کد خبر: ۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 05
یکی از محبوب ترین داستان های تلویزیونی در دهه 1970 ایالات متحده، داستان مرد شش میلیون دلاری – Six Million Dollar Man – و چشم فوق العاده وی بود که با قابلیت های الکترونیکی خاص تجهیز شده بود. اما هرچند در دهه 70 این موضوع یک داستان علمی تخیلی محسوب میشد، امروز اما به واقعیت پیوسته است. «اریک ترمبلی» - Eric Tremblay – متخصص اپتومتر، موفق به ساخت یک لنز خاص شده است که میتواند به شما دیدی تلسکوپی ببخشد.

یکی از محبوب ترین داستان های تلویزیونی در دهه 1970 ایالات متحده، داستان مرد شش میلیون دلاری –
Six Million Dollar Man – و چشم فوق العاده وی بود که با قابلیت های الکترونیکی خاص تجهیز شده بود. اما هرچند در دهه 70 این موضوع یک داستان علمی تخیلی محسوب میشد، امروز اما به واقعیت پیوسته است. «اریک ترمبلی» - Eric Tremblay – متخصص اپتومتر، موفق به ساخت یک لنز خاص شده است که میتواند به شما دیدی تلسکوپی ببخشد.

این «سوپر چشم» اوایل سال جاری میلادی طی جلسه ای در انجمن آمریکایی توسعه علم – AAAS – رونمایی و معرفی شده است. این لنز که نوع بسیار پیشرفته تری از طرح مفهومی است که در سال 2013 معرفی شد؛ تنها 1.55 میلیمتر ضخامت دارد و مجهز به یک تلکسوپ بازتابی بسیار کوچک است. که به کاربر اجازه میدهد با چشمک زدن اقدام به بزرگنمایی کند!

این لنز مخصوص که از مواد سخت ساخته شده است در موارد خاص میتواند کاربردهای فراوانی داشته باشد و تحولی بزرگ در دنیای ساخت لنز، اپتیک و الکترونیک به شکل همزمان به حساب می آید.

این لنز چگونه کار میکند؟

«سوپر چشم» مرد 6 میلیون دلاری به واقعیت تبدیل شد / لنزی که با پلک زدن بر روی اجسام بزرگنمایی میکند!


بر اساس گفته های تیم تحقیقاتی این لنز، که به غیر از ترمبلی شامل محققانی از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا، موسسه Paragon Vision Sciences، Innovega و برخی موسسات تحقیقاتی دیگر نیز میشود، آینه های کوچک با جذب نور اطراف محیط میتوانند اندازه مشاهده اجسام را توسعه و افزایش دهند که منجر به آن خواهد شد که کاربر تصور کند از خلال یک ذره بین کوچک به اشیا نگاه میکند.

در این لنز البته از تکنولوژی های جالب توجهی استفاده شده که از جمله آنها باید به قابلیت نفوذ پذیری اکسیژن اشاره کرد که از طریق منافذ بسیار کوچک در حد 0.1 میلیمتر به اکسیژن اجازه میدهد که از لنز عبور کرده و در فاضی پشت آن جریان داشته باشد. همچنین یک سری لنز هوشمند در این چشم وجود دارد که نسبت به بستن پلک پاسخ میدهد و به کاربر اجازه زوم یا بزرگنمایی به داخل یا خارج میدهد.

اما نکته جالب در این است که این پروژه در اصل توسط DARPA یا آژانس تحقیقات علمی و دفاعی ایالات متحده رهبری شده است. با این حال به گفته تیم تحقیقاتی صرف نظر از کاربردهای نظامی، این لنز برای 285 میلیون انسان که از ضعف بینایی رنج میبرند نیز مفید خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار