کد خبر: ۲۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 05
یک تیم تحقیقاتی چینی سیستم جدیدی توسعه دادند که می‌توان با کمک آن کنترل ذهن موش را در اختیار گرفت.

به گزارش تابناک؛این تیم یک سیستم اتصال بیسیم میان ذهن انسان و مغز موش برقرار کرده و بدین شکل انسان می‌تواند امواج ذهنی را به مغز موش مخابره کرده و حرکت این جاندار را داخل یک هزارتو کنترل کند.

جزئیات این سیستم که رابط مغز به مغز (Brain-to-Brain Interface یا BBI) نام دارد، در نشریه‌ی علمی Nature توضیح داده شده؛ در واقع مغز انسان به کامپیوتر وصل می‌شود و این دستگاه امواج مغزی را رمزگشایی کرده تا آن را به الکترود‌های تعبیه شده در ذهن موش انتقال دهد.

محققان پس از توسعه این روش به تمرین موش‌ها پرداختند و با قابلیت کنترل ذهن موش سعی کردند اختیار حرکات این جاندار را در دست بگیرند. یک گجت کوچک روی پشت موش قرار می‌گیرد که وظیفه دریافت امواج مغزی ارسال شده را برعهده دارد.

علاوه بر این، یک دستگاه موج نگاری مغز (EEG) نیز در این گجت کوچک تعبیه شده که می‌تواند امواج مغزی موش را سنجیده و ثبت نماید. طی اولین آزمایش، موش داخل یک هزارتو قرار گرفت و تیم تحقیقاتی تلاش کرد با دستگاه کنترل ذهن موش ، این جاندار را در انتخاب مسیر حرکت صحیح راهنمایی کند.

استفاده از EEG موجب شده که نیازی برای اتصال الکترود به ذهن انسان نباشد و آنها بتوانند تنها با کمک این گجت به کنترل ذهن موش بپردازند. البته این روش خالی از اشکال نیست چرا که سیگنال‌های ارسالی برای موش را ضعیف می‌کند.

علاوه بر این سرعت انتقال امواج نیز پایین بوده و کاربر باید تاخیر موجود را در نظر بگیرد تا بتواند به درستی کنترل ذهن موش و حرکاتش را در اختیار داشته باشد. این سیستم قادر است دستوراتی نظیر پیچیدن به راست و چپ را مستقیماً انتقال دهد اما دانشمندان برای مخابره‌ی فرمان «حرکت مستقیم» از پلک زدن استفاده کرده‌اند.

نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد که سیستم BBI تا ۹۰ درصد توانسته ماموریت خود را با موفقیت به سرانجام برساند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار