کد خبر: ۲۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 17
روزنامه گاردین ادعای وکیل خانواده مایکل وایت، شهروند نظامی آمریکایی بازداشت شده در ایران مبنی بر صدور حکم ۱۰ ساله برای وایت در ایران و برخی توضیحات وی درباره مسئله بازداشت این شهروند آمریکایی را مطرح کرد.

به گزارش تابناک؛ به نقل از گاردین، مارک زید، وکیل خانواده مایکل وایت، شهروند نظامی آمریکایی مدعی شده است که وی به اتهام دو محکومیت توهین به مقامات ایرانی و انتشار عمومی عکسی خصوصی پس از دو جلسه استماع در تاریخ ۶ و ۹ ماه مارس به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شده است.

گاردین می‌نویسد که به گفته زید، اساس اتهام اولی مشخص نیست. دومین اتهام زمانی مطرح شد که وایت عکسی از خود را که در کنار یک شهروند ایرانی نشسته بود منتشر کرد.

این روزنامه افزود که مقامات ایرانی جزئیات اتهامات را منتشر نکرده‌اند و خانواده وایت خبر این حکم را در این هفته از وزارت امور خارجه آمریکا شنیدند که اطلاعات مربوطه را از دیپلمات‌های سوئیسی دریافت کرده است. کشور سوئیس به دلیل عدم ارتباط دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا، حافظ منافع آمریکا در ایران است.

وکیل این متهم دراین باره گفته است که خانواده مایکل وایت و وزارت امور خارجه آمریکا در تلاشند تا بفهمند که آیا این اتهامات سیاسی‌اند یا نتیجه یک پیگرد قانونی جنایی است.

وی همچنین در این باره گفت: "این موضوع بسیار نامشخص است".

گاردین درباره پیگیری وزارت امورخارجه آمریکا برای این مسئله می‌نویسد: وزارت امورخارجه به درخواست برای ارائه توضیحاتی در این باره جوابی نداد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در تاریخ ۱۹ دی ماه ضمن گفت:‌یک شهروند آمریکایی به نام مایکل وایت چندی قبل در شهر مشهد بازداشت شد که موضوع در نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت در جریان این دستگیری قرار داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مطالب نادرست برخی رسانه‌های آمریکایی در چند روز گذشته که با انجام فضاسازی و تشدید جنگ روانی و دروغ‌پردازی‌های هدفمند با انتشار گزارشاتی بی‌اساس، به شرایط نامطلوب و آزار و اذیت این زندانی آمریکایی اشاره کرده‌اند، اظهار داشت: این گونه گزارشات دروغ و نادرست به شدت تکذیب می‌شود.

قاسمی افزود: پرونده این فرد از سوی مجاری ذی‌صلاح قانونی در حال رسیدگی است و در صورت اتمام این روند موضوع از سوی مراجع ذیربط در زمان لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین بر اساس گزارش برخی منابع خبری داخلی دادستان مشهد روز ۲۰ اسفند گفت که حکم پرونده شهروند نظامی آمریکایی بازداشت شده صادر شده ولی فعلاً از جزئیات حکم اطلاعی ندارم.

غلامعلی صادقی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رؤسای قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که این فرد آمریکایی شاکی خصوصی هم دارد یا خیر افزود: در این پرونده هم شاکی خصوصی و هم شاکی عمومی مطرح است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این متهم اتهام امنیتی هم دارد یا خیر گفت: در این پرونده اتهام امنیتی نیز وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار