کد خبر: ۲۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 05
انفعال در قبال قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، ناامیدی از سیاست دولت آمریکا در قبال نقض حقوق بشر از سوی حاکمان سعودی را تشدید و فشارها بر کاخ سفید را درباره روابط با این کشور افزایش داده است.

به گزارش تابناک، سناتورهای آمریکایی روز گذشته (دوشنبه) در حالی جلسه ای را که با حضور مقام های دولتی پشت درهای بسته برگزار شد، ترک کردند که از فقدان اطلاعاتی جدید درباره قتل خاشقچی ناراضی بودند.
این نشست در بحبوحه افزایش تنش ها بین کاخ سفید و کنگره بر سر روابط بین آمریکا و عربستان برگزار شد.
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه که روابط نزدیکی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دارد و در بسیاری از مسائل با او هم عقیده است، این جلسه را 'وقت تلف کن' توصیف کرد و وعده داد اقدامات بیشتری انجام دهد اما از تشریح آنها خودداری کرد.
«مارکو روبیو» دیگر سناتور جمهوریخواه نیز گفت در جلسه ای که بمنظور گزارش دهی مقام های وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا درباره قتل خاشقچی در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شد، چیز جدیدی عایدش نشده است.
همچنین «باب منندز» سناتور دمکرات ارشد از کمیته روابط خارجی گفت، باید تحریم هایی جدیدی احتمالا از کانال قانونی که گراهام حامی آن است اعمال شود.
وی افزود: فکر می کنم که سنا باید اقدام کند، مگر اینکه قتل این شهروند مقیم آمریکا را به بهانه روابط گسترده تر واشنگتن و ریاض بپذیرد.
دولت ترامپ قرار بود فوریه گذشته درباره نتایج تحقیقات خود از قتل جمال خاشقچی به کنگره گزارش دهد.
ارائه این گزارش بعد از این که قانونگذاران آمریکایی سال گذشته میلادی «قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی ماگنیتسکی» سال 2016 را به جریان انداختند، ضرورت یافت.
در این قانون از دولت ترامپ درخواست می شود درباره قتل خاشقچی تحقیق کند.
منندز گفت، سنا باید اقدام کند، در غیر این صورت قانون ماگنیتسکی بی فایده خواهد بود و هر دولتی - دولت کنونی یا هر دولتی که بعد از آن روی کار خواهد آمد -، می تواند آن را نادیده بگیرد.
خاشقچی، منتقد دولت ریاض در دوم اکتبر گذشته(10 مهر سال جاری) در استانبول به قتل رسید و جسدش قطعه قطعه شد.
جسد او هرگز کشف نشد. تیم تحقیقات ترکیه بر این باور است که با استفاده از یک ساک بدن مثله شدن خاشقچی از کنسولگری خارج و در یک کوره سوزانده شده است.

** افزایش نارضایتی آمریکایی ها از نقض حقوق بشر در عربستان
قتل خاشقچی نارضایتی ها را در واشنگتن درباره سابقه حقوق بشر در عربستان و نقش این کشور در تلفات سنگین غیرنظامیان در جنگ داخلی یمن تشدید کرده است.
با این حال معاملات سودآور تسلیحاتی در آمریکا باعث شده که مقامات دولتی در واشنگتن عمدا مسائل حقوق بشری در عربستان را نادیده بگیرند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز گذشته اعلام کرد که شرکت آمریکایی تسلیحاتی «لاکهید مارتین» اولین صورتحساب پرداخت راه اندازی یک سامانه دفاع موشکی به ارزش 15 میلیارد دلار در عربستان را دریافت خواهد کرد.
این سامانه بخشی از بسته تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری است که دولت ترامپ در سال 2017 درباره آن با مقامات سعودی مذاکره کرد.
عربستان سعودی 44 پرتابگر تاد، موشک و تجهیزات مرتبط را از آمریکا خریداری کرده است.
شبکه خبری الجزیره پیش بینی کرده که با توجه به همزمانی اعلام دریافت این مبلغ از عربستان و نارضایتی سناتورها، ممکن است انتقادها درباره معاملات تسلیحاتی با عربستان همچنان ادامه داشته باشد.
ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت اعضای آن را دموکرات ها تشکیل می دهند، قطعنامه ای را تصویب کردند که به حمایت آمریکا از ائتلاف تحت امر عربستان در یمن پایان می دهد.

** واشنگتن پست: ترامپ چه موقع اقدام می کند؟
نارضایتی از سیاست های دولت آمریکا در قبال عربستان به سناتورها محدود نمی شود.
روزنامه آمریکایی 'واشنگتن پست' در سرمقاله روز گذشته خود نوشت: «عربستان شهروند آمریکایی را شکنجه کرده است دولت ترامپ چه موقع اقدام خواهد کرد؟'
این روزنامه که خاشقچی قبل از مرگش در آن قلم می زد، در سرمقاله خود آورده است: قبل از اینکه خاشقچی در کنسولگری عربستان به قتل برسد، او این پرسش را مطرح کرد که چرا عربستان یک پزشک مشهور به نام «ولید فتیحی» را که همچنین شهروند دوتابعیتی آمریکایی سعودی بوده است، در نوامبر سال 2017 بازداشت کرده است. اکنون خاشقچی دیگر حضور ندارد تا چنین سئوالات مهمی را بپرسد. او بدست جوخه مرگی کشته شد که بر اساس گزارش های اطلاعاتی، به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان اعزام شده بودند. دکتر فتیحی همچنان در اسارت است و هنوز معلوم نیست که دقیقا کجا نگهداری می شود. او شکنجه شده است.
واشنگتن پست در بخشی از گزارش خود به تلاش های حکومت عربستان برای سرکوب صداهای مخالف و منتقد اشاره کرده است.
از جمله اینکه بر اساس این گزارش، دادستان عمومی عربستان روز جمعه اتهاماتی را علیه گروهی از فعالان زن که خواستار حق رانندگی زنان هستند، مطرح کرده است.
این فعالان تقریبا یک سال است که در بازداشت هستند و سازمان عفو بین الملل می گوید آنها شکنجه شده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.
این روزنامه آمریکایی افزود: یک پزشک شهروند آمریکا شکنجه شده و بدون طرح اتهامی خاص در عربستان بازداشت است. زنانی که بدنبال حقوق خود و عدالت هستند شکنجه و زندانی می شوند. یک روزنامه نگار به قتل رسیده است. اما هنوز ترامپ و دولت او از جمله «جرد کوشنر» داماد ترامپ تمایلی به اقدام ندارند و کوشنر هفته گذشته با ولیعهد عربستان دیدار کرد. این موضع دولت آمریکا بازتاب منافع آمریکا نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار