کد خبر: ۲۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 20
گوگل معمولاً در رویداد GDC که به طور سالانه برگزار می‌شود شرکت می‌کند اما GDC 2019 با سال‌های گذشته تفاوت بسیاری داشت. در جریان رویداد امسال، گوگل از سرویس استریم خود تحت عنوان استیدیا (Stadia) رونمایی کرد که می‌توان آن را رقیب جدی برای پراجکت ایکس کلاود مایکروسافت دانست.

به گزارش تابناک ؛ با توجه به سخنرانی که در جریان کنفرانس گوگل انجام شد، هدف از رونمایی سرویس استیدیا این است که بتوان قابلیت انجام، تماشا و توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی را از طریق تنها یک پلتفرم در دسترس علاقه مندان قرار داد. برای مثال، پس از تماشای ویدیو‌هایی از Assassin's Creed Odyssey در یوتیوب تصمیم گرفتید تا به تجربه‌ی آن بپردازید.

به واسطه‌ی سرویس استریم گوگل، یعنی استیدیا به راحتی و در عرض تنها 5 ثانیه می‌توانید تجربه‌ی این بازی را آغاز کنید. فیل هریسون، مدیر ارشد گوگل، وعده داد سرویس استیدیا روی کامپیوترهای دسکتاپ، لپ تاپ‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و تلفن‌های همراه قابل دسترسی خواهد بود




استیدیا در زمان آغاز به کار خود از وضوح تصویر 4K، نرخ فریم 60 و تکنولوژی سیستم صدای فراگیر پشتیبانی می‌کند. گوگل برنامه ریزی کرده است تا مدتی پس از آن پشتیبانی از وضوح تصویر 8K را نیز به سرویس استریم خود اضافه کند. همچنین برای استفاده از استیدیا می‌توانید از کیبوردها و ماوس‌های معمولی استفاده کنید.

با اینحال، گوگل از کنترلر جدیدی رونمایی کرد که برای استفاده از استیدیا ساخته شده است. این کنترلر که در 3 رنگ عرضه می‌شود، از طریق وای فای به سرورهای گوگل متصل خواهد شد. در ادامه می‌توانید تصویر مربوط به رنگ سفید آن را مشاهده کنید:


استیدیا


استیدیا دو ویژگی قابل توجه دارد: نخستین ویژگی State Share نام دارد که به شما اجازه می‌دهد تا نقطه‌ی خاصی از روند بازی را مشخص کنید. سپس دوستان یا افرادی که نظاره گر پخش زنده‌ی شما بودند، می‌توانند از نقطه‌ی مشخص شده کنترل شخصیت اصلی را به دست گرفته و روند بازی را ادامه دهند.

دومین ویژگی قابل توجه استیدیا Crowd Play است. به واسطه‌ی این ویژگی، بینندگان یک استریم می‌توانند برای ورود به بازی درخواست داده و سپس در کنار کاربر اصلی به تجربه‌ی آن عنوان چندنفره بپردازند. نکته‌ی مهم این است که توسعه دهندگان پیرامون پشتیبانی کردن یا نکردن بازی‌ها از این 2 قابلیت تصمیم می‌گیرند و گوگل در این موضوع هیچ دخالتی نخواهد داشت.

گوگل برای راه اندازی استیدیا با آنریل، یونیتی و شرکت‌های مختلفی از جمله هاوک (Havok) همکاری می‌کند. علاوه بر این مارتین استرتن، یکی از مسئولان استودیو اید سافتور، در جریان کنفرانس روی استیج آمد و اعلام کرد بازی Doom Eternal از طریق این سرویس استریم قابل تجربه خواهد بود.

در بخش دیگری از کنفرانس، گوگل از تاسیس استودیو بازی سازی استیدیا گیمز اَند اینترتینمنت (Stadia Games and Entertainment) خبر داد. این استودیو که توسط جید ریموند مدیریت می‌شود، وظیفه‌ی تولید بازی‌های انحصاری را برای این سرویس استریم بر عهده خواهد داشت.

در پایان، لازم به ذکر است که تاریخ دقیقی برای دسترس قرار گرفتن استیدیا اعلام نشده است. طبق اطلاعات موجود، این سرویس استریم در تاریخ نامشخصی از سال جاری میلادی نخست برای کاربران اروپا، انگلستان، آمریکا و کانادا در دسترس قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار