کد خبر: ۲۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 11
یکی از پرسش هایی که این اواخر ذهن دانشمندان ناسا را به خود مشغول کرده بود وزن کهکشان راه شیری است که برای پاسخگویی به این سوال نیز دانشمندان از دیتایی استفاده کردند که تلسکوپ فضایی هابل و ماهواره Gaia متعلق به سازمان فضایی اروپا به زمین مخابره کرده بودند.
به گزارش تابناک؛ بعد از بررسی های مختلف دانشمندان ناسا وزن کهکشان راه شیری را برابر با ۱.۵ تریلیون برابر توده خورشید اعلام کردند. اما یکی از نکات جالب در بیانیه ناسا پیرامون وزن کهکشان راه شیری آن است که ۲۰۰ میلیارد ستاره موجود در این کهکشان تنها درصد بسیار کوچکی از توده آن را می سازند.

این سهم کوچک علاوه بر ۲۰۰ میلیارد ستاره ای که به آنها اشاره کردیم سیاهچاله عظیمی که در مرکز راه شیری قرار دارد را هم شامل می شود که توده آن چهار میلیون برابر خورشید است. بخش اعظمی از وزن کهکشان راه شیری را ماده تاریک می سازد؛ ماده ای نامرئی و راز آلود که گفته می شود نقش داربست را در عالم هستی ایفا می کند و ستاره ها را سرجایشان نگه داشته است. این ماده نه نور را جذب می کند و نه از خود متصاعد می نماید.

وزن کهکشان راه شیری

در تحقیقات قبلی دانشمندان وزن کهکشان راه شیری را بین ۵۰۰ میلیارد تا سه تریلیون برابر توده خورشید ارزیابی کرده بودند و حالا رقم اعلام شده کاملا با این برآورد همخوانی دارد. ناسا اعلام کرده معیارش برای اعلام این رقم میزان روشنایی کهکشان هایی بوده که در راه شیری وجود دارند.

در تحقیقات قبلی وزن راه شیری برابر با ۵۰۰ میلیارد تا سه تریلیون برابر خورشید اعلام شده بود

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم سازمان فضایی آمریکا برای اندازه گیری وزن راه شیری از دیتایی استفاده کرد که تلسکوپ هابل و Gaia از حرکت سه بعدی خوشه های ستاره ای دایره ای شکل به دست آورده بودند. این خوشه های ستاره ای هرکدام شامل صدها هزار ستاره هستند و معمولا در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری حرکت می کنند.

دانشمندان بعد از ترکیب کردن دیتای به دست آمده از این دو تلسکوپ فضایی موفق شدند توزیع اجرام در راه شیری را تا فاصله یک میلیون سال نوری از زمین تخمین بزنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار