کد خبر: ۲۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 23
ترک اعتیاد به الکل کار ساده ای نیست اما محققان موسسه پژوهشی اسکریپس روشی را روی موش ها با موفقیت آزمایش کرده اند که با استفاده از تاباندن پرتو لیزر به نقاطی از مغز می توان انگیزه نوشیدن الکل را به سادگی از بین برد.

به گزارش تابناک؛ در این پژوهش تعدادی از عصب ها در بخش عمیقی از مغز شناسایی شد که در زمان ترک الکل فعال می شود و تمایل به نوشیدن الکل در جوندگان معتاد به آن را تحت تأثیر قرار می دهد. محققان در این آزمایش موفق شده اند در موجودات به شدت وابسته با الکل، انگیزه نوشیدن را مشابه با خاموش کردن یک کلید، به شدت کاهش دهند.

به این منظور فیبرهای نوری ویژه ای به اعماق مغز موش ها وارد شدند. سپس نور لیزر به این بخش ها تابانده شد تا نورون های ویژه ای مهار شوند. به این ترتیب میزان نیاز به نوشیدن الکل به شدت کاهش پیدا کرد. علاوه بر این عوارض ناشی از ترک الکل هم کمتر شد.

اعتیاد به الکل

این پژوهش امید بخش می تواند به توسعه روش های درمان جدید اعتیاد با تمرکز بر ارتباطات مغزی منجر شود. همچنین احتمالاً در نهایت به توسعه روش ایمپلنت مغز برای درمان اعتیاد منتهی خواهد شد.

البته باید گفت که برای اجرای این درمان روی انسان ها هنوز زود است و احتمالاً برای آزمایش آن روی انسان ها باید دهه ها منتظر بمانیم. روشی که محققان موسسه اسکریپس به کار برده اند از فناوری های بسیار پیشرفته ای بهره می برد که هنوز اجازه استفاده از آنها روی انسان ها تأیید نشده است. «الیور جورج» از محققان این پژوهش معتقد است تا زمانی که ترک الکل به این روش برای انسان ها عملی شود بین 15 تا 30 سال زمان داریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار