کد خبر: ۲۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 03
محققان کهکشانی بسیار قدیمی به نام بدین ۱ را کشف کرده اند که می توان آن را فسیلی زنده به شمار آورد.
به گزارش تابناک؛ به گفته اخترشناسانی که با استفاده از داده های تلسکوپ هابل آنرا پیدا کرده اند، این مجموعه کوچک از ستارگان تقریبا به اندازه خود جهان عمر دارد و به همین خاطر شانس مطالعه پیدایش و مراحل ابتدایی شکل گیری جهان را به محققان می دهد.

کهکشان مذکور که «بدین ۱» نام گذاری شده، حدود ۳۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد اما آنقدر کم نور و تیره است که تا کنون مخفی مانده و حتی حالا هم به صورت اتفاقی کشف شده است. در واقع دانشمندان حین استفاده از تلسکوپ هابل برای رصد ستارگان کوتوله در خوشه کروی NGC 672 به وجود بدین ۱ پی برده اند. 

بدین ۱

هدف از رصد ستارگان کوتوله تعیین سن NGC 672 بوده اما محققان ناگهان به مجموعه کوچکی از نقاط نورانی در لبه خوشه پی برده اند که پس از تجزیه و تحلیل بیشتر مشخص شده به کهکشانی در فاصله میلیون ها سال نوری از زمین تعلق دارند.

در بررسی های اولیه عمر کهکشان حدود ۱۳ میلیارد سال تخمین زده شده که تقریبا برابر با سن جهان است. بدین ۱ علی رغم سایز کوچک، طول بسیاری دارد که در بزرگترین بخش به ۳ هزار سال نوری هم می رسد. با توجه به عمر بالا درخشش این کهکشان تا حد زیادی کاسته شده و در مجموع محققان آنرا در رده کهکشان های کروی کوتوله طبقه بندی کرده اند.

تا کنون ۳۶ مورد از این کهکشان ها پیدا شده که از ویژگی های مشابهی نظیر ابعاد کوچک، درخشش اندک، فقدان غبار و جمعیت ستاره ای کهن برخوردار هستند. آنچه که بدین ۱ را از ۳۵ مورد دیگر متمایز می سازد قدمت زیاد و ایزوله بودن شدید آن است تا جایی که با نزدیکترین همسایه اش ۲ میلیون سال نوری فاصله دارد. همین مساله آن را به ایزوله ترین کهکشان کوتوله کشف شده مبدل می سازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار