کد خبر: ۲۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 27
حالا سئوال اساسی اینجاست که دلسوزان مردم فرانسه کجا هستند که دیگر در حمایت حقوق بشری از مردم این کشور به مقابل سفارت فرانسه در تهران بروند، شمعی روشن کنند و چند قطره اشکی بریزند!
به گزارش تابناک؛ ناآرامی‌های فرانسه پس از سال نو میلادی هم تمامی ندارد. تصاویر بسیاری از برخورد پلیس فرانسه با «جلیقه زردها» یا همان مردم معترضی که نسبت به وضعیت کشورشان چند ماهی است به خیابان آمده‌اند، در فضای مجازی منتشر شده که نشان دهنده شدت برخورد خشونت آمیز و سرکوب معترضان است. و البته این اعتراضات تا کنون چندین کشته نیز داشته است.

فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ضرب و شتم معترضان توسط پلیس شهر «تولوز» را در حاشیه تظاهرات روز شنبه به تصویر کشیده است. کاربران نوشتند پلیس به فریادهای مداوم زن جوان در متوقف کردن خشونت اعتنایی نمی‌کنند

وضعیت فرانسه در حالی است که اگر نمونه کوچکی از آن در ایران رخ می‌داد از هر طرف مدافعان حقوق بشر به اسم دلسوزی تبلیغات سیاسی را علیه کشورمان به راه می‌انداختند. اما بعد از چند ماه صدای مردم معترض فرانسه به جایی نمی‌رسد!

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یکشنبه، ۳۰ دیماه پارلمان، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به همین موضوع بیان کرد:

«اگر حوادث مشابه و بسیار ضعیف‌تر نسبت به این حادثه که در آمریکا اتفاق افتاد یا حوادثی ضعیف‌تر نسبت به آنچه که در فرانسه نسبت به تظاهرات‌کنندگان اتفاق افتاد، در ایران رخ می‌داد، صدای دفاع از حقوق بشر این کشورها، گوش عالمیان را کَر می‌کرد.»

حوادث فرانسه و سکوت مجامع حقوق بشری خصوصاً برخی به اصطلاح روشنفکران و حامیان حقوق بشر در ایران در حالی است که اتفاقات کوچک‌تری در این کشور چنان با نمایش دلسوزی در ایران بازتاب داشت که بعضاً غیر قابل باور بود.

همین یکی دو سال قبل بود که حمله وحشیانه داعش به یک کنسرت در پاریس، کشته‌های زیادی را برجای گذاشت. اتفاقی که ابراز همدردی مردم در جهان را با خود به همراه داشت؛ حتی برخی ایرانی‌ها هم به دنبال این اتفاق تلخ با وجود کشتار جمعی هر روزه در خاورمیانه برای ابراز همدردی با قربانیان حادثه پاریس مقابل سفارت این کشور جمع شدند و برای «قد بلندای خوشتیپ و باحال» شمع روشن کردند.

حالا سوال اساسی اینجاست که این افراد کجا هستند که دیگر برای حقوق بشر و مردم فرانسه دل نمی‌سوزانند و برای قدبلندهای خوشتیپ و باحال شمعی مقابل سفارت فرانسه روشن نمی‌کنند؟ همین خوشتیپ‌ها امروز در خیابان‌های فرانسه مورد ضرب و شتم پلیس این کشور قرار می‌گیرند اما کسی نیست که برایشان شمع روشن و عکس کبوتر صلح نقاشی کند و سکوت معنادار این افراد آنچنان در ذوق می‌زند که پوشالی و نمایشی بودن و همچنین مرموز بودن آن امروز روشن می‌شود.

 

 

منبع:مشرق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار