کد خبر: ۲۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 06
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد: سخنرانی سالانه وضعیت کشور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، یک نقص چشمگیر داشت و او به رغم جدی بودن تهدید قریب الوقوع تغییرات آب وهوایی، اشاره ای به این موضوع نکرد.

به گزارش تابناک؛ این روزنامه آمریکایی نوشت: نپرداختن ترامپ به چنین تهدیدی عجیب نیست. او به تغییرات آب و هوایی مشکوک است و تلاش های حامیان محیط زیست را چالشی برای حاکمیت آمریکا -و نه تلاشی برای جلوگیری از یک فاجعه گسترده تر در کره زمین- قلمداد می کند.
کارشناسان می گویند ترامپ وضعیت آب و هوایی را با مسائل اقلیمی اشتباه می کند و گرم شدن بیشتر قطب شمال می تواند به سرمای شدیدتر و برفی تر شدن زمستان در آمریکای شمالی شود.
این روزنامه افزود: ترامپ مطمئنا با جامعه علمی جهان از جمله دانشمندان در آمریکا و حتی دانشمندان دولت خود مخالف است. نوامبر گذشته دولت ترامپ تلاش کرد یافته های بدست آمده در ارزیابی ملی آب و هوایی دولت خود را با انتشار این نتایج یک روز بعد از روز شکرگزاری درآمریکا مخفی کند. در این گزارش محققان وابسته به تعدادی از سازمان های فدرال، نتایج هشدار دهنده ای را درباره افزایش فجایع طبیعی به دلیل تغییرات آب وهوایی ارائه دادند.
ارزیابی آمریکا فقط چند هفته بعد از هشدار کمیته میان دولتی سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی ارائه شد. این نهاد علمی جهانی گزارش داد که بشر تنها کمتر از 10سال وقت دارد تا انتشار گازهای کربنی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد تا از بروز فاجعه جلوگیری کند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز اکتبر گذشته (مهر 97) گزارش داد: فقدان اقدامی جدی، بسیاری از تاثیرات مورد انتظار در چند دهه آینده را در سال 2040 بروز خواهد داد. اکنون با توجه به این که دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارند، موضع ترامپ در تکذیب تغییرات آب وهوایی مورد انتقاد است.
دموکرات ها امروز چهارشنبه اولین نشست خود درباره تغییرات آب وهوایی را برگزار می کنند. آنها در جلسه سخنرانی وضعیت کشور نیز مجموعه ای از دانشگاه ها و فعالان محیط زیستی با تمرکز بر مسائل آب و هوایی را به عنوان مهمان دعوت کرده بودند.
از دیدگاه برخی، دیگر زمانی باقی نمانده تا با انکار کنندگان تغییرات آب و هوایی بحث شود. با وجود آب و هوایی بشدت سرد در آمریکا، استرالیا گرم ترین ژانویه را در تاریخ این کشور تجربه کرد و شاهد آتش سوزی های گسترده و سیل در مناطق شمال شرق این کشور بود که کوروکودیل ها را به خیابان ها آورد و باعث بروز گرما وخشکسالی شد که به مرگ جمعی ماهی ها در رودخانه ها منجر شد.
واشنگتن پست نوشت: کارشناسان اکنون نگران آن هستند که آب شدن یخ های قطب جنوب با مقیاس و سرعتی که تا قبل از این قابل تصور نبود، در حال وقوع است. اگر این یخچال های خاص آب شوند -اتفاقی که ممکن است طی 50 تا 100 سال آینده رخ دهد-، سطح دریاها در سراسر جهان به اندازه ای بالا خواهد آمد که برای تاثیر جدی بر زندگی ساکنان شهرها و شهرک های ساحلی کفایت می کند.
در تحقیق جداگانه ای از سوی بیش از 350 دانشمند و تصمیم سازان سیاسی از 22 کشور، بر آورده شده که دستکم یک سوم یخ های منطقه هیمالیا و کوه های هندوکش تا آخر قرن جاری آب خواهند شد. این اتفاق حتی اگر همه اهداف کنترل انتشار گازهای آلاینده در جهان تحقق یابد، رخ خواهد داد.
«فیلیپس وستر» دانشمند آب و هوایی در مرکز بین المللی «یکپارچه سازی توسعه کوه ها» در بیانیه ای گفت: این بحران آب و هوایی موضوعی بی سابقه است. گرم شدن جهانی در مسیر تغییر در قله های پوشیده از برف و یخچال به صخره های خشک، در کمتر از یک قرن است.
از دیدگاه ترامپ، ممکن است این یک جدول زمانی بدون پیامد برای کارنامه سیاسی اش باشد. اما انفعال و بی تفاوتی او اکنون بخشی از میراث سیاسی گسترده ای است که احتمالا در دهه های آتی در خاطره ها باقی خواهد ماند.
دومین سخنرانی وضعیت دولت دونالد ترامپ در کنگره پیشتر برای 29 ژانویه برابر با 9 بهمن ماه برنامه ریزی شده بود اما بدنبال ادامه تعطیلی دولت فدرال بر سر اختلاف کاخ سفید و مجلس نمایندگان بر سر تامین بودجه 5.7 میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی، و تنش بین نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و شخص دونالد ترامپ این نطق به تعویق افتاد.
شامگاه سه شنبه به وقت محلی در دومین سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا به برخی موضوعات پرداخت و با تاکید بر اینکه دوست و دشمن نباید درباره اراده کشورش برای دفاع از مردم خود تردید کنند، گفت:دولت من اقدامی مصممانه برای مقابله با کشور نخست حامی تروریسم در جهان انجام داده است.
ترامپ با تاکید بر اینکه سیاست خارجی می خواهیم که منافع آمریکا را در اولویت قرار دهد، گفت: فرصت های تازه ای در سیاست آمریکا وجود دارد اگر فقط به اتفاق یکدیگر این شجاعت را پیش ببریم. پیروزی فقط این نیست که در حزب برنده شویم بلکه این است که برای کشورمان پیروز شویم.
ترامپ به دستاوردهای 2سال دولت خود اشاره کرد و گفت: در این دو سال توانستیم با مسایلی مقابله کنیم که رهبران دو حزب ما طی سال ها نادیده انگاشته بودند. ما 5.3 میلیون شغل جدید خلق کردیم، 600 هزار شغل در کارخانه ها ایجاد کردیم. می گفتند امکان ندارد اما حقیقت این است که تازه کار را آغاز کرده ایم.
رئیس جمهوری آمریکا درباره تجارت با چین و اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی آن کشور هم اظهار کرد: به چین می فهمانیم که سال های هدف گرفتن صنایع ما، ربودن مالکیت های معنوی و سرقت ثروت و شغل آمریکایی ها به سر آمده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار