کد خبر: ۲۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 17
گنبد كاووس، شهرى با تمدن كهن، دومين شهر بزرگ استان گلستان پس از گرگان بوده، و در شمال شرق ايران قرار گرفته است. اين سرزمين باستانى در منطقه‌ى جنوب شرقى درياى مازندران، مركز تركمن صحرا نيز محسوب می‌شود. اهالى بومى ساكنان اين شهر را اغلب تركمن‌هاى ايرانى تشكيل می‌دهند.
به گزارش تابناک؛ در محل فعلى شهر گنبد كاووس، شهرى به نام هيركان و سپس جرجان يا گرگان باستان قرار داشته كه به دليل مجاورت با جاده‌ى ابريشم و پايتخت بودن در دوران آل زيار، از اهميت بسيارى برخوردار بوده است. شهر فعلى گنبد كاووس يا قابوس در دوران پهلوى اول، بر اساس قواعد شهرسازى مدرن، در كنار خرابه‌هاى گرگان قديم بنا شد. اين شهر به دليل وجود بلندترين برج آجرى دنيا با همين نام، معروف است.

قابوس

طبيعت زيبا و خاص خطه‌ سبز شمال كشور و آثار باستانى بسيار، در تمامى فصل‌هاى سال گردشگران داخلى و خارجی بسیاری را به اين منطقه جذب می‌كند. براى به دست آوردن اطلاعات بيشتر از چگونگى سفر به اين سرزمين سبز و كهن، مطالعه‌ى اين راهنماى سفر براى شما بسيار كارآمد خواهد بود.

برج قابوس

آب و هواى گنبد كاووس

گنبد كاووس به دليل كاهش ارتفاعات و جلگه‌اى بودن منطقه، داراى آب و هوايى معتدل و مرطوب است. ميانگين دماى سردترين ماه سال در گنبد كاووس، ٨ درجه سانتی‌گراد و در گرم‌ترين ماه سال، ٢٩ درجه سانتی‌گراد است. همچنین ميانگين بارندگى سالانه در این شهر، ۶۵٪ است.

گنبد کاووس شهری ۴ فصل است؛ قرارگیری در مرکز ترکمن صحرا و همجواری با رودخانه‌ گرگان، باعث شده که دارای آب و هوای بسیار مناسبی باشد. هر فصلی در گنبد کاووس، زیبایی و لطف خاص خودش را دارد.

گنبد کاووس

اطلاعات ضرورى گنبد کاووس

كد گنبد كاووس: ٠١٧

فاصله از تهران: ۵۰۸ کیلومتر

مدت سفر زمينى: ۷ ساعت

مدت سفر هوايى تا گرگان: ۵۰ دقیقه

شما برای سفر به گنبد کاووس، راه و روش‌های بسیاری در اختیار دارید. سفر جاده‌ای از تهران به گنبد کاووس از دو راه صورت می‌گیرد؛ که یکی از آن‌ها ۵۰۸ و دیگری ۵۵۵ کیلومتر، و کمی طولانی‌تر است.

مسیر جاده‌ای شمال شرق بسیار سرسبز و زیباست و طولانی بودن این مسیر اصلا به چشم نمی‌آید

مسیر اول که کمی کوتاه‌تر است؛ از راه تهران به سمت شمال شرق و شهرهای دماوند، قائم‌شهر، فیروزکوه، گرگان، علی‌آباد کتول و سپس گنبد کاووس است.

مسیر دوم به سمت شرق تهران بوده و از راه شهرهای ورامین، دامغان، شاهرود و سپس گنبدکاووس است که شهرهای کمتری در مسیر دارد و نیم ساعت بیشتر از مسیر اول طول می‌کشد.

مسیر جاده‌ای شمال شرق، بسیار سرسبز و زیبا است. اگر به سفر جاده‌ای علاقه داشته باشید، طولانی بودن این مسیر اصلا به چشم‌تان نمی‌آید.

اگر قصد سفر با خودروی شخصی را ندارید، همه روزه اتوبوس‌هایی از مقصد پایانه‌های بیهقی و شرق تهران، به سمت گنبد کاووس حرکت می‌کنند.

گنبدکاووس

شهر گنبد کاووس ایستگاه قطار نیز ندارد و اگر می‌خواهید با قطار سفر کنید، باید به گرگان بروید. سفر با قطار تا گرگان تقریبا ۱۱ ساعت طول می‌کشد.

شهر گنبد کاووس فرودگاه ندارد؛ اگر تحمل مسیر طولانی را ندارید و سفر هوایی را ترجیح می‌دهید، باید با هواپیما از تهران به گرگان و سپس از راه زمینی، از گرگان به گنبدکاووس بروید. سفر زمینی از گرگان به گنبد کاووس اصلا طولانی و خسته‌کننده نیست و ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

ایرلاین‌های بسیاری همه روزه از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی گرگان پرواز دارند و قیمت بلیط این هواپیماها با توجه به ایرلاین و نوع هواپیما متغیر است.

گنبدکاووس

هزینه‌های سفر به گنبد کاووس

هزینه‌ی سفر به گنبد کاووس، در مقایسه با هزینه‌ی سفر به دیگر شهرهای کشور، بالا نیست و شما با هر بودجه‌ای می‌توانید به این شهر سفر کنید. با توجه به هزینه‌های اقامتگاه، خورد و خوراک، و حمل و نقل، می‌توانید بودجه‌ی سفرتان را مشخص کنید.

گنبدکاووس

هتل‌های گنبد کاووس

هتل ۱ ستاره‌ی قابوس، بهترین و اولین هتل گنبد کاووس و تنها هتل این شهر با سیستم رزرواسیون آنلاین است. این هتل نوساز دو طبقه، در ورودی جنوبی شهر قرار گرفته و ۱۸ اتاق دارد. تمامی این اتاق‌ها از امکانات رفاهی کامل برخوردارند.

هتل ۱ ستاره‌ی خیام، و هتل‌های ۲ ستاره‌ فرهنگیان و فردوسی، دیگر هتل‌های گنبد کاووس هستند.

هتل قابوس

هزینه‌ی خورد و خوراک در گنبد کاووس

چکدرمه، مانتی، بورک قارچ، انواع بورک، و انواع آش از غذاهای محلی مختص گنبدکاووس هستند

در گنبد کاووس تنوع بسیار بالای خوراکی‌ها و غذاها را شاهد خواهید بود. از انواع غذاهای محلی ترکمنی گرفته تا غذاهای ایرانی و فست فود و کافه‌های همیشگی.

چکدرمه

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس

حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس توسط تاکسی‌های خطی، گردشی، آژانس و اتوبوس‌های خط واحد انجام می‌شود. این شهر فاقد مترو است.

تاکسی

دیدنی‌های گنبد کاووس

همانطور که از اسمش پیدا است، این شهر با پیشینه‌ی کهن ۶ هزارساله‌اش، خاستگاه برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان است. این برج که در ارتفاع ۱۵ متری قرار گرفته، مقبره‌ی قابوس پسر وشمگیر شمس‌المعالی است. این اثر، در نزدیکی خرابه‌های شهر باستانی جرجان قرار گرفته است.

برج قابوس

مجموعه‌ی زیارتگاه و گورستان خالد نبی در روستای گچی سو، و در کوهستان‌های اطراف شهر قرار گرفته است. در اطراف این زیارتگاه، زائرسراها و امکانات بسیاری برای مسافران وجود دارد. مقبره‌ی امامزاده یحیی ابن زید، دیگر اثر باستانی و مذهبی این شهر است.

علاوه بر آثار باستانی به جا مانده از تاریخ کهن منطقه که در هر گوشه از شهر به چشم می‌خورند، گنبد کاووس شهری رنگارنگ و سرسبز است. این شهر جاذبه‌های طبیعی بسیار با ارزشی را در دل خود جای داده است. سد گلستان که روی رودخانه‌ی گرگان احداث شده، سدی خاکی و نمونه‌ای جذاب از این آثار طبیعی است.

سد گلستان

تالاب‌های آلما گل، آجی گل، و آلا گل نیز هرکدام در گوشه‌ای اطراف شهر قرار گرفته‌اند و بازدید از آن‌ها، سفری هیجان‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد.

تالاب گنبدکاووس

روستای هیوه چی بالا، با طبیعتی بسیار بکر و جذاب، از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه است.

هیوه چی بالا

گنبد کاووس از مراکز بسیار مهم پرورش اسب است؛ مجتمع سواركاری گنبد کاووس از بزرگ‌ترین و بهترین مراکز اسب‌دوانی منطقه است و همه ساله علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

مجتمع سوارکاری

بازارها و مراکز خرید گنبد کاووس

در این  سفر، زیباترین صنایع دستی خاص استان گلستان را شاهد خواهید بود؛ که ممکن است به ندرت آن‌ها در شهرهای دیگر دیده باشید

خرید کردن، یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های هر سفر است. گنبد کاووس مهد صنایع دستی است و در این  سفر، زیباترین صنایع دستی خاص منطقه را شاهد خواهید بود؛ که ممکن است به ندرت در شهرهای دیگر دیده باشید.

بازار بزرگ روس‌ها، در ورودی شهر قرار گرفته و راسته‌ی بازاری بسیار طولانی و بزرگ است. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی شهر بوده و ارزان‌ترین اجناس را دارد.

بازار بزرگ روس ها

بازارچه مرزی اینچه برون، علاوه بر جاذبه‌ای دیدنی، نمونه‌ای از همکاری تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان است که بیشترین میزان بازدید و رفت و آمد را داراست.

برای خرید خوراکی و مواد غذایی تازه و خوشمزه، به بازار روز گنبد سر بزنید.

اینچه برون

رستوران‌های گنبد کاووس

گنبدکاووس رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری دارد؛ و این فراوانی انتخاب از میان آن همه را بسیار سخت کرده است. همچنین در استان گلستان تنوع غذاهای محلی که باید امتحان شوند نیز بسیار زیاد است. از جمله این غذاها می‌توان چکدرمه، مانتی، بورک قارچ، بورک سیب زمینی و انواع آش محلی را نام برد.

مانتی

 

تورکمن اوبه

برای فست فود، می‌توانید به رستوران هاوش بروید که در هایپر هاوش قرار گرفته و منوی غذاهای ایرانی و فست فود متنوعی دارد. از میان کافه‌های بسیار این شهر، کافه کادر برای صرف نوشیدنی و میان وعده پیشنهاد خوبی است.

رستوران هاوش

سوغات گنبد کاووس

صنایع دستی و شیرینی‌های سوغاتی‌ گنبدکاووس آنقدر خوب هستند که به هیچ عنوان دست خالی باز نمی‌گردید

با توجه به شرایط محیطی، محصولات کشاورزی خاص، و آیین و رسوم فرهنگی اقوام بومی، این منطقه نیز سوغاتی‌هایی بسیار متنوع و خاص خودش را دارد.

پشتی‌های ترکمنی، جاجیم، ابریشم، قالی ترکمنی، سوزن دوزی، و زیورآلات بسیار خاص و زیبای زنان ترکمن، نمونه‌هایی از صنایع دستی هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی از گنبد کاووس تهیه کنید.

زیورالات ترکمن

از خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ی سوغات گنبد کاووس، می‌توان حلوای آماج، سرغربیلی، نان پادرازی، جزحلوا، خاویار و عسل را نام برد. صنایع دستی و شیرینی‌های سوغاتی‌ گنبدکاووس آنقدر جذاب و خوشمزه هستند که به هیچ عنوان دست خالی از سفر باز نمی‌گردید.

پادرازی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار