کد خبر: ۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 23
مروارید‌های خلیج فارس، چگونه پر آوازه شدند. در این مقاله از چگونگی تشکیل مرواریدهای طبیعی و تولید مرواریدهای پرورشی می‌خوانید.
به گزارش تابناک؛ از لحاظ تاریخی، بهترین مرواریدهای جهان در خلیج فارس، بخصوص در محل بحرین کنونی، یافت می‌شوند. این مرواریدها به‌طور طبیعی تولید و توسط غواصان محلی به شکل سنتی صید می‌شدند. راز درخشش خاص مرواریدهای خلیج فارس احتمالا به خاطر ترکیبات ویژه‌ی آب شور و شیرین نزدیک خشکی بوده است. اما، متاسفانه، صنعت مروارید طبیعی خلیج فارس به‌طور ناگهانی در اوایل دهه‌ی ۳۰ میلادی با کشف منابع عظیم نفتی نابود شد. کسانی که به صید و تجارت مروارید مشغول بودند، به دنبال منافع بیشتر در صنعت نوظهور نفت دست از تجارت مروارید کشیدند. در واقع، در اثر ورود آلاینده‌های نفتی و در نتیجه آلوده شدن آب و همچنین صید بی‌رویه‌ی صدف صنعت ناب مروارید خلیج فارس را به نابودی کشاند.

مروارید

امروزه، صید مروارید تنها برای تفریح و سرگرمی انجام می‌شود. اگرچه بزرگترین منبع مروارید طبیعی دنیا احتمالا در هندوستان قرار دارد، بیشتر مرواریدهای این بازار در اصل مرواریدهای بحرینی بوده‌اند. برخلاف بحرین، که منبع مروارید خود را از دست داده است، صید سنتی مروارید همچنان در مقیاس کوچک در کشور هندوستان انجام می‌شود.

مروارید

هنر پرورش مروارید برای اولین بار، در سال ۱۸۹۳،  توسط یک ژاپنی به نام کوکیچی میکیموتو (Kokichi Mikimoto) به وجود آمد. او با قرار دادن بخش کوچکی از مادر مروارید (جسمی سفید و کوچک که در دیواره‌ی صدف قرار دارد) درون یک صدف، متوجه شد که صدف کم‌کم شروع به تشکیل پوششی از جنس مروارید در اطراف این جسم خارجی می‌کند.

مروارید

یکی از اولین تولیدکننده‌های این مرواریدهای پرورشی جایی در نزدیکی خلیج کالیفرنیا در مکزیک بوده است. متاسفانه، مرواریدهای ساخت مکزیک به دلیل صید بی‌رویه‌ی صدف‌های مروارید ساز و در نتیجه تثبیت قانون منع صید در اواخر دهه‌ی ۴۰ میلادی از بازار بین‌المللی محو شدند. مکزیک، در حال حاضر درصدد ورود دوباره به بازار تولید مروارید با تولید نیم-مروارید (مرواریدهایی که تنها قطعه‌ای کوچک از مروارید و نه یک مروارید کامل‌ هستند) است. 

مروارید

عمده‌ کشورهای تولیدکننده‌ی مروارید ژاپن، استرالیا، اندونزی، میانمار، چین، هندوستان، فیلیپین و تایلند هستند. آب‌های دریای جنوب در نزدیکی استرالیا، اندونزی و میانمار به مرواریدهای سفید و بزرگ و در مقابل مرواریدهای ژاپن به درخشش و جلوه‌ی زیبا شهرت دارند. مرواریدهای آب شیرین سهم بزرگی از صنعت مروارید چین را تشکیل می‌دهد. همانطور که گفته شد، هندوستان به عنوان یکی از جدیدترین تولیدکنندگان مرواریدهای طبیعی فعالیت می‌کند.

مروارید

جالب است که مرواریدهای استرالیا درهمان آب‌های مرواریدهای اندونزی و میانمار صید می‌شوند اما استرالیا اصرار دارد که مرواریدهای آن‌ها مرغوب‌تر از سایر مرواریدهای دریای جنوب هستند و بر این مسئله تاکید دارد که آنچه مهم است منطقه‌ای است که مروارید استخراج می‌شود و صرف یکسان بودن آب‌ها تاثیری بر مرغوبیت مروارید ندارد. این تصویر مهم‌ترین منابع مروارید را نشان می‌دهد.


منابع مروارید


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار