کد خبر: ۲۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 05
یک متخصص اطفال گفت: مهمترین عامل در رشد قدی کودکان تغذیه است که با کمک آن‌ها می‌توان از کوتاهی قد در کودکان جلوگیری کرد.
به گزارش تابناک؛ علی محتشمی متخصص اطفال درباره جلوگیری از کوتاهی قد در کودکان، اظهار کرد: مهمترین عامل در رشد قدی کودکان تغذیه است؛ درشت مغذی‌ها مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تأمین می‌کنند، عوامل ساختمانی و ریزمغذی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم از مواردی هستند که در رشد قدی کودک بسیار تاثیر دارد.

این متخصص اطفال بیان کرد: مصرف سبزی‌ و میوه‌، انواع ویتامین‌و مواد معدنی به‌خصوص پیش ساز‌های ویتامین A در رژیم غذایی ضروری است و کمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب کودکان می‌شود؛ منابع سرشار از ویتامین A عبارتند از اسفناج، زردآلو، طالبی و دریافت کافی کلسیم که به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

روی؛ عنصری موثر در رشد قدی کودک

محتشمی با اشاره به اینکه عنصر روی در افزایش قد کودک بسیار موثر است، گفت: عنصر روی اساساً به سوخت و ساز مرتبط است و بر اساس تحقیقات مکمل روی تأثیری مثبت بر رشد کودکان دچار کوتاه قدی داشته است، کمبود روی علاوه بر کاهش سرعت رشد در کودکان با تغییراتی در حس بویایی و چشایی همراه است و سبب بی‌اشتهایی و کاهش وزن می‌شود.

وی تشریح کرد: نان و غلات از منابع با ارزش برای تامین انرژی، در برگیرنده‌ بخشی از پروتئین مورد نیاز برخی ویتامین‌های ضروری و بعضی املاح مهم برای بدن است، سبزیجات و میوه‌جات تامین‌کننده بسیاری از املاح و ویتامین‌ها و از جمله پیش‌ساز‌های ویتامین A هستند.
لبنیات را در رشد قدی کودک فراموش نکنید

این متخصص اطفال با بیان اینکه مواد موجود در لبنیات در رشد قدی کودک بسیار موثر است، بیان کرد: شیر و لبنیات، با فراهم کردن اسید‌های چرب، پروتئین‌های مرغوب، برخی ویتامین‌های بسیار با ارزش و بسیاری از املاح به خصوص کلسیم، در تامین سلامت و رشد کودکان نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کنند.

وی یادآوری کرد: گوشت‌ها، حبوبات و تخم‌مرغ با تامین پروتئین‌ها، املاح (به‌ویژه آهن برای جلوگیری از کم خونی)، و برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین B۱۲ (که برای خون‌سازی فوق‌العاده ضروری بوده و تنها در غذا‌های حیوانی یافت می‌شود)، برای بدن ضروری هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار