کد خبر: ۲۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 18
سلامتی یکی از آن نعمت‌هایی است که شاید تا زمانی که از دست نرفته باشد قدر آن را ندانیم. می‌توان با رعایت چند نکته و ترفند، به این اصل مهم در زندگی دست یافت.

به گزارش تابناک؛ یافتن راهی که به سلامتی بهتر منتهی شود خیلی دشوار نیست. این مسیر با استفاده از نکات و ترفندهایی ساده طی می‌شود. رژیم صحیح، فعالیت فیزیکی و کاهش استرس نقش قابل‌توجهی در رسیدن به سلامتی بهتر ایفا می‌کنند.

از رژیم مناسب برای سلامت قلب استفاده کنید

اگر می‌خواهید از مشکلاتی مثل بیماری‌های قلبی و سکته در امان باشید، موارد زیر را در دستور کار خود قرار دهید.

-- میوه و سبزی بیشتری بخورید

-- از دانه‌های کامل استفاده کنید، برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنید

-- بیشتر از پروتئین‌های بدون چربی مثل مرغ، لوبیا و حبوبات استفاده کنید

-- مصرف غذاهای فرآوری شده، شکر، نمک و چربی اشباع را کاهش دهید

خوب است غذاهای سالم انتخاب کنید و از وعده‌های غذایی کوچک و مکرر استفاده کنید. لازم نیست خود را از خوردن چیزی محروم کنید. فقط سعی کنید هر چیز را در حد و اندازه توصیه‌شده مصرف کنید.

هر روز فعالیت فیزیکی داشته باشید

بدیهی است که هر چه فعالیت فیزیکی صحیح بیشتر باشد، سلامت انسان هم بیشتر خواهد بود. تمرینات ورزشی و فعالیت فیزیکی سلامت قلب انسان را تقویت می‌کند، عضلات و استخوان‌ها را مستحکم‌تر می‌کند و باعث دفع شدن مشکلات قلبی می‌شود.

سعی کنید در هر هفته ۲ ساعت‌ونیم فعالیت متوسط مثل پیاده‌روی سریع یا سایر فعالیت‌های فیزیکی این‌چنینی داشته باشید. اگر با انجام ورزش‌های سنگین‌تر مشکلی ندارید هم می‌توانید در هفته ۱ ساعت‌ونیم به ورزش‌های سنگین‌تر از پیاده‌روی بپردازید. با افزودن بر این مقدار تمرین در طول هفته به استقامت بیشتر دست خواهید یافت.

اگر مشغله کاری زیادی دارید، سعی کنید فعالیت فیزیکی و تمرینات ورزشی را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و در طول روز انجام دهید. می‌توانید هدف خود را بر روی ۱۰ هزار قدم در روز تنظیم کنید. ۱۰ هزار قدم در روز هدف خوبی است. برای رسیدن به این هدف از پله‌ها استفاده کنید، ماشین خود را دورتر از مقصد پارک کنید و بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید و سایر کارهای این‌چنینی تا بتوانید این هدف را در طول روز به سرانجام برسانید.

با اضافه کردن پرش، حرکات اسکوات (نشست و برخاست صحیح) و با رفتن از پله‌ها می‌توانید پیاده‌روی خود را چالشی و قدرتی کنید.

وزن خود را کاهش دهید

اگر اضافه وزن داشته باشید، با کاهش دادن وزن و حفظ آن در وضعیتی سالم در واقع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را کاهش داده‌اید. برای کاهش وزن عجله نکنید، طولانی‌مدت برنامه‌ریزی کنید و به‌صورت آهسته و پیوسته به کاهش وزن تا رسیدن به وزن سالم ادامه دهید. سعی کنید با فعالیت فیزیکی و رژیم صحیح در هر هفته ۴۰۰ تا ۹۰۰ گرم وزن کم کنید.

رژیم غذایی سالم گامی بلند در این مسیر خواهد بود. سعی کنید مصرف شکر را کاهش دهید و به یاد داشته باشید که بیش از آن چیزی که فکر می‎‌کنید شکر مصرف می‌کنید چراکه این ماده در بسیاری از خوراکی‌ها وجود دارد و ما از آن غافل هستیم.

چکاپ دوره‌ای داشته باشید

پزشکان در چکاپ‌های منظم و دوره‌ای، سابقه پزشکی و سلامت افراد را پیگیری و بررسی می‌کنند که این اتفاق به حفظ سلامتی منجر می‌شود. به‌طور مثال اگر در معرض پوکی استخوان قرار داشته باشید پزشک به شما اطلاع داده و راهکارهایی مثل مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین D ارائه خواهد کرد.

استرس خود را کاهش دهید

استرس می‌تواند باعث صدمه به سلامت انسان شود. البته شاید در دنیای امروزی نتوان به‌طور کامل از استرس دوری کرد اما می‌توان راهی برای کاهش استرس و آثار آن یافت. برای کاهش و بهبود استرس از روش‌های زیر استفاده کنید:

-- نفس عمیق بکشید

-- فعالیت فیزیکی کنید

-- از ورزش‌ها و فعالیت‌های تمرکزی استفاده کنید

-- غذای سالم بخورید

-- با افراد خانواده و دوستان خود بیشتر صحبت و تعامل داشته باشید

عادات و رفتارهای سالم برای خود بسازید

اگر امروز راه درستی انتخاب کنید، فردا دچار مشکل نخواهید شد. این جمله‌ای ساده و شاید تکراری اما بسیار کارساز باشد. بنابراین:

-- دندان‌های خود را روزانه دو بار مسواک کنید

-- دخانیات مصرف نکنید

-- اگر دارو مصرف می‌کنید، دقیقاً طبق دستور پزشک عمل کنید

-- وضعیت خواب خود را ارتقا دهید و حداقل ۸ ساعت خواب در روز را رعایت کنید

هر روز برای ارتقای سلامت خود بکوشید و از زمان خود در این جهت استفاده کنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار