و به قفسه‌ای اشاره می‌کند که به ساخته‌های «بارتولومئو کریستوفوری» (Bartolomeo Cristofori)، سازنده‌ی ایتالیایی ابزار آلات موسیقی اختصاص یافته است که زمانی که در سردابه‌ای با رطوبت و حرارت به شدت کنترل شده برای خاندان معروف و اصیل ایتالیایی مدیچی مشغول کار بود، پیانو را اختراع کرد.

این موزه خصوصی در استان تاینان در جنوب تایوان محل نگهداری بزرگ‌ترین و جامع‌ترین کلکسیون ویولن جهان است و ویولنی که به دست کریستوفوری ساخته شده است، یکی از مهم‌ترین اقلامی است که در این کلکسیون که متشکل از ۱۳۷۶ ساز زهی است، به چشم می‌خورد.

چانگ می‌گوید برای پیدا کردن آن‌ها ۶ سال انتظار کشیدند. او که خودش هم ویولن می‌سازد و تحقیقاتی هم درباره‌ی صداها و نحوه‌ی ساخت آن انجام داده است، مسئولیت جمع‌آوری و انتقال بیشتر این اشیا‌ء به موزه را به عهده داشته است:

تنها سه تا از سازهای زهی ساخته‌ی کریستوفوری در کل جهان باقی مانده است؛ یکی در گالری اوفیتزی در فلورانس، ایتالیا، است و دو ساز دیگر در چیمی هستند؛ یک ویولن سل و یک ویولن.

موزه‌ای برای همه

موزه ویولن چیمنی

شی ون-لانگ که عاشق ویولن است، بزرگ‌ترین کلکسیون ویولن را در موزه‌ی چیمی جمع‌آوری کرده است

موزه چیمی که در سال ۱۹۹۲ و توسط شی ون-لانگ، یکی از ثروتمندترین تاجران خودساخته‌ی تایوان و پایه‌گذار شرکت چی-مای، تاسیس شد و قبل از انتقال به پارک متروپولیتن تاینان در سال ۲۰۱۴، در ساختمان اداری شرکت قرار داشت برای بازدید همگان باز است و مجموعه‌ای از آثار هنری غربی، تاریخ طبیعی، اسلحه‌ها و ابزار جنگی، آثار باستانی و صنایع دستی را در خود جای داده است؛ بخش بزرگی از این موزه به آلات موسیقی تخصیص داده شده است.

بر خلاف برخی از کلکسیونرهای خصوصی که با توجه به سلیقه‌ی خود، اقدام به جمع‌آوری آثار هنری می‌کنند، شی جمع‌آوری اشیاء را برای تحقق بخشیدن به رویای خود مبنی بر ساختن موزه‌ای برای همه شروع کرد. او که در سال ۱۹۲۸ متولد شد، در دوران جنگ در خانواده‌ای فقیر با ۱۰ کودک بزرگ شد. تنها مکانی که او برای فرار از سختی‌های زندگی به آن‌جا می‌رفت، یک موزه‌ی محلی در تاینان بود.

پاتریشیا لیائو، معاون بنیاد موزه چیمی می‌گوید:

آن موزه برای یک کودک در دوران جنگ مانند بهشت بود. او با خود فکر کرد که هر وقت فرصتی پیش آمد موزه‌ای برای همه، به ویژه برای فقرا، خواهد ساخت. بنابراین، این موزه با هدف جمع‌آوری آثار هنری که بتوان آن‌ها را بعدها با قیمت بهتر فروخت، ساخته نشده است. او این موزه را با این ایده ساخت: آوردن هنر و فرهنگ غرب به این‌جا. این موزه برای کسانی که این شانس را ندارند که به سفر بروند و موزه‌های کشورهای خارج را ببینند.

هزینه‌ی ورودی موزه ۶٫۵۰ دلار است؛ اما ورود به آن برای ساکنان شهر و دانشجویان تایوانی آزاد است، بنابراین کشاورزانی که در زمین‌های اطراف مشغول کار هستند می‌توانند همیشه از آن بازدید کنند.

بزرگ‌ترین و کامل‌ترین کلکسیون ویولن در جهان

موزه چیمی

موزه‌ی چیمی درس‌های زیادی برای آموختن دارد 

موزه چیمی که معماری آن کاخ‌های اروپایی را به اذهان متبادر می‌سازد، در یک باغ باشکوه پر از مجسمه‌های اصیل و مجسمه‌های کپی بنا شده است. این فضا در حال حاضر در حدود ۴۰۰۰ اثر را به نمایش گذاشته است که تنها یک سوم از کل مجموعه‌‌ای است که در موزه نگه‌داری می‌شود. شیوه‌ی گزینش آثار موزه منعکس‌کننده‌ی ماموریت شی برای در اختیار عموم مردم گذاشتن موزه است. کنار ورودی سالن هنرهای زیبا، چند تصویر معروف از مدونا و چند کودک به فاصله‌ی چند اینچ در کنار هم روی دیوار آویزان شده‌اند.

لیائو می‌گوید:

شاید موزه‌های دیگر کل فضای دیوار به یک کار مهم تخصیص بدهند؛ اما آن‌چه که برای ما بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که تصویری کلی برای مردمی بسازیم که هنوز هیچ ایده‌ای ندارند.

شی معتقد است که انبار کردن این آثار به جای نمایش آن‌ها به همه کار خجالت‌آوری است. این موزه در مقایسه با سایر موزه‌های هنری، یک نمایشگاه خیلی فشرده و شلوغ است.

آثار مهمی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند شامل تابلوی معروف «سنت مارتین و گدا» اثر نقاش اسپانیایی ال گریکو، مجسمه‌ی «تسئوس با سانتور بیانور می‌جنگد» اثر مجسمه‌سازی فرانسوی آنتونی لوئیس بری و بیش از ۱۶۰۰ قطعه اسلحه و زره است.

موزه چیمی

کلکسیون ویولن موزه جذابیت زیادی دارد

اما همچنان دیدنی‌ترین بخش موزه، کلکسیون آلات و ادوات موسیقی است. شی، یک ویولنیست قهار است؛ او تجارت خود را در زمان جنگ و با جمع‌آوری فلزات قراضه از میدان‌های جنگ و جت‌های جنگنده و ساختن زه برای ویولن شروع کرد.

قدیمی‌ترین ویولن سل قابل استفاده‌ی جهان در موزه چیمی نگهداری می‌شود. این ویولن سل که قدمت آن به سال ۱۵۶۶ برمی‌گردد توسط آندریا آماتی معروف ساخته شده است. همچنین، آثار ارزشمندی از خانواده‌های استرادیواری و گارنری که دو نوع خاندان ویولن‌ساز معروف در جهان هستند در این موزه نگهداری می‌شود؛ ساز «اوله باول» (Ole Bull)، یکی از گران‌ترین و مشهورترین ویولن‌های جهان ساخته‌ی جوزپه گوارنری از آن جمله است.

چانگ با اشاره به دو ویولن می‌گوید:

این دو توسط گاسپارو دا سالو ساخته شده‌اند. شما فقط در کتاب‌ها راجع به این‌ها می‌خوانید. آن‌ها واقعا در دنیا نایاب هستند؛ فقط ۶ تا از آن‌ها باقی مانده است. هدف ما، جمع کردن گران‌ترین و معروف‌ترین ویولن‌های جهان نبود، بلکه به دنبال آن‌هایی بودیم که نقش مهمی در تکامل تاریخ سازهای زهی ایفا کرده‌اند. 

نگهبان تاریخ

موزه چیمی

چانگ معتقد است که او فقط نگهبان تاریخ است

چیمی به لطف کلکسیونی که دارد، تبدیل به یک مکان ملاقات مورد علاقه برای برگزاری کنفرانس‌های مربوط به ویولن، مانند فدراسیون آمریکایی ویولن و کمان‌سازان (AFVBM) و انجمن بین‌المللی ویولن و کمان سازان (EILA) شده است.

چانگ، همین‌طور که ویولن‌سازهای بزرگی را که در این جا ملاقات کرده است می‌شمارد، می‌گوید:

نوه‌ی کارل بکر برای دیدن کارهای پدربزرگش به این‌جا آمد. پسر و نوه‌ی موراسی به این‌جا آمدند. نوه‌ی او اکنون ۱۸ ساله است و او هم به تازگی ساختن ویولن را شروع کرده است.

این‌جا تنها محلی است که سازندگان ویولن می توانند جمع بشوند و بیش از ۱۰۰ ویولن متفاوت را که در یک زمان در کنار هم قرار گرفته‌اند را ببینند.

چیمی، مانند یک مرکز اطلاعات شلوغ برای ویولن مشغول به کار است. پایگاه داده‌ای ما به عنوان جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در سطح جهان شناخته می‌شود، حتی کامل‌تر از حراج‌های ساتبیز و کریستی. ما به همه‌ی افرادی که نیاز به اطلاعات دارند، از ناشران کتاب گرفته تا محققانی که می‌خواهند یک برچسب روی یک ویولن خاص را ببینند، کمک می‌کنیم.

همچنین، جایزه‌ای تحت عنوان جایزه‌ی هنرهای چیمی برای حمایت از استعدادهای محلی پایه‌گذاری شده است. در حدود ۲۰۰ ویولن رایگان در اختیار دانش‌آموزان و نوازندگانی که شاید قادر به خریدن یک ویولن برای خود نیستند یا می‌خواهند اجرای خاصی داشته باشند، قرار داده شده است.

موزه چیمی

این مجموعه همچنین شامل موضوعات دیگری است که آن‌ها هم به ویولن‌ها ربط دارد؛ مثل این میز مخصوص ساخت ویولن

لیائو می‌گوید:

این برنامه یک فرصت سه سر برد است: فرد مستعد می‌تواند از یک ویولن خوب استفاده کند. این کار از نظر اقتصادی به خانواده‌ی وی کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود که صدای خوبی به گوش برسد. اگر از این ویولن‌ها استفاده نشود، آن‌ها تنها یک مشت چوب هستند.

معروف‌ترین کسی که از این موزه ساز قرض گرفته است، کیست؟ یو-یو ما؛ که وقتی ویولن سل او قبل از اجرا در تایوان شکست احتیاج به وام داشت. تسن یوچین، ویولنیست جوان تایوانی، هم زمانی که به عنوان اولین تایوانی برنده‌ی مسابقات بین‌المللی چایکوفسکی شد، از ویولنی از چیمی استفاده کرده بود.

چانگ می‌گوید:

این‌جا مانند سرزمین رویاهای ویولن‌ها است؛ محلی که همه‌ی فانتزی‌های شما درباره‌ی ویولن به حقیقت می‌پیوندد. پس از انجام این کار، بزرگ‌ترین احساس من این است که من هم در نقطه‌ای از جریان قدرتمند تاریخ قرار گرفته‌ام. این احساس، مسئولیت ایجاد می‌کند. این ویولن‌ها هر کدام چند صد ساله هستند و شما فقط یک رهگذر و یک نگهبان در تاریخ هستید.