کد خبر: ۲۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 16
مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ویژگی‌ بارز خدمات امسال راه‌آهن شامل افزایش ۱۵ درصدی صندلی در شبکه ناوگان ریلی و عدم تغییر قیمت بلیت نسبت به سال گذشته است.

به گزارش تابناک؛  سعید رسولی در نشست خبری خدمات راه‌آهن بویژه خدمات مسافری در نوروز ۱۳۹۸ اظهار کرد: ستاد نوروزی راه‌آهن جهوری اسلامی ایران در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور از شهر مقدس مشهد افتتاح شد و به مدت ۲۲ روز در ایام پیک سفرهای نوروزی در خدمت مردم ایران برای ایجاد شرایط مطلوب، خواهد بود.

خراسان رضوی مقصد ۵۰ درصد مسافرت‌های نوروزی

وی افزود: محور خراسان اصلی‌ترین محور حمل‌ونقل ریلی کشور است و حدود ۵۰ درصد از مسافرت‌های نوروزی به مقصد مشهد مقدس صورت می‌گیرد، به همین دلیل لازم بود که از نزدیک بازدیدی صورت بگیرد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش سهم ریلی بار و مسافر در کشور تدوین و نسبت به منابعی که محقق می‌شود آن را اجرا خواهیم کرد. نگاه ما به استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است زیرا اتکا به بودجه دولتی برای توسعه راه‌آهن که صنعتی پایه و پرهزینه است، شکننده است. جذابیت در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید به گونه‌ای باشد که اقبال سرمایه‌داران به حمل‌ونقل ریلی افزایش پیدا کند.

رسولی بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ به بعد توجه جدی‌تر از جانب مجلس و دولت به توسعه حمل‌ونقل ریلی صورت گرفت و قوانین بسیار محکم و ارزشمندی در این حوزه به تصویب رسیده است که بخشی متوجه حمایت از بخش خصوصی و بخشی دیگر متوجه تأمین منابع بیشتر برای اجرای پروژه‌های ریلی کشور است.

وی اضافه کرد: همانگونه که می‌دانید، خراسان چهارمین استانی است که به شبکه ریلی متصل شده است و آخرین پروژه افتتاح شده، راه‌آهن رشت بود که از فردا همان روز بلیت قطار تهران-رشت به فروش رسید. در هفته یک قطار از رشت به مشهد پیش‌بینی شده است.

عدم افزایش قیمت بلیط

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ویژگی‌های بارز خدمات امسال راه‌آهن تصریح کرد: افزایش ۱۵ درصدی صندلی در شبکه ناوگان ریلی و عدم تغییر قیمت بلیت نسبت به سال گذشته از جمله ویژگی‌های خدمات نوروزی راه‌آهن است.

افزودن دو رام قطار پنج ستاره به شبکه حمل‌ونقل ریلی

وی ادامه داد: علاوه بر رشد کمی ظرفیت قطارها، بخش غیر دولتی نیز اقداماتی را برای افزایش کیفیت حمل‌ونقل ریلی انجام دادند که شامل تعویض منسوجات قطارها است. همچنین امسال نسبت به سال گذشته دو رام قطار پنج ستاره در شبکه حمل‌ونقل ریلی افزایش خواهیم داد و تعداد رام قطارهای پنج ستاره از هشت رام به ۱۰ رام خواهد رسید.

برای اولین بار؛ رتبه‌بندی قطارها

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد: امسال برای اولین بار طرح رتبه‌بندی قطارها اجرا خواهد شد که بر اساس آن رتبه قطارها با نشان ستاره مشخص خواهد شد و شهروندان که قصد سفر دارند در زمان تهیه بلیط رتبه قطار را در بلیط خود مشاهده خواهند کرد و هرکدام از رتبه‌ها واجد ویژگی و امکانات خاصی است که طبق استاندارد بین‌المللی با آیکون‌های تصویری مشخص شده است.

رسولی اظهار کرد: سامانه ۵۱۴۹ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، امسال با کیفیت بیشتری به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی خواهد کرد و مردم می‌توانند علاوه بر کسب اطلاعات سفر، انتقادات و پیشنهادات خود را نیز ارائه دهند. این سامانه در راستا تحقق حقوق شهروندی آماده خدمت‌رسانی است.

سامانه فروش بلیت قطار کانکتی

وی افزود: در بعضی از مسیرها همچون ارومیه به مشهد، در سامانه فروش بلیت قطار کانکتی تعریف شده است. به این صورت که مسافری که از ارومیه قصد سفر به مشهد را دارد به علت تعریف نشدن مسیر ریلی ارومیه به مشهد در ارومیه می‌تواند بلیت ارومیه به تهران و تهران به مشهد را خریداری و به صورت ترانزیت در راه‌آهن تهران سوار قطار مشهد شده و سفری پیوسته را به یک توقف در ایستگاه تهران انجام دهد.

افزایش قطارهای گردشگری

رسولی در خصوص قطارهای گردشگری بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه‌ای حمل‌ونقل ریلی و روستاها مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری دائماً افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار قطار گردشگری لرستان از اراک به ایستگاه کشور با همت بخش خصوصی و میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده و در ایام نوروز مردم می‌توانند از زیبایی‌های آن استفاده کنند.

اتصال شهر سبزوار و اسفراین به ناوگان ریلی در سال آینده

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اتصال محور زاهدان به مشهد، تصریح کرد: اتصال زاهدان به مشهد کارهای آن در حال انجام است، همچنین اتصال محور گرگان به مشهد نیز مطالبه مردم گرگان و خراسان شمالی است و قطعاً از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم و دوستان در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل به آن رسیدگی می‌کنند. اتصال اسفراین و سبزوار نیز در دستور کار راه‌آهن است و شهر سبزوار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و اسفراین با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار