کد خبر: ۲۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 16
یکی از کارمندان گوگل در ژاپن موفق شد رکورد محاسبه عدد پی را بشکند. خانم هاروکا ایوائو که در بخش توسعه فضای ابری کار می کند، توانسته با محاسبه 31415926535897 (بیش از 31 تریلیون) رقم اعشار، رکورد قبلی (سال 2016) که 24.6 تریلیون رقم بود را جا به جا کرده و به نام خود ثبت کند.
به گزارش تابناک؛ ناسا تنها با اتکا به محاسبه عدد پی تا 15 رقم اعشار راکت‌های خود را به فضا پرتاب می‌کند

هرچند خانم ایوائو از همان برنامه محاسبه که در سال 2016 مورد استفاده قرار گرفته بود بهره برده، اما به دلیل برخورداری از توان رایانش ابری گوگل و استفاده از 25 ماشین مجازی و 170 ترابایت حافظه، توانست در 121 روز رکورد جدید را بر جای بگذارد. البته پیتر تروب که رکورد قبلی را در اختیار داشت، تنها از یک کامپیوتر فوق سریع استفاده کرده بود؛ گرچه این رایانه هم به 24 هارد دیسک 6 ترابایتی برای مدیریت داده ها مجهز شده و در 105 روز محاسبات را تکمیل کرده بود.

جدای از بحث ثبت رکورد، 9 تریلیون رقم اعشار بیشتر در دنیای واقعی تقریباً هیچ کاربردی ندارد؛ چرا که همین حالا هم ناسا تنها با اتکا به محاسبه عدد پی تا 15 رقم اعشار راکت های خود را به فضا پرتاب می کند و برای اندازه گیری محیط یک اتم در نور مرئی نیز تنها به 40 رقم اعشار نیاز خواهد بود.

عدد پی

لازم به ذکر است که گینس رکورد جدید را تأیید کرده و گواهی مربوطه را هم به خانم ایوائو اعطا نموده؛ بدین ترتیب هاروکا ایوائو سومین زنی است که در طول تاریخ رکورد محاسبه عدد پی را جا به جا می کند.

گفتنی است با وجود شهرت و اهمیت عدد پی، عده ای معتقدند که استفاده از عدد تائو (پی ضرب در 2) در محاسبات ریاضی منطقی تر بوده و بسیاری از مشکلات محاسبه با عدد پی را مرتفع می کند. شکل زیر یکی از مثال هایی است که این افراد برای نمایش تفاوت محاسبه با عدد تائو ارائه می کنند:

عدد تائو

دیروز (14 مارس) روز جهانی عدد پی بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار