کد خبر: ۲۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 17
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هنوز بسیاری از کشورهای اروپایی برای پیوستن به اینستکس تعلل می‌کنند، گفت: اینستکس همه انتظارات ما را برآورده نمی‌کند.

به گزارش تابناک؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، درباره آخرین وضعیت اجرای «اینستکس»، اظهار داشت: بنده اخیراً دیدارهایی با نمایندگان چند کشور اروپایی داشتم و در این باره مطالبی مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از کشورهای اروپایی برای پیوستن به اینستکس تعلل می‌کنند، ادامه داد: صرفاً آلمان، فرانسه و انگلیس به دنبال اجرای سازوکار اینستکس هستند؛ هر چند که این کشورها هم همواره به ویژه در زمان مذاکرات هسته‌ای نشان دادند که مناسبات و ملاحظات خاصی با آمریکا دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه کل مبادلات ما با اروپا نباید محدود به سه کشور مذکور شود، تصریح کرد: هر چند که آلمان، فرانسه و انگلیس قوی‌ترین کشورهای اروپایی هستند اما انتظار ما این است که سازوکار اینستکس شامل کل اتحادیه اروپا باشد نه تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس).

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه اینستکس سازوکاری تروئیکایی است، افزود: ۱۵ سال است که از اصل تروئیکا در مناسبات هسته‌ای ایران و غرب گذشته است و در شرایط فعلی همه کشورهای اروپایی باید به سازوکارهای غرب در روابط با ایران بپیوندند.

وی با اشاره به اینکه ایتالیا، اسپانیا و یونان از جمله کشورهایی هستند که در پیوستن به اینستکس تعلل زیادی می‌کنند، گفت: علی‌رغم اینکه اینستکس همه انتظارات ما را برآورده نمی‌کند، اما هر گامی که از سوی اروپایی‌ها در این راستا صورت گیرد، ضربه‌ای به تک جانبه‌گرایی‌های آمریکاست.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار