامل موزه، تالار کنفرانس و گالری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار