تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 05
هوش مصنوعی سرانجام می‌تواند پیچیده‌ترین مسائل بشر را حل کند؛ ولی برای این کار به افراد بسیار باهوشی نیاز است که بتوانند از هوش مصنوعی در این راستا بهره ببرند.

هوش مصنوعی سرانجام می‌تواند پیچیده‌ترین مسائل بشر را حل کند؛ ولی برای این کار به افراد بسیار باهوشی نیاز است که بتوانند از هوش مصنوعی در این راستا بهره ببرند.

«کواک لی» از مهندسان مرکز Google Brain از جمله این افراد است که بزودی تحولات قابل ملاحظه‌ای را در این زمینه رقم می‌زند.


مرکز Google Brain که از زیرمجموعه‌های اصلی شرکت آلفابت محسوب می‌شود بر مفهوم یادگیری عمیق توسط ماشین‌ها تأکید دارد و این پروژه را در قالب بخشی از سیستم هوش مصنوعی پیش می‌برد. این یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های یادگیری ماشینی در جهان است و بر اساس آن دانشمندان به رایانه می‌فهمانند که از داده‌ها یاد بگیرد و رفتار خود را اصلاح کند. یادگیری عمیق از لایه‌های مختلف الگوریتم‌های پیچیده موسوم به شبکه‌های عصبی استفاده می‌کند تا بتواند تصاویر، متن و احساسات را بسرعت و با کیفیت پردازش کند. گوگل پس از سال‌ها تلاش هفته گذشته از دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد تا مشکلات و مسائل پیچیده بشر در طول تاریخ حل شود.


نظریه گوگل مربوط به دستگاه‌هایی می‌شود که سرانجام می‌توانند مانند انسان عکس‌العمل نشان دهند و در شرایط مختلف تصمیم بگیرند. البته باید گفت که امروز از آن نقطه که بتوانیم چنین دستگاه‌هایی را تولید کنیم فاصله زیادی داریم، ولی این طور که کواک می‌گوید گوگل بهترین گام را در این زمینه برداشته و موانع پیش‌رو را از بین برده است تا این آرزوی دیرینه محقق شود.


ماشین‌های تصمیم‌گیرنده
مرکز Google Brain در سال 2011 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا یکی از طرح‌های محرمانه و آینده‌نگرانه مرکز Google X بود تا احتمال انتقال هوش انسانی به ماشین‌ها بررسی شود. از آن سال به بعد این مرکز فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد و هم‌اکنون سازمان تحقیقات گوگل از زیرمجموعه‌های این مرکز محسوب می‌شود. گوگل هر چند وقت یکبار نتایج تحقیقات صورت گرفته در مرکز Brain خود را منتشر می‌کند و بر اساس آخرین خبرها، در این مرکز گروه متخصصی فعالیت می‌کنند که ساختار اصلی شرکت گوگل توسط این افراد تعریف می‌شود و پروژه‌های مختلف را نیز همین گروه مدون می‌کنند. شرکت گوگل هنوز به طور دقیق اعلام نکرده است چند نفر در این گروه فعالیت دارند، ولی توضیح داده است که این گروه از قلب‌های اصلی شرکت گوگل محسوب می‌شود و فعالیت‌های آن در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد.


«کواک لی» که هم‌اکنون 34 سال دارد، از دانشگاه استانفورد در رشته علوم رایانه و در مقطع دکترا فارق التحصیل شده است و از زمان ورود او به مرکز Google Brain حدود پنج سال می‌گذرد و اصلیت ویتنامی دارد، می‌گوید: «تعداد معدودی از افراد در سراسر جهان وجود دارند که بخوبی می‌دانند چگونه می‌شود قابلیت یادگیری و فکر کردن را به ماشین‌ها القا کرد. یادگیری عمیق هم یکی از مفاهیم جدید است. ولی گوگل و اعضای گروه تحقیقاتی آن بخوبی به این مسأله واقف هستند و بزرگترین گام را در این حوزه برداشته‌اند.»


در حالی که مفهوم یادگیری عمیق توسعه می‌یابد، افراد بیشتری به دنبال آن هستند تا از این فناوری نوین برای حل مشکلات بزرگ از جمله فرآیند آموزش یا تغییرات جوی استفاده کنند. به عنوان مثال این مسأله مطرح شده است که انسان در آینده نزدیک با استفاده از حسگرهای هوشمند بتواند به صورت شبانه‌روزی داده‌های آب و هوایی را از سراسر جهان جمع‌آوری کند و به صورت بی‌سیم این داده‌ها در یک مرکز مشخص نگهداری شوند. در حال حاضر این داده‌ها پردازش نشده هستند، ولی سیستم یادگیری عمیق می‌تواند برای فهم بهتر علایم موجود در این داده‌ها به کار گرفته شود و راهکارهای مفید از داخل آن استخراج شود. کواک در این خصوص گفت: «من اطمینان کامل دارم که یادگیری عمیق به یک روند علمی خطی تبدیل نمی‌شود. بزودی شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه در این زمینه خواهیم بود تا فناوری‌های مرتبط با یادگیری عمیق در زندگی روزمره مردم مورد استفاده قرار گیرند.»


ماشین‌های یادگیرنده
شرکت آلفابت که گوگل و ده‌ها زیرمجموعه دیگر را شامل می‌شود، فناوری Google Brain را با برخی سرویس‌های کاربردی خود ادغام کرده است. به عنوان مثال فناوری تشخیص صدا در سیستم عامل موبایلی اندروید از قابلیت مذکور استفاده می‌کند و سیستم جست‌وجوگر تصویری گوگل نیز همین فناوری را برای تشخیص بهتر موارد مورد نظر به کار می‌گیرد.


شرکت گوگل سیستم یادگیری عمیق خود را که با نام TensorFlow شناخته می‌شود، به صورت متن‌باز عرضه کرد تا تمامی دانشمندان و کارشناسان در سراسر جهان بتوانند برای توسعه هرچه بیشتر هوش مصنوعی گام بردارند. در سال 2014 میلادی گوگل شرکتی را با نام DeepMind Technologies به قیمت 650 میلیون دلار خریده بود تا بتواند بزرگترین گام در حوزه هوش مصنوعی را بردارد. این شرکت هم‌اکنون پروژه‌های مطرح شده در این عرصه را مدیریت می‌کند و به بازوی اصلی گوگل در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز CB Insights، این استارت‌آپ طی پنج سال گذشته بیش از 950 میلیون دلار در زمینه یادگیری عمیق و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است.


شرکت DeepMind تصمیم گرفته است از طریق نرم‌افزارهای هوشمند، سیستم‌های یادگیری ماشینی را به صورت گسترده به دست مردم جهان برساند. هنوز هیچ محصولی به صورت عمومی از سوی این شرکت ارائه نشده است، ولی بتازگی سرمایه‌گذاری بالغ بر 6/13 میلیارد دلار در این شرکت انجام شده تا در آینده نزدیک نخستین محصول عملی آن به دست کاربران جهانی برسد. مرکز Google Brain پیش‌بینی کرده است که به کمک این شرکت، بزرگترین تحولات را در عرصه هوش مصنوعی ایجاد می‌کند تا بزرگترین مسائل مردم در طول زمان حل شود.


مشکلات حل نشدنی
کواک می‌گوید: «اگر قرار باشد یک روز بزرگترین مشکلات مردم جهان در زمینه‌های مختلف حل شود، Google Brain این کار را انجام خواهد داد. یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی دو فناوری پیشرفته‌ای محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاری‌های گسترده روی آنها صورت گرفته است تا شبیه‌ترین دستگاه به انسان ساخته شود.»


شبکه‌های عصبی که الگوریتم‌های داده‌ای را برای شبیه‌سازی از مغز انسان شامل می‌شوند، هوش مصنوعی را در زمینه‌های مختلف به کار می‌گیرند که از جمله آنها خدمات ویدئویی است. از جمله فناوری‌های گوگل این است که به کمک سیستم مذکور می‌تواند اشیای مختلف که در عرض چند میلی‌ثانیه در تصاویر ویدئویی به نمایش درمی‌آیند را شناسایی کند. این سیستم قادر است سریع‌تر از ذهن و مغز انسان اشیای به نمایش درآمده در تصاویر ویدئویی را تشخیص دهد که البته هنوز فناوری‌های مرتبط با آن در دست توسعه است. برندهای بزرگ، مراکز تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی از این فناوری برای هدفگذاری بهتر روی مشتریان و تعامل بهتر با مخاطبان استفاده می‌کنند. مرکز داده که برای این فناوری هوشمند در نظر گرفته شده است بیش از 10 هزار مفهوم کلی را شامل می‌شود و هرچه این فناوری بیشتر پیشرفت می‌کند، گوگل یک گام به حل بزرگترین مشکلات بشر نزدیک‌تر می‌شود.


فناوری هوش مصنوعی گوگل به گونه‌ای ساخته شده است که کواک می‌گوید به کمک آن می‌توان نقشه هر آنچه روی کره خاکی موجود است را تهیه کرد و به صورت خودکار آنها را برچسب‌گذاری کرد تا دقیق‌ترین اطلاعات مربوطه موجود باشد. این فناوری در گام نخست روی تصاویر ویدئویی ارائه شده است تا سیستم مربوطه در هر فریم بتواند به صورت خودکار تمامی اشیا، اجسام و افراد را تشخیص دهد. این فناوری می‌تواند در یک تصویر ویدئویی از احساسات بین افراد گرفته تا انواع مختلف حیوانات را تشخیص دهد و حتی میانگین سن افراد حاضر در تصویر ویدئویی را هم اعلام کند. این فناوری در گام بعدی برای کل کره زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت هوشمندتر، بزرگترین مشکلات و مسائل بشری را به چالش می‌کشد.


گوگل برای توسعه هوش مصنوعی کمپینی تشکیل داده است که در آن کارشناسان مختلف حضور دارند و بر خدمات مختلف این شرکت و سرویس‌های جهانی تمرکز کرده‌اند. گوگل برای آنکه بتواند گام‌های بزرگتری در این زمینه بردارد تنها در سال 2015 هفت شرکت روبوتیک را خریداری کرد. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده نه چندان دور اتفاقات مهمی در این عرصه بیفتد.

منبع: روزنامه ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار