کد خبر: ۲۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 14
معاون وزیر صمت و رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در سال ۹۸ مشکل بیمه تامین اجتماعی قالیبافان حل خواهد شد، گفت: با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، اعتبار مورد نیاز اختصاص یافته تا بتوانیم بیمه تامین اجتماعی یک میلیون نفر از قالیبافان را تامین کنیم.

به گزارش تیترشهر؛ فرشته دستپاک در جمع خبرنگاران با بیان این‌که یکی از معظلات اصلی قالیبافان بحث پیمان سپاری ارزی است، اظهار کرد: اجرای قوانین پیمان سپاری ارزی موجب کاهش ارزش و حجم صادرات در حوزه فرش دستبافت ایرانی می‌شود؛ امید است این موضوع در سال ۹۸ رفع شود.

وی با اشاره به رونمایی از شناسنامه فرش ایران در نهم اردیبهشت ماه سال آینده، ادامه داد: هدف از شناسنامه‌دار کردن فرش، حفظ هویت فرش دستبافت ایرانی، قراردادن مشخصات فرش در اختیار مشتریان و همچنین اطمینان خاطر دادن به مشتری است.

وی خاطرنشان کرد: فرش دستبافت نشانگر فرهنگ و تمدن کشور بوده و منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود، بنابراین بعد از نفت، پسته، زعفران و فرش سه قلم کالاهایی است که موقعیت استراتژیک را دارا هستند اما فرش ایرانی قدمت زیادی داشته و بر همین اساس بعد از نفت اولین کالای تحریم شده توسط آمریکا فرش دستبافت بود.

دستپاک اضافه کرد: ۳۰ درصد از صادرات فرش ایران به آمریکا انجام می‌شد که پس از اعمال تحریم‌ها این موضوع متوقف شد که به دنبال بازار جایگزین برای صادرات هستیم.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات صنعت فرش صادرات پشم به خارج از کشور بود، خاطرنشان کرد: با دستور وزیر صنعت، صادرات مواد اولیه فرش و پشم متوقف شده و دیگر در سال آینده صادرات مواد اولیه نخواهیم داشت.

وی افزود: تعرفه واردات ابریشم که از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد رسیده بود، این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده بود، از این رو مقرر شده در سال ۹۸ دوباره به ۱۵ درصد برسانیم. همچنین طی تفاهم با منطقه آزاد چابهار، قرار است مشکل واردات و قیمت تمام شده کاهش یاید و حدود ۵۰ درصد ارزان تر وارد کنیم.

معاون وزیر صمت و رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این‌که سال ۹۷ سال بسیار سخت از لحاظ اقتصادی برای کشور بود، ادامه داد: باتوجه به این‌که بیشتر قالیبافان اصولاً قشر ضعیف جامعه هستند، باید حمایت از این افراد در اولویت قرار گیرد، چراکه فرش دستبافت به عنوان پرچم دوم ایران است.

وی همچنین المپیاد فرش دستبافت را برای توسعه و ترویج این صنعت مهم عنوان کرد و افزود: این المیپاد امسال در تبریز به مدت سه روز برگزار شد که در این دوره ۱۶۰ نفر از ۱۸ استان کشور حضور داشته‌اند که ۱۴۷ نفر از آن‌ها زن و ۱۳ نفر مرد بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار