کد خبر: ۲۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 16
در هر فرهنگ عادت و رفتا‌های خاصی دیده می‌شود. ایتالیا جز معدود کشورهایی هست که فرهنگ مردم این کشور در تمامی حوزه‌ها شهرت جهانی پیدا کرده است. حتی اگر رفتارهای عجیبی باشند.
به گزارش تابناک؛ فرهنگ ایتالیایی با هنر، خانواده، معماری، موسیقی و غذا پیوند عمیقی دارد. این کشور زادگاه امپراتوری روم و مرکز اصلی رنسانس بوده و فرهنگ آن طی قرن‌ها بسیار غنی شده است. حدود ۹۶ درصد از جمعیت ایتالیا را خود ایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند، اما قومیت‌های دیگری هم در این کشور زندگی می‌کنند. عرب‌های آفریقای شمالی، آلبانیایی‌ها، اتریشی‌ها و آلمانی‌ها باقی جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که هر کدام به نوعی با این سرزمین در تعامل فرهنگی بوده‌اند. این تکامل تاریخی باعث شده است که عادت‌ها و رفتار‌هایی در بین مردم ایتالیا وجود داشته باشد که هر خارجی را شگفت‌زده کند.

در قسمت دوم این مقاله می‌توانید با این رفتا‌هاری عجیب بیشتر آشنا بشوید تا در صورت سفر به ایتالیا کمتر شگفت‌زده شوید.

وعده‌های غذایی متنوع

فرهنگ ایتالیایی

در ایتالیا انتظار نداشته باشید که در طول روز تنها ۳ وعده غذا بخورید. گرچه گاهی اوقات با بستگی به شهر و رستورانی که در آن هستید، مشکلی ندارد که فقط ۳ وعده غذا خورده شود. اما جالب است بدانید به‌طور عادی به جز ۳ وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام، حداقل ۳ وعده‌ی غذایی دیگر به شکل سنتی در فرهنگ ایتالیایی وجود دارد که می­‌تواند برای یک خارجی ناخوشایند باشد. همه این‌ها یعنی در ایتالیا ۶ بار غذا خوردن در روز کاملا عادی است،‌ هرچند بعضی از این وعده‌های غذایی بسیار سبک هستند.

ممنوعیت غذاهای شور برای صبحانه

صبحانه ایتالیایی

ایتالیایی‌ها تخم‌مرغ، ژامبون و هیچ نوع غذایی گوشتی را به‌عنوان صبحانه نمی‌خورند، که این کار ممکن است بعضی از گردشگرها را متعجب کند. یک صبحانه عادی ایتالیایی باید مفصل بوده ولی شور نباشد. این صبحانه می‌تواند شامل یک نوشیدنی داغ مثل شیرقهوه (کافه لاته)، کاپوچینو، شکلات داغ یا چای سیاه باشد که به همراه نان معمولی، نان تُست، شیرینی «بروشه» (brioche)، شیرینی معروف دیگری با نام «کروسانت» (croissants)، بیسکویت یا کیک سرو می‌شود.

در ایتالیا مغازه‌های کوچکی وجود دارد که به‌طور تخصصی صبحانه می‌فروشند و برای کسانی که یک صبحانه­‌ی سریع یا قهوه‌ی‌ تازه می‌خواهند، کاملا مناسب است. این‌طوری ایتالیایی هم می‌توانند بدون اتلاف وقت به سر کار یا مدرسه بروند. اگر شما روزی به ایتالیا رفتید و مشتاق  خوردن یک صبحانه­‌ی نمک‌دار و کمی شور بودید، بهترین و تنها انتخاب شما رفتن به یک هتل بین‌المللی است.

حرکات دست عجیب‌‌و‌‌غریب

ایتالیا بدون مردمش ایتالیا نخواهد بود و مردم ایتالیا بدون حرکات دست‌شان مردم ایتالیا نیستند. برای گردشگرها زیاد پیش می‌آید که ایتالیای‌ها را در بازار و در حال تعریف پر احساس یک داستان، ببینند. ایتالیایی‌ها در حین تعریف این نوع داستان‌ها در حال حرکات دست‌شان به این طرف و آن طرف هستند و این حرکات دست برای خیلی از غیر ایتالیایی‌ها جالب و سرگرم‌کننده است. 

ایتالیایی‌ها عاشق تکان دادن دست‌هایشان در حین صحبت کردن هستند

زبان بدن مردم ایتالیا از یونان به ارث رسیده است که مهد آن جنوب ایتالیا و شهر ناپولی به حساب می‌آید. مردم ایتالیا در طول تاریخ از حرکات برای گفتگو با یکدیگر استفاده می‌‌کردند برای اینکه صدایشان شنیده نشود. به مرور این کار تبدیل به سنتی شد که در خون هر ایتالیایی وجود دارد.

وقت گذاشتن برای خانواده

فرهنگ ایتالیایی

همان‌طوری که گفته شد، ایتالیایی‌ها به داشتن روابط خانوادگی صمیمی، عشق به فرزند و اهمیت دادن به سالمندان معروف هستند.‌ خارجی‌­ها خیلی سریع متوجه می‌شوند که مردم ایتالیا خانواده را قبل از هر چیز دیگری در اولویت قرار می‌دهند. افراد مجرد از این‌که که تا قبل از ازدواج با خانواده‌شان زندگی کنند، خجالتی ندارند. به علاوه، بچه‌های کوچک آزاد هستند که در محیط‌های بیرون هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. شلوغ‌کاری بچه‌های کوچک در رستوران‌ها تحمل شده  و حتی مورد استقبال قرار می‌گیرد. در ایتالیا بر خلاف فرهنگ‌های دیگر قواعد محدود کننده‌ای برای سن‌و‌سال وجود ندارد و در هر سنی، هر فرد، همان‌طوری که دوست دارد رفتار می‌کند.

خشونت در رانندگی

رانندگی ایتالیا

قبل از اجاره ماشین در ایتالیا، به خوبی فکر کنید و مطمئن شوید که توانایی رانندگی در کنار رانندگان دیوانه و در عین حال با مهارت بالایی ایتالیایی را دارید. در طول رانندگی آن‌ها خیلی به ماشین شما نزدیک می‌شوند، مسیر شما را قطع می‌­کنند و بعضی اوقات چراغ‌های راهنمایی‌ و‌ رانندگی را نادیده می‌گیرند. این کارها در ایتالیا کاملا عادی هستند و اگر این چیزها شما را می‌­ترساند، بیخیال رانندگی در کشور ایتالیا شوید. در نظرسنجی رانندگان اروپا که توسط اتحادیه‌ی اروپا برگزار شده بود، ایتالیایی‌ها به‌عنوان بدترین رانندگان کل قاره‌ی سبز رتبه‌بندی شده‌اند. اگر شما تصمیم گرفتید که رانندگی کنید، فقط اعتما‌د به نفس داشته باشید و ضرب‌المثل معروف ایتالیایی‌ها را به یاد بیاورید:

تو مراقب جلوی روی خود باش، بگذار بقیه هوای پشت سرت رو داشته باشند.

این جملات الگوی رفتاری ایتالیایی‌ها و نحوه‌ی تعامل آن‌ها در جاده‌ها و خیابان‌ها است.

بسته شدن مغازه‌ها هنگام ظهر

فرض کنید شما برنامه دارید ساعت ۲ ظهر چیزی بخرید،‌ ولی متوجه می­‌شوید که فروشگاه­‌ها بسته هستند. شما فکر می‌کنید که برای صاحب مغازه یا کارکنان آن مشکلی پیش آمده که مغازه را این وقت روز تعطیل کرده‌اند، ولی باید بدانید که شما در ایتالیا هستید و حقیقت ماجرا چیز دیگری است. در این کشور به‌خصوص در نواحی روستایی، مغازه‌دارها معمولا مغازه‌های خود را را بین ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۳۰ می­‌بندند. آن­‌ها معمولا در این ساعات فقط چُرت نمی­‌زنند، بلکه به خانه می‌­روند، ناهار می‌­خورند و قبل از این که به سر کار برگردند، کمی استراحت می‌­کنند. در شهرهای شلوغ  که کسی حوصله‌­ی رفتن به خانه را ندارد تا غذا بپزد، رستوران‌هایی وجود دارند که منوی ناهار ارایه می‌دهند و پر از مغازه‌دارهای ایتالیایی است.

قهوه

قهوه

وقتی در ایتالیا هستید، برای مدتی لیوان‌های یک‌بار مصرف استارباکس را فراموش و برای رفع نیاز کافئین به یک کافی‌شاپ مراجعه کنید. این کافی‌شاپ‌های ایتالیایی را به مثل کافی‌شاپ‌های معمولی فرض نکنید. شما وارد این مغازه‌ها می‌شوید، اسم خود را در یک فهرست بلندبالا می‌نویسید، پول پرداخت می‌کنید، سر صف می­‌ایستید و منتظر قهوه‌تان می‌مانید. در حین انتظار شما متوجه خواهید شد که اکثر مردم در حالی‌ که ایستاده هستند، قهوه‌شان را می‌نوشند. هر چند ممکن است با دیدن این صحنه باز هم شما ترجیح بدهید که لیوان خود را بگیرید؛ سر میز دلخواه‌تان بنشینید و خیلی آرام قهوه خود بنوشید. هر ۲ روش خوردن قهوه بدون اِشکال است. فقط زمانی که ترجیح می‌دهید قهوه خود را نشسته بخورید، آمادگی پرداخت پول بیشتری را داشته باشید. 

فرهنگ قهوه خوردن و حتی سفارش دادن در ایتالیا بسیار پیچیده است

چیزهای زیادی در فرهنگ قهوه خوردن در ایتالیا وجود دارد که شما باید یاد بگیرید. مواردی مثل این که از کلمه‌­ی اسپرسو استفاده نکنید و به جایش بگویید «ان کَفه» (un caffè) تا در نهایت یک قهوه‌ی اسپرسو گیرتان بیاید. بعد از ساعت ۱۱ صبح کاپوچینو گیرتان نمی‌آید تا سفارش بدهید. همچنین سفارش دادن قهوه لاته به این معنی است که به همراه قهوه خود، شما یک لیوان شیر گرم می‌خواهید.

زندگی آرام

فرهنگ ایتالیایی

یک چیزی که خارجی‌­ها، مخصوصا آن‌هایی که اهل شهرهای پرجمعیت هستند در مورد ایتالیا متوجه می‌شوند، این است که مردم ایتالیا کارها را به آرامی پیش می‌برند. آهسته غذا خوردن یک رفتار کاملا رایج در این کشور است. شاید باور نکنید، ولی خوردن وعده­‌ی شام می‌­تواند تا ۳ ساعت طول بکشد. در ایتالیا شما نمی‌توانید غذایی را پیدا کنید که با خودتان ببرید، مگر این که در یک شهر توریستی باشید. به خاطر داشته باشید که از بدقولی و دیرآمدن افراد ایتالیایی در قرارهای ملاقات ناراحت نشوید، چون در ایتالیا اگر برای یک قرار ملاقات دیر شود، اشکالی ندارد و موضوع قابل قبولی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار