کد خبر: ۲۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 12
باکتری ها بر خلاف سادگی ظاهری در ساختار، مکانیزم های جالبی برای دفاع از خود دارند؛ آنها در هنگام مواجهه با خطر یک غشای زیستی به دور کلونی (گروه بزرگی از باکتری‌ها) می سازند، در شرایط نامساعد محیطی به خواب می روند و برای مقابله با داروها نیز مدام در حال تکامل هستند.
به گزارش تابناک؛ اما پژوهش جدیدی که در دانشگاه پرینستون انجام شده نشان می دهد بعضی باکتری ها ساز و کار جالب دیگری نیز برای دفاع از خود در برابر آنتی بیوتیک ها دارند: باکتری های رو به مرگ کلونی با جذب حداکثری آنتی بیوتیک به خود، از آسیب دیدن سایر همنوعان جلوگیری می کنند.
باکتری های E. Coli برای حفاظت از کلونی خود را فدا می کنند

پژوهشگران این رفتار فداکارانه را زمانی مشاهده کردند که مقدار اندکی از آنتی بیوتیک LL37 (که در پوست انسان و سایر موجودات زنده برای از بین بردن عوامل بیماری زای خارجی ترشح می شود) را در مجاورت یک کلونی از باکتری E. Coli قرار دادند و تعداد کمی از باکتری‌ها آنتی بیوتیک را به خود جذب کردند.

آنتی بیوتیک مورد بحث که به منظور ردیابی بهتر دستکاری شده و به رنگ سبز درخشان در آمده بود، باکتری هایی که آن را جذب خود کرده بودند کشت اما مابقی کلونی سالم مانده و به رشد خود ادامه دادند. در واقع این طور به نظر رسید که تعدادی از باکتری ها به صورت داوطلبانه خود را فدای حفاظت از کلونی کرده بودند.

باکتری

در کنار آزمایش عملی، محققان یک مدل ریاضی نیز برای توضیح رفتار باکتری ها توسعه دادند که با تغییر متغیرها و نسبت آنتی بیوتیک-باکتری، یافته های قبلی را تأیید کرد و نشان داد که علی رغم کاهش نرخ رشد کلونی، سلول های باکتری مرده در دور نگه داشتن آنتی بیوتیک از دیگر اعضا موفق بوده اند.

البته پژوهش اخیر به تمام سؤالات دانشمندان پاسخ نداده اما به گفته ستار طاهری عراقی پژوهشگر ارشد پروژه، درهای جدیدی به روی علم پزشکی گشوده و با ارائه درک بهتر از نحوه تکامل باکتری ها، امکان مقابله مؤثر با آنها را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار