تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 11

به گزارش تابناک؛ = «جری مریمن» یکی از سه مخترع ماشین حساب جیبی، هفته‌ی گذشته به علت نارسایی قلب و کلیه در ۸۶ سالگی فوت شد. به همین منظور سعی کردیم یاد و خاطره این مخترع را گرامی داریم و داستان اختراع ماشین حساب جیبی را با هم مرور کنیم؛

ماشین حساب جیبی

جری مریمن (Jerry Merryman) اواسط دهه ۶۰ میلادی در شرکت تکنولوژی محور آمریکایی به نام Texas Instruments یا TI مشغول به کار شده بود. او در این مدت با James Van Tassel و Jack Kilby همکار بود. جک کیلبی پیشتر موفق شده بود اولین مدار مجتمع را توسعه دهد و یک جایزه نوبل برنده شود.

مریمن طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ تعریف کرده که بعداز ظهری آفتابی، جک کیلبی چند نفر از کارکنان را به دفترش دعوت کرد و ایده‌ی ماشین حساب جیبی را با آنها در میان گذاشت. او اعلام کرد که دوست دارد یک دیوایس پردازشگر کوچکی به اندازه‌ی یک کتابچه روی میز خود داشته باشد.

مریمن که در آن زمان تصور می‌کرده تنها قرار است یک ماشین حساب بسازند اما این مسئله موجب شد که انقلابی در حوزه الکترونیک به وقوع بپیوندد.

ماشین حساب جیبی

این تیم پس از دو سال تلاش موفق شدند در سال ۱۹۶۷ میلادی، پتنت اولیه‌ای برای ماشین حساب جیبی ثبت کنند. این محصول باتری خور که Cal-Tech نام داشت، در کف یک دست جا می‌شد و می‌توانست چهار عمل اصلی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام دهد. این ماشین حساب هم اکنون در موسسه‌ی Smithsonian قرار دارد.

کمپانی TI هیچوقت برای تولید انبوه این محصول اقدامی نکرد و پس از مدتی شرکت ژاپنی کانن با مشاهده این پتنت و پتانسیل نهفته‌ آن به همکاری با کمپانی تگزاسی پرداخت تا اولین ماشین حساب جیبی عرضه شود.

این محصول کانن Pocketronic نام داشت و در سال ۱۹۷۰ به بازار ژاپن اضافه شد. پس از یک سال نیز، این ماشین حساب جیبی در اختیار کاربران آمریکایی قرار گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار