کد خبر: ۲۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 16
سرانجام تسلا کراس‌اوور جدید خود بنام مدل Y را رسماً طی رویداد ویژه‌ای در لس‌آنجلس رونمایی کرده است. این خودرو در سبد محصولات تسلا به مدل 3، مدل S و مدل X و همین‌طور نسل دوم رودستر ملحق شده است. البته تسلا هم‌اکنون با محصولات فعلی خود بازار خودروهای الکتریکی را تقریباً به‌طور کامل به خود اختصاص داده است اما با مدل Y به دنبال سهم بزرگی از بازار کراس‌اوورها است.

به گزارش تابناک؛ این کار بسیار درستی به نظر می‌رسد زیرا این روزها کراس‌اوورها نه‌فقط در آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان بسیار محبوب شده‌اند. تسلا تاکنون در این بخش تنها با مدل X حضور داشت اما این خودروی بسیار گران‌قیمتی است درحالی‌که مدل Y قیمت قابل‌دسترس‌تری دارد و به همین دلیل برای تسلا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

مدل Y یک کراس‌اوور کامپکت است که از لحاظ فنی بر اساس مدل 3 ساخته شده و به همین دلیل همان‌طور که انتظار می‌رفت، در بخش جلویی بسیار به برادر سدانش شباهت دارد؛ بنابراین در اینجا هم همان چراغ‌های بزرگ و اوورهنگ نسبتاً کوتاه دیده می‌شود. مدل Y در پروفیل جانبی اما نمایی مشابه برادر بزرگ‌ترش یعنی مدل X دارد ولی در نمای عقبی بازهم کاملاً مدل 3 را به یاد می‌آورد. در داخل این کراس‌اوور تمام الکتریکی نیز همان طراحی ساده‌گرایانهٔ مدل 3 دیده می‌شود. برجسته‌ترین ویژگی کابین مدل Y یک صفحه‌نمایش بزرگ 15 اینچی مرکزی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است که تقریباً همهٔ قسمت‌ها و سیستم‌های خودرو مثل سیستم رانندگی خودکار Autopilot را کنترل می‌کند.

مدل Y به‌صورت استاندارد با دو ردیف صندلی عرضه می‌شود اما امکان سفارش ردیف سوم صندلی‌ها هم برای آن وجود دارد که ظرفیت سرنشین کراس‌اوور جدید تسلا را به هفت بزرگ‌سال افزایش می‌دهد. یکی دیگر ویژگی‌های کلیدی داخلی این خودرو نیز سقف شیشه‌ای پانوراما است درحالی‌که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، حداکثر ظرفیت بار آن به 1870 لیتر می‌رسد؛ اما کسانی که به درهای گالوینگ مدل X علاقه دارند شاید از مدل Y ناامید شوند زیرا درهای جلو و عقب این خودرو به‌صورت معمولی باز می‌شوند.

مدل Y در چهار نسخهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود. نسخهٔ پایه، Standard Range نام دارد و با هر بار شارژ می‌تواند 370 کیلومتر را طی کند. هرچند این نسخهٔ پایه بوده و ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین نسخهٔ مدل Y محسوب می‌شود اما هنوز هم می‌تواند ظرف 5.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. قیمت این نسخه از 39 هزار دلار آغاز می‌شود اما عرضهٔ آن به بازار برای بهار سال 2021 برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین تا پیش از عرضهٔ نسخهٔ پایه، خریداران باید از بین سه نسخهٔ مختلف، یکی را انتخاب کنند که هر سهٔ آن‌ها از اواخر پاییز سال 2020 به بازار می‌آیند.

در بین این سه نسخه، Long Range ارزان‌ترین نسخه محسوب می‌شود. این نسخه همان‌طور که از نامش مشخص است، روی افزایش بُرد تمرکز دارد و به همین دلیل می‌تواند با هر بار شارژ تا 480 کیلومتر را طی کند. این نسخه ظرف 5.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را دارد درحالی‌که قیمت آن از 47 هزار دلار آغاز می‌شود. نسخهٔ بعدی، Dual Motor AWD نام دارد. در این نسخه، 30 کیلومتر از بُرد، قربانی افزایش عملکرد شده است یعنی هرچند بُرد آن به 450 کیلومتر کاهش یافته ولی می‌تواند ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسیده و به حداکثر سرعت 217 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. قیمت این نسخه از 51 هزار دلار شروع می‌شود.

و نهایتاً بالاترین تیپ مدل Y نیز Performance نام دارد. این نسخه به لطف دو موتور الکتریکی قدرتمند، ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را هم دارد. این در حالی است که میزان بُرد نسخهٔ پرفورمنس مثل نسخهٔ قبلی برابر با 450 کیلومتر است. قیمت این نسخه از 60 هزار دلار شروع می‌شود. در بخش انتقال قدرت نیز نسخه‌های Standard Range و Long Range به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شوند درحالیکه نسخه‌های Dual Motor و Performance به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.

قیمت و مشخصات نسخه‌های مختلف تسلا مدل Y

 

Standard Range

Long Range

Dual Motor

Performance

بُرد 370 کیلومتر 480 کیلومتر 450 کیلومتر 450 کیلومتر
محور محرک عقب عقب چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 5.9 ثانیه 5.5 ثانیه 4.8 ثانیه 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت 193 کیلومتر/ساعت 210 کیلومتر/ساعت 217 کیلومتر/ساعت 240 کیلومتر/ساعت
قیمت پایه 39 هزار دلار 47 هزار دلار 51 هزار دلار 60 هزار دلار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار